כך תעשו את אתיופיה... בארץ

גילי ותמר יוצאים למסע שורשים מרתק באתיופיה ורק מגבירים לנו את החשק לטוס, והחלטנו שאנחנו לא ניתן לפרט שולי כמו שמיים סגורים לעצור אותנו, אז עשינו קצת שיעורי בית ומצאנו את הפתרון המושלם לטוס לאתיופיה מבלי בכלל לעלות על מטוס

מרכז ביתא ישראל

אחחח קורונה, קורונה... מעבר לקושי היום יומי וההתמודדות עם חוסר הוודאות, יש משהו שחסר כמעט לכל אדם במדינה וזה חופשה מחוץ לגבולות ארצנו היפה, שעד כמה שאנחנו אוהבים אותה, אין כמו מנה קטנה של חו"ל כדי לשפר את מצב הרוח.

לקראת הפרק החדש של "נבסו" (רביעי, אחרי החדשות) בו גילי ותמר יוצאים לטיול שורשים באתיופיה, חיפשנו ומצאנו פתרון שיאפשר גם לכם לחוות מסע דומה לזה שלהם, במרחק של נסיעה סבירה בלבד מהבית. אז הדקו את חגורות הבטיחות (באוטו) וצאו לדרך!

עוד מ"נבסו":

נבסו, עונה 2, פרק 5: מאותגר שכר

מסקי שבירו: "תתחברו לעצמכם ועשו מה שבא לכם, זה הכי חשוב"

צמות ונהנות: המדריך הביתי לקליעת צמות

אי שם בפאתי קריית גת הלא כל כך רחוקה, ישנו מרכז חווייתי אותנטי של תרבות ומורשת יהודי אתיופיה - "כפר ביתא ישראל" שמו. הכפר הוקם בשנת 2009 על ידי עמותת "הנני" ובסיוע משרד החקלאות, בתחילה כמענה לדור המבוגר של יוצאי העדה, ואפשר לו להמשיך ולעסוק בחקלאות, תחום שבו יש לו ידע מסורתי וחיבור טבעי, ובכך מילאה את ימיו בתוכן ובעיקר החזירה לו את היכולת להביא תועלת כלכלית לבית בדמות תוצרת פרי עמלם.

כפר ביתא ישראל
צילום: מתוך גלריית אתר המרכז

משנת 2011 החל הכפר לפעול גם כמרכז לתיירות חינוכית וחקלאית והוא מציע סיורים, סדנאות חווייתיות, כיבוד ביתי ועוד פעילויות ברוח יהודי אתיופיה. כיום, הכפר מארח כ 20,000 מבקרים בשנה, וערוך להכפיל את היקפי האירוח שלו כבר בשנה זו. המבקרים בכפר מקבלים חוויה יוצאת דופן של חמשת החושים:
הביקור, שאורך כשעתיים, מתחיל מאירוח מסורתי של קפה אתיופי- בונה (buna), טעימה מהלחם האתיופי (dabo) והסבר על הטקס ועל המשמעות של הכנסת אורחים במסורת האתיופית. לאחר מכן, יוצאים לסיור בכפר ולומדים על אורח החיים היהודי בכפרים באתיופיה.

כפר ביתא ישראל
כפר ביתא ישראל | צילום: מתוך גלריית אתר המקום

במסגרת הפעילויות המגוונות שמציע הכפר האתיופי תוכלו לחוות בנייה בבוץ (שיטת הבנייה הנפוצה ביותר באתיופיה), ללמוד לכתוב באמהרית, לשמוע סיפורי עלייה אישיים ממקור ראשון, לרקוד מחול אתיופי, ליצור כלים מחמר, לעבוד בחקלאות וכמובן - לטעום את המטבח האתיופי.

מרכז ביתא ישראל
צילום: מתוך גלריית אתר המרכז

הסדנאות והפעילויות השונות פתוחות לקבוצות מכל רחבי הארץ והעולם. המבקרים בכפר יוצאים עם חוויה עוצמתית ומרגישים צורך חזק להעביר את זה הלאה. רובם נחשפים במהלך הביקור, לראשונה בחייהם, לתרבות והמסורת של יהודי אתיופיה. ההיכרות עם המנהגים, עם סיפורי העלייה והגבורה, עם המוזיקה והאוכל- מסייעים לקרב את הציבור הישראלי לתרבות העשירה של הקהילה האתיופית ועוזרים לשנות סטיגמות ולמגר דעות קדומות כשהמטרה היא להשפיע על התפיסות של הציבור בישראל כלפי הקהילה האתיופית, וליצור הנכחה חיובית של המורשת כשהחלום הוא שכל תושב בישראל יבקר בכפר לפחות פעם אחת בחייו.

מרכז ביתא ישראל
יאמממ... | צילום: מתוך גלריית אתר המרכז

לכפר יש תו סגול והוא פתוח למבקרים גם בתקופה זו, תחת הנחיות משרד הבריאות. חפשו "כפר ביתא ישראל" בווייז, או בפייסבוק.

"נבסו", מחר (רביעי), אחרי החדשות, רשת 13.