חייך למצלמה, נולדת: הטרנד המוזר החדש בחדרי הלידה

בעולם שבו המצלמות מלוות אותנו מהרגע הראשון, יש כאלה שלקחו את הביטוי הזה במובן הכי מילולי • קבלו את המקצוע החדש: "צלמת לידה" • וכמה זה יעלה לכם?

רגע, לפני הצרחה וחיתוך חבל הטבור, אפשר מבט למצלמה בבקשה? (פוטוליה )
רגע, לפני הצרחה וחיתוך חבל הטבור, אפשר מבט למצלמה בבקשה? (פוטוליה ) | צילום: פוטוליה

הרומן הבלתי פוסק שלנו עם התיעוד עולה מדרגה ונכנס הפעם, לא תאמינו, לחדר הלידה.

 

בארה"ב התמונות מרגע הבריאה כבר מזמן כבשו את הרשת, אבל גם בישראל השמרנית אפשר לראות צעדים ראשונים. כבר מדובר במקצוע של ממש - "צלמת לידה" - ועם כל הכבוד לבן הזוג ולמשפחה, יש לה מקום של כבוד באירוע המרגש.

 

"יש בתי חולים שמגבילים לשני מלווים בחדר לידה, אז צריך לוודא שהצלם יהיה אחד משני אלה", מספרת דנה אופז, צלמת לידה, "יש אפילו מיילדות שמפנות לי את המקום. במקום דולה, היולדת לוקחת 'צולה'. ככה קוראים לי".

 

בשונה מהתמונות שעולות באינסטוש, כאן לא תהיה תחרות הפרצוף המושלם. בואו לא נשכח שמדובר בתהליך המלוות בכאב, זיעה ולא מעט דם. "כשכואב אז כן, זה חלק מהסיפור", אומרת הצלמת אורלי לנדאו, "ואני מצלמת את האישה כשהיא מחזיקה את המיטה".

 

לכל מי שנדלקה ומעוניינת להצטרף לטרנד, כדאי שתתכונן לעלויות, והן לא זולות. היום גם בתי החולים מבינים את הפוטנציאל הכלכלי של הטרנד, ביום חמישי האחרון השיק בית החולים מאיר בכפר סבא את שירות "המפגש הראשון" - צילומי לידה במחירים שנותנים פייט לשוק הפרטי וצלמות שהוכשרו על ידי בית החולים.

 

בעולם החדש בו תינוקות כבר נולדים לאורו של פלאש אין וויכוח שלמצלמה מקום מרכזי בחיינו. אבל אי אפשר שלא לתהות: איפה עובר הגבול בין הפרטי לציבורי, האם יש מחיר לתיעוד ואיך לא - מה היעד הבא?