אלפי ילדים בישראל עוברים הסתה כנגד אחד מהוריהם

ביום שלישי הבא, תתקיים עצרת נגד תופעת ניכור ההורים בסמוך לביתה של שרת המשפטים, איילת שקד. "הבור שנפער בין הורה לילד מנוכר הופך לבלתי ניתן לגישור"

זמן צפייה: 08:57

ביוזמתו של אב מנוכר ובהשתפות כמה מאות תומכים והורים מנוכרים, תתקיים ביום שלישי הקרוב עצרת נגד תופעת ניכור ההורים בסמוך לביתה של שרת המשפטים, איילת שקד.

מבחינה משפטית אין חקיקה מסודרת כנגד הסתה של אחד מבני הזוג כלפי השני. כאשר מתרחש מצב של הסתה, המערכת המשפטית לא ערוכה לטיפול במקרים אלו ודוחה דיונים לפרקי זמן לא הגיוניים, בין חצי שנה ליותר ובינתיים ההורה המסית עושה לילד שטיפת מח כל כך חזקה עד למצב שאין דרך חזרה. "הסיטואציה הזאת גובה מחיר עצום כי הילד מפנים דמות מעוותת של הורה המוסת וכמובן מורגש כאן אי יישום התפקוד של ההורה המנוכר, דבר הפוגע גם בילד", מסבירה עו"ד ד"ר שרון פרילינג, מומחית לדיני משפחה וניכור הורי. "במקרים, שהם לא נדירים, רמת ההסתה מגיעה למקום כזה שהילד מסרב להיפגש עם ההורה באופן מוחלט ומצב זה מתקבע לתמיד".

ניכור הורי
''הבור שנפער בין הורה לילד מנוכר הופך לבלתי ניתן לגישור'' | צילום: shutterstock

מי שהקים קבוצת פייסבוק "ניכור הורי", הוא ד', אב מנוכר מ-3 ילדיו אשר סבל מתהליך ניכור הורי לאחר שהתגרש לפני כ-7 שנים. "נכון לעכשיו לא רואה את ילדי כבר כמעט שנה, ולא מסתמנת פגישה קרובה באופק", מסביר ד'.

לפני 4 שנים, הקים ד' את קבוצת הפייסבוק כדי שתהיה להורים המנוכרים זירה בה יוכלו לפרוק את אשר על לבם: "תפקדנו במשך השנים בעיקר כקבוצת תמיכה, אבל התברר לנו שזו לא בעיה פרטית שלנו. יש בישראל אלפי הורים שלא רואים את ילדיהם, שעוברים הסתה איומה. מחלקות הרווחה לא מכירות התופעה ברובן, השופטים מגיעים להחלטות בהסכמה ומעדיפים למשוך זמן במקום להכריע, והבור שנפער בין הורה בין ילד מנוכר הופך לבלתי ניתן לגישור", הוסיף.

"מעבר להורים שסובלים חשוב להדגיש: אם יש אלפי הורים, יש עשרות אלפי ילדים שחסר להם הורה. שלא רואים אותו, שחושבים שהוא מפלצת כי מישהו אמר להם את זה" סיכם.

עצרת המחאה נגד תופעת ניכור הורים, תתקיים ביום שלישי, 27.6, מול ביתה של שרת המשפטים, איילת שקד, בתל אביב