לילד יש כתמים על השיניים?

מדוע לעיתים אנו מבחינים על השיניים בכתמים שנראה שלא יורדים? ממה הכתמים נובעים ואיך ניתן לטפל בהם?

גל גדות
גל גדות | צילום: שאטרסטוק

"אני לא מבין...מהרגע שבקעה לו השן רואים עליה מין כתם כזה שלא יורד... מה זה?"

"כתמים" על השיניים עשויים להופיע עקב מגוון סיבות, בחלק מהמקרים מדובר בצביעות על גבי השן, ולעיתים בפגם פנימי בשן. נתמקד בפגמים בשכבת האמייל - זגוגית השן, המצפה אותה ובמצב נורמלי נראית כשכבה שקופה. סיבות אפשריות לפגיעה בזגוגית הינן עששת, פלוארוזיס והיפופלזיה, כולן גורמות לפגיעה במבנה הזגוגית המצפה את השן.

נתאר קצת את מבנה הזגוגית: במהלך התפתחות השן נוצרים "עמודי" מינרלים המתאספים ליצירת סריג בעל מראה שקוף ואחיד. בדומה לזכוכית שפגם בחול המשמש להכנתה יביא לפגיעה בשקיפותה, גם פגיעה במינרלים של זגוגית השן תפריע לשקיפות וייווצר כתם.

 

בעששת הפגיעה היא חיצונית - הפרשת חומצה של חיידקים יוצרת אזורים כהים או לבנים מכיוון שמינרל הזגוגית נהרס.

בפלוארוזיס הפגיעה פנימית - עקב חשיפה לריכוז פלואוריד גבוה מאד מהמקובל הזגוגית אינה אחידה, והדבר מביא גם הוא ליצירת כתמים, לרוב לבנים. במקרה זה מדובר בהפרעה פנימית בעיקרה בעת יצירת שכבת האמייל.

ומה קורה בהיפופלזיה? השם מעיד על בניית מינרל ירודה (היפו=ירוד, פלזיה=יצירה). ההפרעה היא בשלב יצירת הזגוגית, וכעת עקב הפרעה שקיפות הסריג אובדת. במקרים כאלה ניתן לקבל מספר תוצאות: לעיתים כתם לבן, לעיתים שקערוריות הצוברות חומרי מזון וצבע, ובמקרים קיצוניים חסרה כמעט לחלוטין שכבת האמייל.

 

הסבר נפוץ לתופעה הוא מחלה בזמן יצירת שכבת האמייל בשן. דוגמא שכיחה היא זגוגית פגומה בכל השיניים הטוחנות החלביות הנוצרות באותו שלב, עקב מחלת חום במהלך ההיריון. בדומה לכך, ניתן לראות פגמים הפוגעים בשיניים הטוחנות הקבועות הבוקעות לרוב בגיל 6. לעיתים הפגיעה כוללת שיניים חותכות וטוחנות יחד ונקראת Molar incisal hypoplasia.

 

מכיוון שהכתמים יכולים להתרחש מכמה סיבות, חשוב להגיע למרפאה לבדיקה, על מנת שנדע לטפל בבעיה, במידה שמדובר בעששת, או לנהוג באופן אחר אם מדובר בהיפופלזיה.

 

מה אפשר לעשות במקרה של היפופלזיה?

ההחלטה מה לעשות תלויה במידת הפגיעה בזגוגית השן. במידה שהפגיעה קלה ומותירה כתם קל, נעקוב אחר השן, מכיוון שזגוגית פגומה היא אתר מוחלש שעשוי לצבור חיידקים במהרה ולהפוך לחור עששתי. אתרים שכאלה נקפיד לחשוף לפלואוריד ברמה גבוהה ולעקוב אחריהם כל חצי שנה.

 

במידה שהפגיעה בינונית והאמייל מתפורר, המקום צובר מזון חיידקים. דוגמא נפוצה היא שן טוחנות שרק בקעה, ומספר חודשים קצר לאחר מכן מצריכה טיפול מכיוון שנוצר חור. מדובר במצב מאד מתסכל, בו שן חדשה שבקעה באזור אחורי ולא תמיד מצוחצחת כהלכה, סובלת מחור עמוק - ומהר יחסית. במקרים כאלה יש צורך לבצע סתימה, אך לא כל החומרים מתאימים לכך. פתרון חדש יחסית הוא שימוש בחומר בשם יונומר הזכוכית, הנקשר לזגוגית הפגומה.

 

במידה שהפגיעה חמורה מאד, לעיתים אין מנוס מהכתרת השן. שיניים עם הרס ניכר ניתן להכתיר כדי להגן עליהן מהתנאים החומציים בפה, ולשמרן עד שיגיע זמן בקיעת השן הקבועה.

 

ומה אם הכתם מופיע בשן קבועה קדמית? עלינו לבחון מה מידת ההפרעה. במידה שמדובר בכתם קטן וקל שאינו מפריע אסתטית, נשתדל לא לגעת באתר. מכיוון שמדובר בזגוגית השן, הסרת הזגוגית תצריך הכנת שחזור לבן ובמסגרת הטיפול נוריד חומר שן בריא. אך אם הכתם מפריע אסתטית, לעיתים עלינו לבצע שחזור לבן. במידה שהשחזור אינו אסתטי מספיק, אפשר לשקול בגיל מבוגר יותר (מגיל 18 ומעלה) ציפוי של השן בעלה חרסינה, הנקרא גם למינייט. מדובר כמובן בטיפולים שלעיתים מצריכים הסרת חומר שן בריא. נשתדל לצמצם את המקרים האלה ולשמר את חומר השן עד כמה שניתן.

 

 

טיפול שיניים
טיפול שיניים