אל תגידו "לא קרה כלום": כך תתמודדו במקרים שעבורם זה "סוף העולם"

מגלידה שנופלת אחרי לק אחד בלבד ועד מכה קלה בברך: יש לא מעט סיטואציות שגורמות לילדים שלנו לבכות ולצרוח בצורה לא פרופורציונלית. מה חשוב לא לעשות - ואיך בכל זאת תצלחו את האירוע בשלום?

עבורם זה סוף העולם - איך תגיבו כשהגלידה שלהם נופלת?
עבורם זה סוף העולם - איך תגיבו כשהגלידה שלהם נופלת? | צילום: shutterstock

תדמיינו את הסיטואציה הבאה (שבטח קרתה לכם יותר מפעם אחת): אתם קונים גלידה לילד ואז הוא נותן לק אחד והגלידה נופלת. הילד בוכה וצועק ומה אתם אומרים - זה לא נורא! סיטואציה נוספת שבוודאי מוכרת לכם - הילד משחק ומקבל מכה, הוא בוכה ואתם אומרים - לא קרה כלום!

אומנם עבורכם זה באמת משהו שטותי וקטן - גלידה שנפלה או מכה חלשה, אבל עבור הילד זו יכולה להיות סיטואציה קשה במיוחד, והיא זו שתלמד אותו בעתיד איך להגיב ואיך לנהל את הרגשות שלו.

כל כך הרבה סיטואציות מתרחשות ביום יום עם הילדים בהם קורים להם דברים שעבורם הם נוראיים, כואבים, ממש סוף העולם - ואנחנו מקטינים אותן. ולא מתוך כוונה רעה חלילה, אלא כי אנחנו בטוחים שככה אנחנו מעודדים אותם, אבל אנחנו עושים בדיוק את ההיפך!

כתבות נוספות במדור "הורים ברשת":

אל תזלזלו בסיטואציה - תהיו שם בשבילם
אל תזלזלו בסיטואציה - תהיו שם בשבילם | צילום: shutterstock

כשאנחנו מקטינים את הסיטואציה ומנפנפים אותה אנחנו גורמים לילד להבין שהוא הגיב בצורה מוגזמת ושאין מקום לרגשות שלו ושמשהו שנורא עבורו לא באמת נחשב אם זה לא נורא עבורנו. כשלילד נופלת הגלידה באותו הרגע זה הדבר הכי נורא שקרה לו באותו היום. אין לו את יכולת ההשוואה למקרים אחרים ואין לו פרופורציות כמו שלנו. הוא לא חושב - לא נורא, נפלה לי הגלידה, אבל יש דברים גרועים יותר. הוא עסוק בעצב שלו על הגלידה שנפלה וברצון שלו לגלידה וע-כ-ש-י-ו!

במקום להקטין את הסיטואציה ואת הרגשות האמיתיים והכנים שלו - עלינו ללמד אותו פרופורציות. עלינו להזדהות עם המצוקה שלו - כן, זה מבאס שנפלה הגלידה, בטח שרק אחרי לק אחד. אחר כך עלינו להסביר לו למה זה קרה - אכלת והלכת או שלא שמת לב. ואז לספק פיתרון עם הסבר איך למנוע את מה שקרה - לחלוק עם מישהו אחר או לקבל גלידה אחרת, אבל הפעם לאכול בישיבה ולשים לב בזמן האכילה.

במקום להקטין ולהוריד מהסיטואציה שעבורנו היא פשוטה ועבורם היא "סוף העולם" עלינו להנחות אותם - להבין את הסיטואציה, להכיל את הרגשות, להכניס את הסיטואציה לפרופורציות ולדעת איך להתנהל להבא. תנו מקום לרגשות שלהם, בכדי שידעו כיצד להגיב בפעמים הבאות.

הכותבת היא מאמנת להתפתחות וקידום אישי לאימהות ונוער