האם באמת אפשר ללמד תינוקות לישון רצוף?

אם תקפידו על הכללים הבאים אין סיבה שגם התינוק שלכם לא יישן שינה רצופה, איכותית ונעימה לילה שלם! אתם שאלתם והמומחית שלנו עונה

תינוק ישן
תינוק ישן | צילום: פוטוליה

* הי לריסה,
שמי אורטל וילדתי את בתי הבכורה לפני כחודש וחצי. הכינו אותי לקראת,"את לא הולכת לישון", "אתם הולכים לעבור לילות לבנים" ועוד כל מיני פניני חכמה של חברים ויועצים.
אני עוקבת אחרייך כאן ורציתי לשאול, האם יש באמת איזושהי דרך לשנות כבר בגיל הזה את הרגלי השינה כדי שלכולנו יהיו קצת יותר כוחות למחרת בבוקר?

 

אורטל היקרה - מזל טוב,
תינוקות רבים לא נולדים עם היכולת להירדם באופן עצמאי והם זקוקים לנו על מנת שנסייע להם להירדם בהתחלה, ושנלמד אותם להירגע ולהירדם בעצמם כשהם בשלים לכך בגיל מאוחר יותר.

תינוקות, בדומה למבוגרים, ישנים לפי מחזורי שינה, בכל מחזור יש מספר שלבים:

שלב של כניסה לשינה - "הפעלה"

שלב הכנה לשינה עמוקה

שינה עמוקה

שינת חלום

וחוזר חלילה

הכניסה לשינה והיציאה ממנה תלויה במאזן של הורמונים רבים שאם אחד מהם יחסר, השינה תהיה לא איכותית או שתהיה מלווה בהתעוררויות מרובות ולכן ברגע שהם אינם יודעים להירדם באופן עצמאי הם יתקשו לעבור בין מחזור שינה אחד לאחר.

מחקרים רבים מראים כי בעיות שינה אינן חולפות מעצמן ולכן חשוב ליצור את תהליך הלמידה מגילאים קטנים באופן אמפתי, מכיל וללא בכי.

רגע לפני שנגיע לטיפים - חשוב להבין כמה ילד צריך לישון בכל גיל...

 

שעות השינה המומלצות לתינוקות לפי גיל
שעות השינה המומלצות לתינוקות לפי גיל | צילום: ללא קרדיט

אז מה לעשות כדי שהתינוק ישן שינה טובה, איכותית ורציפה?

 

1. התעלמו מהשעון וזהו סימנים מוקדמים.

 

2. תינוק לא צריך לאכול כל 3 שעות או לישון כל שעה וחצי, נסו להימנע מלהסתכל על השעון, מי שיאותת לכם מה הוא צריך הוא התינוק שלכם ולא המחוגים שבשעון.

 

3. לתינוק יש המון צרכים ולכל צורך יש את הסימנים המקדימים והמאוחרים (מיידיים) שלו, אותם תוכלו לזהות על שפת הגוף של התינוק. סימנים מוקדמים אלו סימנים שמופיעים 20-40 דקות לפני רעב / עייפות / התרוקנות וסימנים מאוחרים מופיעים כאשר הצורך כבר הופך להיות אקוטי ומצריך מענה מיידי.

 

4. סימנים מקדימים לעייפות יכולים להתבטא בהאטת קצב פעילות, בהייה מתמשכת, פיהוק, גירוד בעיניו והגבות יראו אדמומיות. בשלב הבא, התינוק יתחיל לקטר באופן מיוחד אשר יעיד על עייפותו ולאחר מכן יופיעו הסימנים המיידיים. מחקרים מראים כי הרדמה בסימנים המוקדמים, תעזור לתינוק להירדם בקלות, לישון שינה איכותית ובריאה להתפתחותו.

 

5. לכל תינוק יש את הסימנים האינדיבידואלים שלו וניתן לזהות אותם באמצעות כלי שנקרא תצפית אותו ניתן ללמוד.

