המקומות הסודיים של מיכל ינאי באיטליה

מחפשים חופשה משפחתית לא פראיירית? מיכל ינאי חרשה את דרום איטליה בשבילכם ויצאה עם טיפים מנצחים: מערות נטיפים, גבינה עם הפתעה, פלפלים שיוציאו לכם את העשן מהאוזניים וחנות משרוקיות אחת שהילדים עפו עליה

מיכל
מיכל | צילום: אלבום פרטי
גלידה
גלידה | צילום: אלבום פרטי

אנחנו מכורי איטליה. יש משהו במדינה הזאת שפשוט עושה לנו טוב. אני חושבת שזה השילוב המושלם בין האיטלקים אוהבי הילדים עם המזג הנעים, האוכל (יחי הפחמימות!) והקרבה היחסית לארץ. טוב נו, בעיקר האוכל, מודה.

מאז שנולדו הילדים, הערים הגדולות הפכו פחות אטרקטיביות לטיולים עבורנו, שלא לומר - סיוט! אבל, כל מה שמסביב הפך לחגיגה אחת גדולה. כשנולדו הילדים נפרדנו מרומא והתאהבנו בטוסקנה הקלאסית, בטיול השני כבר עשינו אומבריה, אחר כך צפונה - לאגמים, ופעם אחרת (פעמיים רצוף אבל מי סופר) ירדנו דרומה לאזור נאפולי וחבל קמפניה המהמם.

 

הפעם, התחשק לנו לגוון, אבל גם בא לנו להישאר במדינה שאנחנו כל כך אוהבים, אז ארזנו את שלושת הילדים והדרמנו - לעקב של המגף, חבל פוליה.

אם בעבר היינו מנסים ״לתפור״ את כל מה שלאזור יש להציע, בשנים האחרונות, מטיול לטיול, אנחנו מורידים הילוך. נעים לנו להיות במקום אחד, לנשום ולספוג את כל מה שיש לו להציע. זה גורם לכך שאחרי כמה ימים אתה כבר מרגיש בבית, כמעט תושב המקום.

 

אז במשך כל 10 הימים של הטיול בפוליה, בחרנו לשהות בסך הכל בשני מלונות, ולעשות מהם ״טיולי כוכב״. נכון שלא ראינו הכל, וויתרנו על מקומות רחוקים יותר ואולי לא פחות יפים, אבל אנחנו לא בעניין של ״לעשות וי״, וגם ככה, אנחנו חוזרים הביתה עם טעם של עוד ומשאירים משהו גם לפעם הבאה.

 

Puglia באיטלקית או Apulia, היא החלק שבעקב המגף האיטלקי, ובשל היותה שער לאיטליה מהים הדרומי, היא אופיינה בכיבושים רבים ולכן הושפעה משלל תרבויות ים-תיכוניות ואירופאיות כמו יוון, צפון אפריקה וספרד.

יש בפוליה שילוב נהדר של נוף יפהֿ ושקט שיוצרים אווירה קסומה. יש מערות נטיפים עוצרות נשימה, מבצרים, כנסיות בארוקיות מצועצעות, מבני טרולי מקסימים, המון אטרקציות לילדים אבל הכי חשוב, לנו - אוכל טעים שמוגש במסעדות שמציעות את מה שנקטף בשדה הסמוך להן או שדגו באותו הבוקר בחוף הסמוך אליהן. הכל ישר מהטבע לצלחת. אורגני, נהדר, וברוחב לב. וכמובן אי אפשר שלא להזכיר את חופי הים שמאוד מזכירים את שלנו, את היפים מביניהם.

בזכות השטחים העצומים והפתוחים, הרבה מלונות הם בעצם אחוזות רחבות ידיים, שאפשר ממש ללכת בהן לאיבוד. בין המלונות יש וילות מהממות וגדולות, שאם בשאר איטליה קוראים להן "אגריטוריסמו", פה קוראים להם "מסאריות". זה רק עניין של זמן ומודעות, עד שהישראלים יגלו את חבל הארץ המקסים הזה, ויהפכו אותו ליעד קבוע.

