איך מחליטים אם להתגרש או להשאר?

יש זוגות שמחליטים להישאר יחד רק עבור הילדים, יש זוגות שטובתם האישית ואושרם הוא מעל לטובת הילדים והם מתגרשים

תמונה קרועה של זוג
תמונה קרועה של זוג | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

תקופת החגים, ברוך השם, מאחורינו, אבל חלקינו נותר עם כמה ק"ג עודפים, חוגים שילדים מסרבים ללכת אליהם וחושך שמתחיל מוקדם מידי וגומר את היום בחמש. תופעה  נוספת שמאפיינת את תקופת אחרי החגים היא, עליה חדה באחוזי הפניה לעורכי דין לענייני משפחה.

 

חודש החגים הוא תקופה של המון ביחד משפחתי, לוחץ וצפוף לעיתים, שמגביר את כל המתחים והפערים, במידה והם כבר שם בשוטף.

 

כאשר חווים משבר זוגי והבית מתפרק לך מבפנים, הדבר האחרון שרוצים לעשות זה לדגמן משפחתיות מזויפת, מול העולם. לאחרונה אני פוגשת בקליניקה המון נשים שמחפשות - סימן. סימן שיעזור להן להחליט, סימן שיגרום להן לשנות, משהו חיצוני שיראה להן את הדרך הנכונה או ייתן להן אישור המראה לכיוון מסוים.

 

בחיים כמו בחיים, לא תמיד קיים סימן אחד מובהק כזה, שיכול לאשר באופן מוחלט את ההחלטה הקשה והמורכבת  - להתגרש.

 

אז איך בכל זאת, מקבלים החלטה בנושא? הנה 5 שאלות למחשבה שיכולות לעזור בקבלת ההחלטה.

 

מהם הערכים שלי - הערכים הם אותם אבני יסוד שמרכיבים אותנו. גורמים לנו להיות מי שאנחנו, מסבירים את המעשים שלנו או לחלופין למה אנחנו בוחרים להימנע מדברים מסויימים. השאלה היא עד כמה הערכים שלכם מתקיימים בתוך הזוגיות הנוכחית? עד כמה התרחקתם מעצמכם על מנת לקיים את הזוגיות? על אילו ערכים אתם מוכנים להתפשר ועל אילו לא.

 

אין הכל? - מדובר בשאלה פילוסופית עם משמעות מעשית לגבי המושג זוגיות. מתוך הנחה שאין הכל על מה אתם מוכנים להתפשר? על מה לא? עשו לעצמכם רשימה של בעד ונגד בנוגע לזוגיות שלכם. איפה הרשימה יותר ארוכה? גם בפרק ב' וג' יהיו אילוצים ומורכבויות, האם יש לכם (לשניכם) עדיין רצון ואפשרות להצליח בקשר הנוכחי? ההחלטה לפרק תמיד נמצאת שם כאופציה במידה ותבחרו בה.

 

עד כמה אני מונעת מפחד? - פחד משינוי הוא אחד הפחדים האנושיים הבסיסיים ביותר. לפחד יש שני תפקידים מרכזיים בחיינו - לשמור עלינו ולהניע אותנו להתפתחות. רק הפחד מהפחד צמו מונע מאיתנו את השניים. השאלה היא איזה מחיר (גופני ורגשי) אתם משלמים בבחירה שלכם להישאר בקשר? עד כמה הפחד משינוי מצליח לשתק אתכם? מתוך הנחה שהמצב הזוגי הנוכחי לא עומד להשתנות, מה יותר מפחיד אתכם השינוי העתידי או ההווה?

 

איזה מסר אני מעבירה לילדים שלי בבחירה שלי? המסר שאני בחרתי להעביר לבתי היה הדבר שחיזק ומיקד אותי בהחלטה שאני קיבלתי. אני רציתי שהיא תראה מודל לזוגיות מיטבית (גם אם היא לא הצליחה ביני לבין אביה). רציתי שתבין שגם אם עושים טעות בבחירה הזוגית, ניתן לתקן אותה. היה לי חשוב שהיא תדע שניסינו כמיטב יכולתנו בטיפול זוגי ארוך שלא צלח, להציל את המשפחה. רציתי שהיא תראה אותי כאדם, כאישה וכאמא במקום חזק, עצמאי ומאושר.

 

מה אני מספרת לעצמי בלילה? בסופו של יום זאת הבחירה שלכם איזה סיפור תספרו לעצמכם בלילה. אותה מציאות לעולם לא תהיה בהכרח אובייקטיבית והיא נתונה לפרשנות של כל אחד מכם. פרשנות שנובעת לעיתים מפחדים או מאמונות מקטינות לגבי עצמנו או לחלופין דווקא ממקומות של העצמה ואמונה עצמית. בלילה, בשקט שלכם עם עצמכם, רק אתם יודעים האם הבחירה שבחרתם עבורכם היא הבחירה הנכונה. תקשיבו לגוף שלכם, תקשיבו למחשבות שלכם - כל התשובות נמצאות אצלכם.

 

* הכותבת היא מיכל צרפתי, מאמנת אישית לנשים ומתמחה בנשים שנמצאות בתהליך גירושין או אחריו

 

ילד עצוב  עם דובי, הורים רבים ברקע
ילד עצוב עם דובי, הורים רבים ברקע | צילום: אימג