יום המודעות הבין-לאומי: 10 דברים שחשוב לדעת על לידת פגים

כמה תינוקות פגים נולדים מדי שנה בישראל, איך משפיע השבוע שבו נולד הפג על מצבו - ומה עלול לגרום ללידה שמתרחשת לפני הזמן? ארגון המיילדות בישראל עם כל הדברים שחשוב לדעת על התופעה

פג בימים הראשונים לחייו
פג בימים הראשונים לחייו | צילום: shutterstock

יום הפג הבין-לאומי חל מדי שנה ב-17 בנובמבר. לרגל יום זה ארגון המיילדות בישראל הכין 10 עובדות מעודכנות על התופעה מפי מיילדות מהשטח אשר מובילות את תהליך הלידה המוקדמת והתמודדות ההורים עם הטיפול בפג.

1. ראשית, חשוב לדעת שפג הוא תינוק שנולד לפני השבוע ה-37 של ההיריון כאשר לידה רגילה מתרחשת לרוב סביב השבוע ה-40 של ההיריון.

2. בעולם, אחד מכל 10 תינוקות נולד פג ומדי שנה נולדים ברחבי הגלובוס כ-15 מיליון פגים. בישראל, על פי נתוני משרד הבריאות, אחד מתוך 14 היריונות מסתיים בלידה מוקדמת.

3. לידת פג מתרחשת מסיבות רבות שרק חלקן ידועות וביניהן היסטוריה מיילדותית. למשל, אם שילדה פג בעבר, נמצאת בסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת נוספת בהיריון הבא. גורמים נוספים הם היריון מרובה עוברים, הפרעות בחלל הרחם או בצוואר הרחם וכן מחלות כרוניות, כמו למשל סוכרת טרום היריונית, לחץ דם גבוה, אסטמה או מחלות כליות ולב.

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

פג בימים הראשונים לחייו
פג בימים הראשונים לחייו | צילום: shutterstock

4. גם סגנון חיים יכול להשפיע על הסיכון ללידת פג במיוחד גורמים כמו עישון, צריכת אלכוהול או סמים, תת משקל או עודף משקל של האישה בשלב הכניסה להיריון. זו אחת הסיבות שחיוני להיגמל מעישון ולהימנע לחלוטין מצריכה של סמים ואלכוהול בהיריון.

5. נשים בהריון הנמצאות בחשד להתפתחות לידה מוקדמת ימצאו תחת השגחה של מיילדת בחדר לידה. המיילדת שעוברת בכל שנתיים הכשרה של החייאת יילוד הכוללת התייחסות ללידת פג, מנטרת את מצב האם והעובר באופן רציף. המיילדת תדאג גם לארגון הציוד הייחודי הנצרך לתמיכה בתינוק פג, בהתאם לשבוע הלידה.  במידה ואכן תתרחש לידה מוקדמת היא תזמן את צוות היחידה לטיפול נמרץ יילודים (פגייה) ותדאג להוביל את הלידה באופן המותאם ללידת פג ,שהיא מעט שונה מלידת תינוק במועד וכוללת ניהול מאוד עדין של העובר וביצוע ניתוק מושהה של חבל הטבור במידה והמצב מאפשר, וזאת במטרה למנוע סיבוכי פגות.

6. פג נמצא בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה, תלוי בשבוע הלידה, ולכן זקוק לטיפול מיוחד ואשפוז במשך שבועות או חודשים ביחידה לטיפול נמרץ יילודים (פגייה). על מנת להפחית תחלואה נשימתית, נשים בסיכון ללידה מוקדמת מקבלות זריקה להבשלת ריאות העובר על פי שיקול דעת רפואי.

7. בקרב פגים שנולדו לפני השבוע ה-28 ובמשקל שנמוך מ-1,500 גרם, קיים סיכון ממשי לסיבוכים חמורים יותר, ולכן נעשים מאמצים רבים לשמור על ההיריון עד כמה שאפשר, כשכל יום שהעובר ברחם הוא בעל משמעות ליכולת ההתמודדות שלו עם החיים מחוץ לרחם.

פג נמצא באינקובטור
פג נמצא באינקובטור | צילום: shutterstock

8. לפגים שנולדו מעל 34 שבועות לרוב יש התמודדות טובה יותר עם החיים החוץ רחמיים, ובשבועות 36-35 אפילו ניתן ורצוי להורים ליהנות ממגע עור לעור בחדר לידה כמובן תלוי במצבו של הילוד. בשבועות מוקדמים יותר הורים לפגים ייהנו ממגע עור לעור בשיטת הקנגורו בה גם פגים קטנים נהנים ממגע ישיר עם ההורים דבר שהוכח שתורם לשיפור במצבם.

9. חשוב לדעת, לידת פג היא אתגר לא פשוט להורים. לידה מוקדמת היא לרוב אירוע בלתי צפוי וככזה הוא מעורר את הצורך לגייס כוחות ומשאבים להתמודדות. ככל שהפג צעיר יותר, משך האשפוז הצפוי לרוב ארוך יותר  ונדרשת תמיכה רגשית ופיזית בהורים על מנת להקל את ההתמודדות עם האתגרים הצפויים.

10. בימים אלו מקדם ארגון המיילדות בישראל מודל ליווי היריון רציף על ידי מילדת ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, תוך שימת דגש על מימוש זכויות רפואיות ויצירת פרוטוקול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה. מחקרים מדעיים הוכיחו כי ליווי היריון רציף על ידי מיילדת יכול להקטין את הסיכון של לידה מוקדמת. יתרה מכך, בשלב יישום המודל, במהלך המפגשים בין המיילדת לאישה ההרה, המיילדת גם תוכל לאתר סימנים המעידים על כך שמתעורר סיכון ללידה מוקדמת ולהפנות אותה להמשך טיפול.