 

גלידה
גלידה | צילום: אלבום פרטי

החדר שלנו במלון הראשון היה כזה, שאנחנו בטוחים שנחזור אליו. מלון Il Melograno, שנמצא במיקום מצוין ונחשב לאחד הטובים באזור, היה פשוט מושלם! צוות המלון היה אדיב כל כך ועזר לנו עם המלצות למסעדות טובות ועם סיורי שמן זית ויקבים, ובכלל היה שם כדי לפנק ולפנק. השתתפנו בסדנת בישול בהדרכת השף של המלון, שהייתה חוויה מאוד כיפית לנו ולילדים.

 

יש להם חדר כושר שווה וספא מפואר, בריכה חיצונית ובריכה מקורה, מסעדה נהדרת שהכינה לנו פיצה גם בחצות! אם כבר מדברים על אוכל, ארוחת בוקר הייתה עשירה מאוד: גבינות, נקניקים וכמובן הגישו לנו גם את מלכת הגבינות שחבל פוליה הוא מולדתה - הבורטה.

 

Burrata למי שלא מכיר, היא אחת הגבינות העדינות והטעימות ביותר שאי פעם תאכלו. מדובר בגבינה טרייה, שזה אחד הדברים הכי חשובים בבורטה, שעשויה מחלב בקר, ושכמו ביצי קינדר, גם היא טומנת בתוכה הפתעה. הבורטה דומה למוצרלה ונראית כמו שקית לבנה בצורת כדור עם סרט שקשור אליה בקצה. לתוך הבורטה מחדירים שמנת טרייה, וכשנותנים ביס בבורטה שנראית כמו שקית, שכבר מתחננת שמישהו ״יפצע״ אותה, היא מתפוצצת והשמנת הנוזלית נשפכת החוצה. תענוג צרוף! אם לא אוכלים אותה תוך יום מהרגע שהכינו אותה, השמנת שהזריקו לה מתקשה והכל הופך לסתמי.

 

למי שמחפש אוכל כשר, יש למלון חמש חוות כשרות, שמביאות למלון מעדנים אם יש דרישה לכך.

לא רק גבינות מצוינות יש בפוליה. פוליה מייצרת למעלה מ- 25% אחוז של שמן הזית מכל העולם ו- 60% מכל איטליה! יש בפוליה אלפי עצי זית עם גזעים עצומים מהממים, חלקם בני אלפי שנים והים בצבע טורקיז מהמם.

 

גלידה
גלידה | צילום: אלבום פרטי

עיירות סמוכות, מערות עוצרות נשימה

המלון שימש אותנו כבסיס ליציאה לעיירות הסמוכות, שבכל אחת מהן אפשר ורצוי להעביר חצי יום עד יום לפחות. כך נסענו לעיירה Grotte di Castellana, שם יש סיור מאורגן במערות הנטיפים העוצרות נשימה מהגדולות באירופה. בסיום הסיור (הארוך יותר) תגיעו ל״מערה הלבנה״ היפיפייה שנמצאת בעומק 60 מטר. אני, הקלסטרופובית, נשארתי בחוץ, אבל הילדים חזרו מרוגשים.

 

Polignano a Mare - היא אחת מעיירות החוף הציוריות ומקסימום בפוליה, תוכלו להסתובב בטיילת או לאכול במסעדות דגים הכה טעימות. יש רובע עתיק עם מעדניות, גלריות אמנים, מסעדות וחנויות מזכרות שנעים להסתובב בו ולראות איך הים מתנפץ על מצוקי העיר ממספר תצפיות. יש מרפסות מקסימות שמהן אפשר להשקיף על הים ורצועת חוף קטנה.

בעיר יש אטרקציה תיירותית מעולם הקפה, מקום שאליו אוהבי הקפה עולים לרגל, ובצדק. יש בו קפה מיוחד שנחשב לספיישל של המקום, שילוב של אספרסו, ליקר שקדים ושמנת שמוקצפים כולם יחד  - חלום! שתינו כל אחד שתי כוסות. המליצו פה גם על הגלידה המקומית, אנחנו לא התעלפנו.

 

ההמלצות שלי:

Il Super Mago del Gelo Mario Campanella

Piazza Giuseppe Garibaldi, 22, 70044 Polignano A Mare

יש מקום של כריכים ויין שנשמע סתמי וגם נראה קצת מודרני ולכאורה לא קשור, אבל אי אפשר לתאר במילים את עושר הטעמים שהתפוצץ לי פה בפה! משהו מטורף ברמות אחרות. הסנדוויצ'יה היא על טהרת דגים ופירות ים בשילובים מדהימים ומרגשים.

