הורים טריים, רוצים לישון בשקט? כל הטיפים

לריסה גינת, הבעלים והמייסדת של "SmallTalk, לדבר עם תינוקות"- עונה לשאלות הורים בנושאי שינה וגמילה. הפעם אורית, אמא של אלמה שואלת איך מלמדים את הילדה להירדם לבד

תינוק ישן
תינוק ישן | צילום: פוטוליה

שמי אורית ואני אמא לאלמה בת שנה ו- 10 חודשים. אנו כבר מזהים את שפת הגוף שלה לעייפות ומתחילים טקס כניסה לשינה באופן הדרגתי ורגוע. עדיין, אלמה מתקשה מאוד להיכנס לישון לבדה היא רוצה שאשב על ידה ואחזיק את ידה ובמידה ואני יוצאת מהחדר היא בוכה ויוצאת אחריי. לאחר שאלמה נרדמת היא לרוב ישנה לילה שלם וקמה בבוקר רעננה אבל אם היא מתעוררת באמצע הלילה היא חייבת שאני אגיע לשבת לידה ולאחוז בידה עד שנרדמת שוב, לפעמים אני ממש מרגישה שהיא עושה לי דווקא - ממש אשמח לעצה מה אפשר לעשות?

 

אורית היקרה,

נשמע שאכן הסיטואציה אינה פשוטה כלל. מהתיאור שלך עולה שלאלמה יש התניה של הירדמות במגע. המשמעות הינה שבכל פעם שהיא מתעוררת היא צריכה את המגע שלך ומכאן כמובן גם את הנוכחות. באמצעות המגע היא מצליחה להתכנס לשינה. בהחלט ישנה דרך לשנות את המצב! ראשית, חשוב להבין שאלמה לא עושה דווקא. קיים כרגע צורך פיזי שלה כדי שתוכל להירדם וזו הדרך שהיא מכירה כדי להיכנס לשינה. בכדי ללמד אותה דרך אחרת אני ממליצה להתחיל בתהליך של ניתוק התניות הדרגתי - בתהליך הזה אתם תלמדו את אלמה באופן הדרגתי, קשוב וללא בכי כיצד להירדם באופן עצמאי במיטה שלה. את התהליך אתם מתחילים בהירדמות במגע, להירדמות בנוכחות ולאחר מכן להירדמות בנוכחות מתרחקת.

 

אז איך עושים את זה?

אתם כבר מזהים סימני עייפות ומכניסים לשינה באופן הדרגתי וזה מעולה! הכינו את אלמה לכך שהחל מהיום אתם תשבו לידה, אך לא תאחזו בידה אלא רק תניחו את היד, תאמרו לה שאתם סומכים עליה שהיא יכולה להירדם באופן עצמאי ושאתם תהיו לידה, הקפידו על כניסה לשינה בסימני עייפות מוקדמים ועל טקס שינה הדרגתי ורגוע. היכנסו לחדר אחזו בידה ואז כאשר אלמה נמצאת בנקודה בה היא כמעט נרדמת אך עדיין ערה נתקו את היד והישארו במגע אך ללא אחיזת היד, הקפידו לעשות זאת במשך מספר ימים.

 

תינוק
תינוק | צילום: shutterstock

כאשר אלמה תסכים להירדם ללא אחיזת היד אלא רק במגע עיברו לשלב הבא. בשלב השני התחילו שוב בהכנה מוקדמת של מה הולך לקרות ובנקודה הספציפית בה אתם מבחינים שאלמה כמעט נרדמת אך עדיין ערה הורידו את היד והישארו בחדר בנוכחות. הקפידו על כך במשך מספר ימים - ייתכן והיא תביע מחאה על כך אז ניתן להחזיר את היד, ולהגיד: 'אמא כאן'. כאשר שוב כמעט נרדמת להוריד את היד. כאשר היא תסכים להירדם ללא מגע ניתן יהיה לעבור לשלב הבא וכך לאחר הכנה ניתן כל מספר ימים להתרחק מעט מהמיטה שלה לכיוון הדלת.

 

כאשר תגיעו למצב בו אלמה נרדמת כאשר אתם ליד הדלת ניתן יהיה לעבור לשלב האחרון. אמרי לאלמה שאת הולכת לעשות פעולה קצרה וחוזרת - ואכן לחזור! בהתחלה צאו למשך 30 שניות וחיזרו, לאחר מכן צאו לדקה וחיזרו וכך הלאה עד שאלמה תרגיש שהיא מסוגלת להיכנס לשינה באופן עצמאי. ניתן להוריד שלבים או להוריד שלבים בהתאם למוכנות ולצרכים של אלמה ושלך.