חג האופניים: כך תגנו על הילדים שלכם ביום כיפור

מאות ילדים נפצעים כל שנה במהלך יום הכיפורים במהלך רכיבה על אופניים. רגע לפני שאתם מורידים את גלגלי העזר קבלו כמה כללי יסוד לרכיבה נכונה

עוברים את יום כיפור בשלום
עוברים את יום כיפור בשלום | צילום: pixabay

יום כיפור הוא זמן מצוין ללמד את הילדים את מיומנויות הרכיבה על אופניים. הכבישים נקיים ממכוניות, יש שפע של מקום וזמן וכמובן - ילדים אחרים שרוכבים בעצמם ומעלים את רף החשק של מי שעדיין לא רכב לבדו מעולם. במילים אחרות: הגיע הזמן להוריד את גלגלי העזר.

"המפתח ללמידה מהירה של רכיבת אופניים נמצא ב-4 כללי יסוד", אומרת מיכל סיון, ספורטתרפיסטית ובעלת המרכז לספורטתרפיה Go Run. "השגת איזון, היגוי דיווש ובלימה, היא חשובה מאוד אבל ההמלצה היא להימנע מללמד את כולם בבת אחת ולהתמקד במיומנות אחת בכל פעם".

 

השגת איזון, היא כמובן, המשימה הראשונה של כל הורה שהחליט שילדיו מספיק גדולים כדי ליהנות ממלאכת הדיווש. לאחר מכן, יגיע מבחן השליטה בכידון האופניים ורק אחרי שהילד מצליח להישאר על האופניים לאורך זמן מבלי לאבד את שווי המשקל - כדאי להתחיל לדווש במרץ. "חשוב מאוד לגרום לילדים להרגיש ביטחון על האופניים", מוסיפה סיון, "מדובר בתהליך שלעתים לוקח זמן וכדאי לגלות סבלנות. ילד שנופל כבר בפעמים הראשונות לא ימהר להמשיך לרכוב".

 

אז איך מתחילים, הנה כמה עצות שיעשו לכם ולילדיכם את העבודה קלה יותר:

 

1. התחילו בכיוון המושב: הכלל הראשון הוא להשיג איזון - רק שלא מדובר במשימה קלה. האינסטינקט הראשוני של כל ילד שמאבד שווי משקל הוא להוריד את הרגליים אל הקרקע. לפיכך, חשוב שמושב האופניים יהיה נמוך ויאפשר לכפות הרגליים להתייצב על הקרקע כמעט במלואן. אחרי שכיוונתן את המושב, תנו לילד דחיפה קטנה קדימה כשרגליו על הדוושות, ובקשו ממנו להוריד אותן כל כמה שניות. כך הוא ירגיש בטוח יותר עוד לפני שגופו מתחיל לצאת מאיזון.

 

2. מצאו תוואי שטח מתאים: כביש אספלט אמנם יאפשר לאופניים לפתח מהירות, אבל בשלב הראשון ילדכם ממילא לא מדווש הרבה. מצאו פיסת דשא, ואם אפשר, בירידה לא תלולה שיאפשר לו לרכוב במדרון בלי לדווש. רק כדי לחזק את השליטה באופניים.

 

3. שחררו את האחיזה: הורים רבים נוהגים להחזיק בחלקו האחורי של המושב במטרה לייצב את האופניים. ובכן, כדאי לדעת שהפעולה הזאת עושה את ההיפך: הפעלת כוח על האופניים מאחור תגרום לילד לאבד את האיזון. נחושים להחזיק? חברו מוט ייעודי לכיסא ותמכו בילד ממרחק. זה יעניק לו ביטחון גדול יותר.

 

4. גלו סבלנות: לא כל הילדים לומדים לרכוב ביום אחד. התהליך עצמו עלול להיות מעט מייגע ולהוציא מההורים תסכול ואכזבה. תנו לזה זמן. רכיבה על אופניים אמורה להיות כיף גדול ואם לילד לא הולך היום - נסו שוב מחר. לימוד תוך כדי כעס ועצבנות יפגעו ביכולת של הילד להתרכז בהפעלת מיומנויות השליטה.

 

חשוב שמושב האופניים יהיה נמוך ויאפשר לכפות הרגליים להתייצב על הקרקע
חשוב שמושב האופניים יהיה נמוך ויאפשר לכפות הרגליים להתייצב על הקרקע | צילום: pixabay

5.הקפידו על מבט קדימה: ילדים רבים נוטים להסתכל על הדוושות או על הכידון - רק כדי להבטיח שהידיים אוחזות בו כראוי. הבעיה היא שבמצב כזה הם פוגעים באיזון שלהם והכי חשוב - לא מיישרים מבט קדימה אל הסכנות שבדרך. שימו לב שמבטם תמיד צופה אל פני הדרך וגופם זקוף ומיושר. בקשו מהם להניח אצבעות על ידיות הבלמים ולהפעילם בעת הצורך. כך ישיגו שליטה גבוהה יותר וביטחונם יעלה.

6. למדו שימוש נכון בבלמים: הבלם הוא הרכיב החשוב ביותר להשגת שליטה באופניים. הבעיה היא שילדים רבים נוטים להשתמש בו באופן אינטואיטיבי או לשכוח ממנו בכלל. בקשו מהילד לדווש 5-6 סיבובים, לצבור מהירות, ואז לבלום באיטיות. חזרו על התרגיל הזה מספר פעמים עד להשגת שליטה נכונה בידיות הבלם. הדגישו את הסכנות של בלימת פתע או לחיצת ידית הבלם בחוזקה באופן שתגרום לגלגלים להינעל ולאבד את שיווי המשקל.