איך מתמודדים עם פוביית כלבים?

יש לנו נטייה לפחד ממה שאנו לא מכירים ובמה שאין לנו שליטה עליו, ומכל הפוביות שיש, הפחד מכלבים הוא שכיח יותר ממה שאתם חושבים. אז עד שגילי יתמודד עם הפחד שלו בפרק הבא של "נבסו", ביקשנו מאיילת ליטן, מטפלת ריגשית בעזרת כלבים, להסביר לנו למה הפחד הזה קורה ואיך אפשר לטפל בזה

פוביית כלבים

בפרק הבא של "נבסו" גילי מתמודד עם פחד הכלבים שלו כאשר ניצה ויעקב, החתנים שלו מאמצים כלב שמירה שנובח עליו ללא הפסקה. בינתיים, לטובת כל המפוחדים, ביקשנו מאיילת ליטן, מטפלת ריגשית בעזרת כלבים, להסביר לנו למה הפחד הזה קורה ואיך אפשר לטפל בזה.

Nevsu S2 Ep08 Hazaza 01.sub.06
ניצה,יעקב ופוטין הכלב החדש

מהו פחד מכלבים?

פחד מכלבים ידוע גם בשם סינופוביה והוא מוגדר כהפרעת חרדה שהיא שכיחה יותר ממה שאנשים נוטים לחשוב. בעולמנו כמעט בלתי אפשרי להימנע מפגישה עם כלבים והפוביה מתפתחת אצל אנשים שהנטייה האישיותית שלהם היא לפתח פחדים או שהם חוו חוויה אישית שלילית או שמעו על כזו.

אנשים שמפחדים מכלבים לא בהכרח מפחדים מחיות אחרות (למשל חתולים), רוב הסיכויים שאם נתעלם מחתול הוא לא ייגש אלינו אבל כלב לא יתעלם מנוכחותנו ויתקרב לומר לנו שלום בדרכו, ירחרח או ילקק.

יתרונות רבים גלומים בהתמודדות עם פוביה מכלבים: תחושת מסוגלות עצמית, החזר השליטה והחזקת המושכות בידיים שלנו פשוטו כמשמעו ובעיקר להבין שהשליטה היא לא בהימנעות אלא בהתמודדות ובכך שאני יכול, מסוגל ומוכן להתמודד עם רגשות פחות נעימים שאחריהם גם פוגשים את האומץ.

יש לנו נטייה לפחד ממה שאנו לא מכירים ובמה שאין לנו שליטה עליו. כלבים נופלים לקטגוריה הזו: הם בלתי צפויים ולכן ידע על התנהגות כלבים תקל על התמודדות עם הפחד.

עוד מתוך הפרק הקרוב של "נבסו":

גילי בפוביית כלבים: "איך אני אפסיק לפחד, מה אני מפחד בכוונה?"

אז איך מתמודדים עם פחד מכלבים? כמה טיפים חשובים:

  • אספו מידע וידע אודות התנהגות של כלבים, מה אומרת שפת הגוף שלהם ואיך מתנהגים בסביבתם והיחשפו מוקדם ככל האפשר לכלבים ידידותיים ורגועים. דוגמא אישית ובנק של חוויות טובות יעזור להתמודד גם אם תהיה חשיפה בעתיד לאירוע לא נעים.
  • גם אם זה נראה לכם טיפשי שהילד שלך או חבר/ קולגה מפחד מכלבים – קבלו זאת ללא ביקורת, צחוק או זלזול.
  • דברו, ספרו והסבירו על דרכי התמודדות שלכם ומה זה אומץ – אומץ זה מישהו שמפחד ומצליח להתמודד עם פחדיו.
  • זיכרו למילים יש כח – ובמקום לומר "אני לא מסוגל" השתמשו במילים "אני יכול לנסות", "אני מסוגל", "אני סומך על עצמי". בידקו האם זו עובדה או פרשנות שלכם שיקרה לכם משהו נורא.
  • השתמשו במילים חיוביות ומעודדות ובמקום לומר "תפסיק לפחד", "אין ממה לפחד", "זה לא מפחיד" השתמשו במילים מעודדות: "אנחנו הולכים לעבוד על זה יחד, "אנחנו הולכים לנסות להרגיש נוח יותר ליד כלבים" "אתה לא לבד עם זה".
  • כבדו את הקצב של מי שמתמודד עם הפחד. לכל אחד קצב שונה משלו להתמודדות.
  • זהו את הרגשות של הפחד, מדוע הם באים, מה הם מבקשים לספר, מתי הם באים ומה יש עוד חוץ מפחד. חקרו את הפחד ותגיעו לתשובות ומסקנות שתתפלא לגלות.
  • צפו בכלבים, נסה להתקרב כמה שתוכלו ולשים לב מה זה מעלה בכם, תחושות רגשיות ופיזיות אפשרו לעצמכם הפסקות בחשיפה ולא לייצר הצפה.
  • בניית אמון - אפשר ברגעי החשיפה לפחד לתת למתמודד תחושה של שליטה בסיטואציה. תחושת שליטה תאפשר להירגע (למשל לתת להחליט עד כמה הוא מתקרב, כמה זמן הוא עומד קרוב לכלב).
  • תמצאו נקודת מוטיבציה כי רק אם לאדם מוטיבציה לטפל בפחד אז יכולה להיות הצלחה.
  • עזרו לילדים לראות איך כלבים דומים לילדים וגם להם יש רגשות זה יעודד אמפתיה מצד הילדים לכלבים.
  • אל תנסו לשכנע לא לפחד אלא לתת תוקף ונורמליזציה לפחד.
  • המלצה חמה -  לעולם לא להכניס כלב הביתה עד שתחושת הפחד הופחתה בצורה מספקת כך שיש תחושת בטחון בסביבת כלבים וגם אז רצוי "להלוות" כלב רגוע מחברים/ מכרים ולהתנסות בחשיפה בבית למספר ימים, זה יאפשר לכם לבדוק מה קורה לכם ברמת החשיפה בבית שלכם.

