חומה ומגדר: האם ניתן לבטל את ההבדלים בין בנות ובנים עוד בגן?

ניסוי התנהגותי מסעיר הופך כל ילדה שוחרת ברבי למהנדסת מטוסים בפוטנציה עוד בגיל גן הילדים. האם יש סיכוי לשנות את "ייעודם" של המינים?

גן
גן | צילום: פוטוליה

כיתה ב'1 בבית הספר היסודי ע"ש בן-גוריון בגבעתיים. התלמידים כאן נולדו בין 2010-2011 - תשעים שנה אחרי מתן זכות ההצבעה לנשים באמריקה, 15 שנים אחרי בג"ץ אליס מילר כאן בישראל, בעולם שבו גברים ונשים אמורים לקבל יחס שווה. אז איך יכול להיות שהדעות שלהם לא ממש מיישרות קו?

 

מה שכן, התלמידים הישראלים בחברה טובה. במשך חמישה שבועות, ד"ר ג'אבד עבדול מונים בחן מקרוב תלמידי כיתה א' בבית הספר היסודי ליינסנד שבדרום אנגליה, כדי להבין איך מתעצבת התודעה המגדרית בגיל המכריע הזה אצל כל אחד ואחת מהם ומהם הגורמים שמשפיעים עליה.

 

לגו או בובה? המסרים האלה אפילו לא צריכים להיאמר בקול רם. בניסוי הזה למשל הלבישו תינוקות בנים בבגדי בנות ולהיפך, וביקשו ממטפלים ואנשי חינוך לשחק איתם בצעצועים שהיו פזורים על השטיח. גם כשאדוארד ניגש לרובוט, לבוש כתינוקת, המטפלת מגישה לו את הבובה. את ויאנה, שלבושה כמו בן, מנתבים באופן אוטומטי למכוניות ולסוס הנדנדה.

 

אבל ד"ר עבדול מונים לא רק צפה בתלמידים ובתלמידות הבריטים אלא גם ניסה ליצור סביבה נטולת מגדר בעבורם. 
הצעד הראשון - לאתגר את המוסכמות החברתיות שכבר התקבעו אצלם.

 

למודלים לחיקוי יש כח השפעה מכריע על תפיסת העולם של ילדים בגיל הזה. אחת האבחנות המעניינות היא עד כמה מושרשת בילדים תפיסה מוקדמת לגבי תכונות האופי שלהם. וזה לא נשאר רק ברמת המילים. באופן גורף בנות ייטו להעריך את היכולות שלהן פחות מבנים במיוחד בכל מה שקשור למבחנים פיזיים.

 

אחד המפתחות לשינוי טמון בהבדל ברמת הכישורים הטכניים והחזותיים, מהסוג שמייצר מהנדסים ומדענים טובים יותר בעתיד. מבוגרים נוטים לעודד פחות בנות בכל הקשור לפיתוח תפיסה מרחבית וצורנית, לעומת בנים שאותם לא פעם דוחפים למשחקי מחשב ופעילויות אנליטיות.

 

בגן חבצלת, גם הוא בגבעתיים, החליטו לאחרונה על תכנית לטשטוש ההבדלים המגדריים. כאן כדורגל משחקות גם הבנות, ובפינת הבובות יש גם בובים. גם ברמת גן ובגני תקווה עשרות גנים עשו לאחרונה מהפיכות דומות. לפני 15 שנים הוקמה במשרד החינוך היחידה לשוויון מגדרי, שעוסקת בעיקר בהטמעת ערכים של שוויון בתוך תכניות הלימוד הקיימות. ואחרי יותר מחודש של שינויים שנראים אולי קוסמטיים, בכיתת הילדים הבריטית מרגישים שינוי, וגם בגן חבצלת יותר בנים נכנסים לפינת התיאטרון - ויש אפילו בנות שהפסיקו לפחד מהנגרייה.