צרכנות והתנהלות פיננסית של ילדים בחופש הגדול

ד"ר טלי תאני-הררי, סגנית ראש החוג למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס מעניקה טיפים להורים כיצד ללמד את ילדיהם להתנהל נכון כלכלית בחופש

ע=יובל סמו
ע=יובל סמו | צילום: פוטוליה

החופש הגדול כבר כאן, בעוד רוב רובם של ההורים ימשיכו לעבוד ולנסות לנהל שיגרה "רגילה", שיגרה בה ההורים עובדים והילדים בחופשה, מדובר במציאות מאתגרת עבור משפחות רבות לחודשיים הקרובים. הרבה מחשבה יקדישו ההורים לסידורי הילדים כדי שיוכלו להמשיך ולעבוד במתכונת רגילה עד כמה שניתן. מסגרות של קייטנות, צהרונים, סבים-סבתות, פעילויות ואטרקציות שיאפשרו להורים לצאת לעבודה.

 

בתוך מכלול השיקולים לתכנון הקיץ לילדים, כדאי לחשוב ולתכנן גם היבט חשוב נוסף - האופן בו הילדים צורכים ומתנהלים פיננסית בחופש הגדול. החופש הגדול מזמן לילדים יותר פעילויות צרכניות הן בתוך הבית והן מחוצה לו - החשיפה למדיה עולה ויחד איתה עולה החשיפה לפרסומות ולמהלכים שיווקיים, החופשות המשפחתיות המשותפות והבילויים המשותפים כוללים לעיתים קרובות גם  "בילויים" צרכניים. בנוסף לכך, הילדים נמצאים יותר בבית ובאופן טבעי מתלווים יותר לפעילויות של ההורים, פעילויות הכרוכות פעמים רבות בהיבטים צרכניים - קניות בסופר, ביקור בקניון, סידורים במרכז השכונתי ועוד.

 

ההזדמנויות בהן ההורה והילד מבלים יחד בפעילות צרכנית מזמנת לילד הזדמנות ללמוד רבות על צרכנות ועל התנהלות פיננסית. בחלק מהפעילויות הצרכניות הילד הוא "רק צופה מן הצד" ודרך ההתבוננות הוא זוכה להכיר מושגים חשובים בעולם הצרכני והפיננסי. כך למשל, כשילד נמצא עם ההורה בבנק, הוא מקשיב לשיחה בין הפקיד להורה, שומע על שער הריבית והעברות בנקאיות. עבור הילד חווית הביקור בבנק עשויה להפוך מושגים פיננסיים מופשטים להרבה יותר מוחשיים וברורים. לילדים, בעיקר צעירים, קל יותר להבין ולהתייחס למושגים קונקרטיים ומוחשיים ולכן פעילות משותפת כזו יכולה להוות בסיס ללמידה משמעותית של מונחים פיננסיים.

 

בחלק אחר מהפעילויות המשותפות הילד לא רק מתבונן בהתנהלות, אלא גם שותף לה. בביקור משותף בקניון הילד מבקש, מנהל משא ומתן עם הוריו ובהתאם לתוצאה בוחר את בחירותיו.

 

היבט חשוב בהזדמנויות משותפות אלה מהווה הדוגמא האישית של ההורה בהיבט הצרכני ובהיבט של ההתנהלות הפיננסית. לעיתים, ההורים עסוקים במשימה הצרכנית (או ב"חוויה" הצרכנית) והם פחות מודעים למשמעות של התנהגותם עבור הילדים. הורה וילד היוצאים יחד לסופר לקניות עם רשימת פריטים קצרה ותוך כדי מסע הקניות ההורה מתפתה ומכניס לעגלה מוצרים רבים שאינם ברשימה, מלמד את הילד שיעור חשוב: הילד יבין שלא צריך להיות קשר בין התכנון (הרשימה) לבין הקניות בפועל, שלא צריך צריך לדחות סיפוקים, שיש כסף לכל ושאין צורך ברשימת קניות. אותו הורה בהזדמנות אחרת ובהקשר אחר, יסביר לילד כמה חשוב לתכנן ולקבל החלטות כספיות מושכלות. הדוגמא האישית של ההורה חשובה יותר מכל הסבר, שיעור, שיחה ודיון בנושא. את הדוגמא האישית לוקח הילד אל חייו הבוגרים ומיישם אותה כמעט מבלי להיות מודע לכך.

 

המחקר על התנהגותם של צרכנים צעירים מלמד על המקום החשוב שיש להורה בהתפתחותו של הילד כצרכן, בעיקר בגילאים הצעירים. בדומה לאופן שבו ההורים יודעים שצריך ללמד את הילד איך לחצות את הכביש בבטחה, כך הורים צריכים ללמד את הילד איך להתנהל נכון כצרכנים. זהו תהליך ארוך הכולל שלבים רבים. בכל שלב יפנים הילד עוד קצת ויבין טוב יותר את העולם הצרכני והפיננסי. אפשר לנצל את הפעילויות של החופש הגדול כדי לצעוד צעד אחד נוסף בתוך תהליך זה. מתוך מודעות לחשיבות החינוך להתנהלות צרכנית ופיננסית נבונה, אפשר לתכנן לחופש הגדול פעילויות משותפות המאפשרות לילד ללמוד ולהתנסות, המאפשרות לילד גם לצפות בהורה ולהבין איך צריך להתנהג בסיטואציות צרכניות שונות. כדאי להכניס לתוך היומן האלקטרוני את הפעילויות המשותפות האלה, זהו זמן איכות אמיתי משותף, זוהי דרך להעצים את הילד ולהקנות לו מיומנויות חשובות, אולי החשובות ביותר בעידן הנוכחי.

 

 

ע=יובל סמו
ע=יובל סמו | צילום: פוטוליה