אז למה כלבים נובחים לפעמים על אנשים ספציפיים ובמילים אחרות: האם הכלב של ניצה ויעקב גזעני?

ישנה תקופת גיל משמעותית לסוציאליזציה אצל כלבים וזהו חלון הזדמנויות קריטי שנסגר אחרי גיל 4 חודשים. בתקופה זו חייבים לחשוף את הגור בצורה נעימה לכמה שיותר חוויות חדשות וגירויים פנימיים וחיצוניים. זוהי תקופה של למידה מהירה וחשיפה לא נכונה או אי חשיפה בגיל קריטי זה יכולה לגרום לנטייה לאגרסיות, תוקפנות, ולנבוח הרבה יותר. תלבושות מסוימות, צבע עור, אביזרים מסוימים כמו מטאטא, פחים גדולים, שואב אבק מופעל, רעשים לא מוכרים ואנשים שונים שהחשיפה אליהם הייתה שלילית עבור הכלב או שלא הייתה אליהם חשיפה בכלל בתקופת חייהם, יכולים להוביל לרתיעה ופחד שיכול להוביל לנביחות רמות, אגרסיות ואף תקיפה ונשיכות הנגרמות מפחד, לחץ וחרדה.

בנוסף, לאנשים שמפחדים מכלבים רמת הקורטיזול בגופם מופרשת ברמה גבוהה ומערכת העצבים הסימפטטית (מנגנון ברח, הילחם או קפא) נכנס לפעולה וזה גורם להפרשת ריחות מסויימים שהכלב מזהה כאיום ומנסה להרחיק ממנו ע"י נביחות חזקות ואף תקיפה.

רוב האנשים בתקופת הגורות של הכלב נמנעים מלצאת מהבית עם הגור מחשש כי הגור לא מחוסן. זוהי תקופה בה הגור מאוד רגיש לגירויים חדשים ומפחידים ולכן סביבה שלא תומכת בהתפתחות הגור מסבה לו ולסביבה נזק רב בעתיד.

בעזרת תמיכה, עידוד חינוך, הקניית מידע וידע על עולמם של הכלבים וחשיפה הדרגתית נכונה רוב האנשים ילמדו להתמודד עם הפחד. חלק ישמחו ללטף כלבים ולשחק איתם וחלק יעדיפו רק להסתכל ולהיות בסביבה בלי מגע. כך או כך המטרה היא לא להכחיד הפחד אלא ללמוד לחיות איתו ולהתמודד איתו בלי שהוא ישתלט על החיים שלנו ונוכל לקחת בחירה מושכלת והיא תהיה שלנו ולא שהפחד הוא זה שישלוט ויחליט עבורנו.

איילת ליטן, מטפלת ריגשית בעזרת כלבים, נציגה בארץ של תוכנית בינלאומית Doggonesafe, מניעת נשיכות כלבים ע"י חינוך והסברה לשפת גוף ותקשורת כלבית. מובילת פרוייקט קריאה בעזרת כלבים מטעם ארגון  R.E.A.D  הבינלאומי, מטפלת קוגנטיבית התנהגותית CBT וACT.

איילת ליטן וחברו הטוב ביותר של האדם

נבסו פרק "הכלב" ישדור ברביעי (מחר), אחרי החדשות בערוץ 13