 

Pescaria

Piazza Aldo Moro, 6/8, Polignano A Mare

אלברובלו Alberobello , ארץ הטרולי (Terra dei Trulli), ללא ספק שווה ביקור. הטרולי הוא בית אבן ייחודי שנראה כמו בית של גמדים שבנוי במקור בלי טיט ומלט, עם גגות שעליהם סמלים שונים. תושבי הבתים הללו, שהיו חקלאים פשוטים, במאה ה-14, כדי לא לשלם מיסים לאצילים, שעל אדמתם בנו את בתיהם, בכל פעם שהיו באים הגובים, היו מפרקים את הגג ואומרים : ״זה בית זה? אין לזה גג. אי אפשר לגבות פה ארנונה.״. וככה היו מתחמקים מתשלום מיסים. כשהגובים היו הולכים הם היו מחזירים את הגג למקומו.

 

היום חלק מהבתים הללו בעירה הפכו יש לחנויות של מזכרות או מסעדות. ממש בכניסה למדרחוב תוכלו למצוא חנות משרוקיות עם אלפי סוגי משרוקיות כמעט בכל צורה שחשבתם עליה. הילדים היו פה באטרף מוחלט ובהמשך התעכבנו גם בחנות של ממרחים חריפים ממש, שפה בן היה באטרף ואחרי כמה טעימות יצא לו עשן מהאוזניים.

Zoo Safari שליד פאזאנו Fasano  - אפשר לראות ממש  מקרוב את האריות והנמרים ויש אטרקציה פסיכית של קרון-כלוב שבו לא כלואים הקופים, אלא האנשים והקופים, לעומת זאת, משוחררים.שווה לבדוק אם הלונה פארק הצמוד פתוח באותו יום, כי אנחנו הגענו ביום שהוא היה סגור והילדים ממש התבאסו.

 

מסעדות:

Trullo D'Oro Via F. Cavallotti, 27, 70011 Alberobello BA, Italy

La Cantina Vico Lippolis, angolo C.so Vitt. Emanuele, 8, 70011 Alberobello

 

מלון בין מטעי זיתים וגבינה שהיא מיץ של גן עדן

גם במלון השני, masseria torre coccaro, שנחשב לאחד היוקרתיים והאיכותיים בפוליה, היה נעים וטעים. המלון ממוקם בתוך מטעי עצי זית עצומים, ויש בו לובי מפוצל למספר רב של חדרים שמאפשרים לכל משפחה לשבת בפרטיות כאילו היו בסלון בבית שלהם. יש מרחבים מהממים לטיולים רגליים עם הילדים, טיולי אופניים וגן גידולים אורגנים קסום.

 

המלון נמצא 3 דקות נסיעה מחוף ים מקסים ובו שלל מסעדות דגים. הוא ממוקם במקום טוב באמצע לטיולי כוכב. חוץ מבריכה ענקית עם מגרש משחקים לילדים, יש להם בריכה פנימית קטנה ואינטימית שנבנתה בתוך מערה ולצידה הספא של המלון. ארוחת הבוקר היתה תענוג כל בוקר מחדש, אני מוכנה לחיות על גבינת הפקורינו שהגישו שם בארוחת הבוקר, שהיא שילוב של שפע ואיכות.

כאן גם יצא לנו להכיר את גבינת הסטרציאטלה, או איך שבן קורא לה, ״הבפנוכו של הבורטה״, או ״המיץ של גן עדן״.

 

שתי פיצריות מצוינות ליד המלון - שתיהן בסגנון נאפולי בתנור לבנים

Gli Archi

Via Fasano, 1e, 72010 Pezze di Greco, Fasano BR, Italy

 

Corso Garibaldi, 92, 72015 Fasano BR, Italy

La Tana Dell'Orso Srl

 

מסעדה מצוינת נוספת בעיירה הצמודה למלון. גן עדן של אנטיפסטי, ירקות גבינות ונקניקים:

 

Il rifugio dei ghiottoni

Via Nazionale dei Trulli, 116, 72015 Fasano, Brindisi BR, Italy

 

Rossana Pasticceria

28,, Via Gravinella, 26, 72015 Fasano BR, Italy

+39 080 849 8541<https://goo.gl/maps/cDmJRXCVWxR2>

 

לקינוח יש גלידה נהדרת בפאזנו

Rossana Pasticceria 28,, Via Gravinella, 26, 72015 Fasano BR, Italy

 

קפה משובח

ֿBar Pasticceria Caffè Bella Napoli, Piazza Ciaia, 7, 72015 Fasano BR, Italy

 

עיירות סמוכות ששווה לבקר בהן:

Martina Franca היא עיר עתיקה אך שוקקת חיים, עם סמטאות מקסימות וכנסיות בארוק מפוארות.

