איך יהיה לילד שלכם את החיוך המושלם?

סביב גיל 14 ילדים רבים עוברים יישור שיניים. אבל, כבר בגיל 7-8 כדאי להגיע לפגישת ייעוץ. יישור שיניים חשוב לא רק בהיבט אסתטי ולכן כדאי לבחור ברופא המתאים לכך!

החיוך של הילדים שלנו חשוב לנו
החיוך של הילדים שלנו חשוב לנו | צילום: shutterstock

ישנה חשיבות גבוהה לזמן בו מתחילים טיפול יישור שיניים ולצערנו, היום, רוב הפציינטים מסתמכים על רופא שיניים כללי, שאומר להם מתי לגשת לאורתודנט.

 

באופן כללי, לרופאי שיניים כלליים אין את ההבנה האורתודנטית כפי שלרופא משפחה אין את ההבנה בניתוחי לב. בנוסף, לא תמיד בראש מעייניהם של רופאי השיניים הכללים נושא האורתודנטיה וזה יכול לגרום לכך שפציינטים יגיעו מאוחר מדי לטיפול... לכן, ביקור ראשון צריך להיות סביב גיל 7-8.

 

זה לא אומר שהטיפול יתחיל בגיל הזה, אבל לעיתים יש צורך להתחיל כבר בשלב הזה וכדאי שאת זה יעשה אורתודנט מומחה ולא רופא שיניים אחר.

 

למה לא כדאי לאחר את המועד?

על מנת לא להשפיע בזמן על הגדילה של השיניים, ובכך - להאריך את משך הטיפול ולפגוע בתוצאות.

הורים רבים חושבים שלא מתחילים טיפול יישור שיניים עד שמתחלפות כל השיני חלב וזה לא נכון. לפעמים ישנם מצבים בהם צריך, לדוגמא, לשים שומרי מקום, דבר המשפיע על צפיפות השיניים ואת זה עושים בטרם כל השיניים מתחלפות.

 

גם במצבים של סטייה של הלסת וסגירה הפוכה, פערים גדולים בין הלסתות וכדומה, אלו מקרים שבהם מומלץ להתחיל טיפול מוקדם. במקרה של פער גדול בין הלסתות יש סיכוי גדול של חבלה בשיניים הקדמיות וזו סיבה נוספת שלא לדחות את הטיפול.

 

במקרים שצריך טיפול מוקדם מחלקים את הטיפול לשלב א' ולשלב ב', כשביניהם לעיתים הפסקה של כמה שנים.

 

איך לבחור את הרופא הנכון?

חשוב ללכת ליישור שיניים רק לרופא מומחה. יש רופאים כלליים שעושים יישורי שיניים ללא הכשרה מתאימה ולכן כדאי לבדוק לפני שמתחילים טיפול, שלרופא יש אסמכתאות להכשרה שעבר. כדאי להבין, שהתמחות על פי חוק אורכת כ-3.5 שנים.

ניתן לבדוק באתר האגודה האורתודנטית תחת ההסתדרות לרופאת שיניים אם הרופא אכן נחשב לאורתודנט מומחה.

 

מעבר לצד האסתטי יש חשיבות בריאותית ותפקודית ליישור שיניים - מבעיות חניכיים ועד לתפקוד מערכת הלעיסה, ואפילו קשיים בדיבור בגלל רווחים ואויר שבורח.

 

חשיבות יישור השיניים

מעבר לצד האסתטי יש חשיבות בריאותית ותפקודית ליישור שיניים - מבעיות חניכיים ועד לתפקוד מערכת הלעיסה, ואפילו קשיים בדיבור בגלל רווחים ואויר שבורח. ישנה גם סכנה לחבלה אם השפתיים לא מכסות את השיניים.

 

ככל שעושים את הטיפול בגיל יותר מבוגר הטיפול יותר איטי והכל תלוי בבריאות השיניים. כדאי להגיע לטיפול לפני גיל ההתבגרות ובגיל שבו כולם עוברים את זה גם מהסיבה החברתית. בגילאים האלו זה מקובל ונפוץ וכף הילדים לא מרגישים חריגים. בגילאים היותר בוגרים, לעיתים, יישור שיניים מלווה בדחייה חברתית ואף הימנעות מקשר אינטימי.

במקומות מסויימים, טיפול לפני גיל ההתבגרות אפילו נחשב לסמל סטטוס.

 

האם הטיפול כואב?

ברוב המקרים הטיפול אינו נעים, אך זהו לא כאב עוצמתי. מטיפול לטיפול - הילדים גם מתרגלים לכל הקשור בכך.

 

מרפאה פרטית או קופת חולים?

היתרון במרפאה פרטית - האורתודנט יהיה זמין יותר והוא יהיה זה שיטפל בעצמו בילד. זמינות התורים תהיה טובה יותר במרפאה פרטית ואפשר יהיה להגיע לטיפול בשעות נוחות יותר. מצד שני, העלויות של טיפולים דרך קופות החולים זולים יותר, לעיתים באופן משמעותי.

 

בקופות חולים ינתנו השירותים הבסיסיים ואם איבדתם את תורכם מסיבה כלשהי, תאלצו לחכות זמן ממושך לתור נוסף, מה שכמובן יאריך את משך הטיפול.

 

דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון שייקח עוד זמן עד שהטיפולים המתקדמים ביותר כיום ייכנסו לקופות החולים. מכשירים חדישים, כמו ה"carrier motion", יישור שיניים ללא רסן ועקירות או טיפולים אסתטיים כמו גשר שקוף ובלתי נראה, קיבועים פנימיים וכדומה, זמינים רק במרפאות פרטיות - מעבר לצד הבריאותי, אלה שיטות טיפול שנראות הרבה יותר טוב וכפי שאתם יודעים, גם הצד האסתטי חשוב כשמדובר בפה ובפנים שלנו.

הכותב הינו ד"ר עודד זילברמן, רופא מומחה ביישור שיניים ולסתות, מרפאות ברמת השרון ובירושלים. www.zilbermanortho.co.il

 

רוצים לקרוא עוד בנושא רפואת ילדים? רוצים לקרוא עוד את המומחים שלנו? התקשרו אל מוקד המינויים שלנו, בטלפון 08-9999410, קבלו גיליון במתנה וכמובן, תוכלו לעשות מינוי!