 

6. הקפידו שהתינוק שלכם יילך לישון שבע

תינוק רעב, יתקשה להירדם. בין אם מדובר בניסיון להשכיב לישון עם תחילת הלילה ובין אם ביקיצה של התינוק בין מחזורי שינה במהלך הלילה. גם כאן, עזבו את השעון וענו על סימני הרעב המוקדמים המופיעים בטרם ההשכבה או באמצע בלילה - תנועות מציצה עדינות עוד לפני שהתינוק מתעורר, מציצת אגרופיו, אצבעותיו ועוד. תינוק שבע יישן טוב ובתחושת בטחון.

 

7. שמירה על סדר יום ושינה איכותית במהלך היום

תינוק שישן טוב במהלך היום יישן טוב גם בלילה. שינה טובה במהלך היום מסייעת להתכנס בצורה אפקטיבית יותר לשנת לילה. כדי להצליח בכך חשוב לייצר סדר יום וטקסים קבועים. ברגע שהתינוק ידע מה הדבר הבא שעומד לקרות, תרד משמעותית תחושת המתח והוא יחוש בטוח יותר.

 

8. צרו אווירת טרום שינה

לאפשר אוירה שקטה ורגועה כ-90 דקות לפני שהולכים לישון באמצעות "שיטת המדרגות" - לאחר זיהוי סימני העייפות, לנתק גירויים בצורה הדרגתית (להרחיק מצעצועים, מסכים או גירויים אחרים), להחשיך את הבית בצורה הדרגתית, לדבר בקול שקט ורגוע ולהכניס לאט לאט לאוירת שינה שתאפשר לו להירדם בטבעיות. חשוב כמובן להתאים את האוירה לאופי הבית והילד, כל ילד הוא עולם בפני עצמו ומה המתאים לאחד לא מתאים לאחר, לדוגמא יש תינוק שאמבטיה מעייפת אותו ויש תינוק שאמבטיה מעוררת אותו ולכן חשוב להתאים את שיטת המדרגות לתינוק.

9. אמצו מנטרת שינה

בתהליך ההרדמה חשוב לדבוק ולהתמיד במספר מילים/מילה אחת ולחזור עליה בלחישה רגועה, לדוגמא: "ששש...לישון, לישון, עכשיו הולכים לישון". המנטרה עוזרת לתינוק להתכנס לשינה עמוקה ונוסכת ביטחון ורוגע.

 

10. לגשת לתינוקכם כאשר בוכה - אך לא להרים ישר

בזמן הניסיונות להרדים או באם מתעורר באמצע הלילה, חשוב מאוד לתת מענה כשהתינוק בוכה. עד גיל שנה וחצי כל בכי מעיד על צורך וחשוב להבין מהו ולענות עליו. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי תינוקות רבים מדברים, צועקים ואף בוכים מתוך שינה מבלי צורך להתעורר ולכן רצוי לא 'לזנק' ולהעיר, אלא לבדוק.

 

11. היצמדו לטבע

אחת הדרכים הכי קלות לעזור לתינוקכם לישון טוב היא לחשוף אותו לשינוי גם מבחינת הסביבה. כלומר לחשוף אותו להחשכה כשאכן השמש שוקעת ולחשוף אותו לאור כשהשמש זורחת, תהליך שנקרא "אתגר השמש". בבוקר כשהשמש זורחת, כדאי לפתוח את התריס בחדרו, תאורת השמש הטבעית תאפס את רמות המלטונין והוא יתעורר בתחושה עירנית.

 

12. הישארו רגועים

אל תאבדו את עצמכם. סמכו גם על אחרים שיוכלו להרדים את התינוק שלכם, אפשרו לבן זוגכם להיות שותף פעיל. כך תוכלו להוריד במעט את תחושת האחריות הלא פשוטה שהחלה ברגע שהתינוק נולד. על מנת שילד יהיה רגוע הוא זקוק להורים רגועים שישרו עליו בטחון ולכן אפשרו לעצמכם רגעים של שקט ואנרגיה בהתאם לצורך וחיזרו אל תינוקכם נינוחים יותר.

 

הכותבת היא אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk לדבר עם תינוקות וילדים