היא נחמדה לטיול של אחרי הצהריים. ברחובות הראשיים יש מגוון מסעדות ובתי קפה. העיר נחשבת לעיר קצבים ובהתאם הלכנו למסעדת בשרים נחשבת ומומלצת. ברוב תמימותנו לא הזמנו מקום, והתיישבנו בסוף רק אחרי שבן שכנע אותם בעזרת גוגל תמונות שאני איזה סלב מישראל.

 

Ristorante Braceria Local Carni

Via Pietro Micca, 25, 74015 Martina Franca TA, Italy

Locorotondo - המקום העגול - העיר העתיקה בנויה ממספר סמטאות מעגליות שיוצרות מבוך מעניין. מחוץ לשער נמצא גן זכרון עם תצפית מושלמת לכיוון עמק הטרולי.

מסעדה מומלצת

Bina Ristorante di Puglia Via Dottor Recchia, 44/50, 70010 Locorotondo BA, Italy

 

אוסטוני Ostuni

ה"עיר הלבנה" של פוליה, הנחשבת לאחת היפות מתוך הערים הלבנות באזור. לא מומלץ להגיע עם עגלות, עדיף מנשא, ולא מומלץ לאנשים עם מוגבלות פיזית, כי יש המון מדרגות ושיפועים שבסופם יש גלידה מצויינת!

 

מסעדות מומלצות

Ristorante Taverna della Gelosia

Vicolo Tommaso Andriola, 26, 72017 Ostuni BR, Italy

 

Ristorante Osteria del Tempo Perso

Via Gaetano Tanzarella Vitale, 47, 72017 Ostuni BR

 

גלידה מומלצת

Cremeria alla Scala

72017 Ostuni, Province of Brindisi, Italy

 

Bari

בבירת החבל, בארי, תוכלו לעשות קניות לא פחות שוות ממילאנו או רומא במרכז המפואר של העיר החדשה באזור Via Sparano. מדובר בעיר חמודה עם מקומות מצויינים לאכול רק בלי הטרוף של הרומא או מילנו. ישנן  טיסות ישירות וקצרות בעונה ורכבת משדה התעופה שמגיעה ישר למרכז העיר.

 

העיר העתיקה Bari Vecchia

בסמטאותיה הצרות והמקסימות אפשר לראות נשים מבוגרות יושבות ברחובות ומכינות את פסטת האורקייטה המקומית וטראליני, שזה העוגיות עבדי המקומיות, כנסיית סן ניקולא (ששימש השראה לדמותו של סנטה קלאוס), והמבצר המרשים Castello Svevo.

 

פיצה מומלצת

Pizzeria Enzo e Ciro

Via Matteo Renato Imbriani, 79,Bari

 

מתחם  אוכל

Eataly Bari

Lungomare Starita, 4, Bari,

 

קפה ומאפים טעימים בבארי

Jérôme Cafè

Via Alessandro Maria Calefati, 61/B, Bari

 

גלידריה

Gelateria Gentile

Piazza Federico II di Svevia, 34, Bari

Gelateria Gasperini Corso Cavour, 55, Bari

 

אחד מבתי הקפה הוותיקים והטובים

Caffè Borghese

Corso Vittorio Emanuele, 122, Bari

 

מאפיה עם פוקאצ׳ה, שאין דברים כאלה...

Panificio Fiore

Str. Palazzo di Città, 38, Bari

 

פיצריה מצויינת בסגנון נאפולי

Bari-Napoli

Via Nicolò Piccinni, 187/189, Bari

 

רשת בתי קפה חדישה יחסית עם קפה מצוין

Bacio di Latte Caffè

Via Sparano da Bari, 25, Bari

 

גלידה
גלידה | צילום: אלבום פרטי