עוקבים אחרי הילדים דרך הסמארטפון? יש משהו שאתם חייבים לדעת

מחקר מקיף שבדק את הדרכים בהן הורים מתחקים אחר חייהם של ילדיהם דרך אפליקציות מעקב שונות, העלה תוצאה מדאיגה. איך באמת אפשר להשגיח על הילדים משיימינג ופדופילים?

אמא וילד מסתכלים יחד בסלולרי
אמא וילד מסתכלים יחד בסלולרי | צילום: פוטוליה

זה מסוג הסיפורים עליהם אנחנו אוהבים לומר: רק באמריקה. בריטני זמורה, מורה בבית ספר יסודי באריזונה, מחליטה בוקר אחד לפתות תלמיד בן 13 למערכת יחסים מינית. היא שולחת לו תמונת עירום שלה בוואטסאפ ובצורה מאוד בוטה כותבת לו בדיוק מה היא רוצה.

 

ומה לכל זה ולנו? ובכן, אפליקציית המעקב שהתקינו הוריו של הילד בסמארטפון שלו, שחשפה את הפרשיה העגומה הזו, היא יצירה ישראלית.

 

אבל הורים, בואו נודה: גם אצלנו לא חסרים סיפורים כאלה. ידיעות על אלימות ברשת, שיימינג ופדופילים הפכו לדבר שבשגרה שלנו. ועל גביהם של ההורים המפוחדים, צמחה תעשייה חדשה של אפליקציות, שלמעשה מאפשרת להורים לעקוב אחרי הילדים.

 

את ינון לנדנברג ובנו רוי פגשנו במשרדים של אפליקציית בוסקו ברשפון. אז איך העסק הזה עובד? מצד אחד אפליקציות כמו בוסקו וסנטרי מאפשרות לכם לראות היכן נמצאים ילדיכם בכל רגע. מצד שני, הן אינן מאפשרות לכם גישה חופשית לפעילות שלהם ברשת. באמצעות אלגוריתמים חכמים, האפליקציות ינטרו תכנים שאתם מגדירים כלא רצויים, כמו סמים או אלימות, וכך גם תמונות פורנוגרפיות. ורק במקרה כזה אתם תקבלו התרעה שמשהו קורה בעולם הווירטואלי של ילדכם.

 

לפני שבועיים קפצנו לביקור קצר אצל משפחת אדמוני. אמא סופי ואבא גידי הסכימו להתקין אפליקציה שכזו בפלאפונים של המשפחה כדי לבדוק מה הם יגלו. עכשיו הם רק צריכים לעדכן את הילדים. התחנונים של איתמר המשיכו כך דקות ארוכות. ללא הועיל.

 

בשנים האחרונות פותחו עשרות אפליקציות מעקב אחרי ילדים. במנעד המעורבות ההורית, בוסקו וסנטרי נחשבות יחסית מתונות. בקצה השני של הסקאלה, אפליקציות פולשניות בסגנון האח הגדול, מאפשרות להורים לדלות מתוך הסמארטפונים של ילדיהם כל דבר שזז. מהודעות וואטסאפ, דרך כל פוסט בפייסבוק ועד לתיעוד מצולם של הילד. אנחנו השארנו את משפחת אדמוני לתחקר עבורנו את האפליקציות האלה, ובינתיים הלכנו לבדוק מה חושבים שאר בני הנוער על שיטת ההורות החדשה.

 

סביר להניח שלכמה מהחבר'ה הצעירים יש אג'נדה אישית במלחמה הבין דורית. אבל זה לא אומר שהם טועים. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצא שמעקב הורים אחר פעילות ילדיהם דווקא מגביר את הסיכון לפגיעות רשת ב-כ25%, לעומת ילדים שהוריהם העדיפו לדבר איתם ולסמוך עליהם. או במילים אחרות, ככל שההורים השתמשו בגישה מפקחת יותר, כך גברה ההתנהגות המסוכנת של הילדים ברשת.

 

האמת היא שקשה לקחת צד בסיפור הזה. המשותף לכל המרואיינים בכתבה הזו, מפתחי האפליקציות וגם המתנגדים להן, הוא הדאגה הכנה לילדים והרצון העז לשמור עליהם.