מדהים: הציור יגלה לכם אם הילד בשל ללימודים

מתלבטים אם הילד מוכן לכיתה א'? תוהים מדוע הילד הפסיק להכין שיעורי בית? מספיק שתבחנו את הציורים שלו - הם יגלו לכם הרבה יותר ממה שנראה לעין במבט ראשון

אכככ
אכככ | צילום: צילום מסך
ילד מצייר עם צבע גואש בגן
ילד מצייר עם צבע גואש בגן | צילום: אימג

הלמידה בבית הספר דורשת מהילדים שלנו כישורים רבים, למעשה מדובר בחלק ניכר מהיום שלהם, אם נחשב גם את זמן הלימודים וגם את זמן הכנת שיעורי הבית. כאשר ילד נתקל בקשיים בתחום הזה, סביר שזה ישפיע מיד גם על התפקוד הרגשי שלו וגם על התפקוד החברתי.

 

בו זמנית, גם ההיפך הוא הנכון - כאשר ילד נתקל בקשיים רגשיים או חברתיים או לא יהיה פנוי למשימות לימודיות שנדרשות ממנו בגיל הזה ונראה ירידה בלימודים.

 

אם הילד שלכם בכיתה א', או אפילו בכיתה גבוהה יותר, בשביל חוויית למידה טובה הוא צריך לשלב בין 4 דברים: מוטוריקה, קוגניציה, רגש וכישורים חברתיים. בדיוק כמו רכב עם 4 גלגלים, ברגע שיש פנצ'ר באחד מהגלגלים כל האוטו כבר לא ייסע טוב.

 

דרך פענוח ציורי ילדים אפשר לגלות מה מידת הבשלות והפניות של ילד שלך בכל גיל ללמידה. אפשר לבדוק את מידת המוכנות לכיתה א' ואפשר לבדוק מהן הסיבות שבגללן פתאום הילד הפסיק להכין את השיעורים.

 

המוכנות המוטורית - תחזיק רגע את המספריים

כדי שילד יתמודד עם משימת הכתיבה שמתחילה בכיתה א', ובכלל עם הקצב המהיר של ההעתקה מהלוח חשוב לבדוק את המוטוריקה העדינה שלו. הוא אמור לדעת להשחיל חרוז, לרכוס כפתור לגזור צורות. בהמשך, בכיתות המתקדמות יותר, ילד צריך להצליח "לסגור" צורות בצורה מדויקת כי כשזה לא קורה יש סיכוי שיש בעיה במיקוד הראייה - בעיה פיזית שמקשה עליו את משימת הקריאה ויכולה להיות הסיבה לסירוב להכין שיעורי בית למשל.

בציור הזה, למשל, אפשר לראות יכולת מוטוריקה עדינה מפותחת המתבטאת בהצלבת קווים, בצביעה מדויקת בתוך הצורות ובציור של פרטים קטנים. סגנון הציור מלמד על מידת השליטה והדיוק של הילדה בכלי הציור.

אכככ
אכככ | צילום: צילום מסך

המוכנות הקוגניטיבית - צייר לי כבשה

על המוכנות המוטורית מונחת שכבה נוספת: תפקוד שכלי (קוגניטיבי). בבשלות קוגניטיבית הכוונה היא ליכולת להתבטא באוצר מילים רחב, ליצור מבנה של עלילה, למיין אלמנטים על פי שני קריטריונים (כמו צורה וצבע).

 

כדי לבדוק מוכנות קוגניטיבית אני מזמינה ילדים לצייר גם ציורים ספונטניים וגם משימות מונחות בציור, כך אני בוחנת את האופן בו הילד מתמודד עם מצב נתון, כפי שיקרה לו בכיתה: כשהמורה תכתוב על הלוח, הילד יצטרך לקלוט, להסיק מסקנה ולבצע.

 

אחד הדברים הנוספים שנבדקים הוא היכולת לחשיבה רב שלבית - שזו בעצם היכולת לבצע משימה גם כשיש לה מספר רב של שלבים, מבלי שצריך לקבל הנחייה בנפרד על כל שלב. בציורים, רואים זאת דרך התכנון והיכולת של הילדה המציירת לחזור על תבנית מסוימת (למשל העיגולים הסגולים והורודים).

 

 

המוכנות הרגשית: תספור עד 10 לפני ש...

יש כאלה שאומרים שזה החלק החשוב ביותר! את החלק המוטורי אפשר ללמד, לגבי החלק הקוגניטיבי רוב הילדים יגיעו אליו באופן טבעי, אבל החלק הרגשי תלוי כבר בהרבה גורמים כמו הקשר המשפחתי, ההתמודדויות הרגשיות בגן ועוד.

בדיקת הבשלות הרגשית חשובה במיוחד ופענוח ציורי ילדים הוא אחד הכלים הטובים לכך. אנו מחפשים את יכולת הילד להתמודד באופן עצמאי, לבטא את רגשותיו, להתמודד עם תסכול ולקבל סמכות. אחת הדרכים הטובות ביותר לראות זאת היא באמצעות התבוננות באיכות הקו.

 

 

אכככ
אכככ | צילום: צילום מסך

המוכנות החברתית - פוליטיקה במגרש המשחקים

מוכנות חברתית היא האופן בו הילד שלך מסתגל למצבים חדשים, הדרך בה הוא מתקשר עם בני גילו, והמידה בה הוא קשוב לסביבה ומשתף פעולה.כשאני בודקת מוכנות חברתית, לא אחפש בציורים ילד שמצייר את עצמו כמלך הכיתה, מוביל ובולט. להיפך. הילדים הכי מקובלים חברתית פשוט יודעים להסתדר עם כולם ולהפגין גמישות מחשבתית, ויכולת להתאים את עצמם למצבים שונים.

 

בציורים אפשר יהיה לראות אצל הילדים שמוכנים מבחינה חברתית גיוון ועושר של פרטים בציור, צבעוניות וקשרים ייחודיים בין האלמנטים למשל: דמות מחזיקה עפיפון, דמות משוחחת עם דמות אחרת וכדומה.

אכככ
אכככ | צילום: צילום מסך

***הכותבת היא תרפיסטית באמנות (M.A), מנהלת מסלול ללימודי תעודה בפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים יצירתית, מחברת "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים" ויוצרת הקלפים "מעגלי שיח"