יום האישה: הסופר-אמהות שידהימו אתכם

לקום בחמש בבוקר, לחזור מהעבודה בתשע בערב ועדיין לתפור לילדים תחפושות ולא לפספס שיעור ספורט? קטן עליהן. בואו להכיר שלוש אמהות שמצליחות לעשות הכל ולחייך כל הדרך

מלי
מלי | צילום: אלבום פרטי
אמא
אמא | צילום: פוטוליה

שילוב של קריירה וגידול ילדים הוא אחד האתגרים הגדולים. אותה נקודת איזון חמקמקה שבין להגשים את ייעודך המקצועי לבין להיות נוכחת ומשמעותית בחיי הילדים. איך מוצאים אותה? האם היא בכלל קיימת או שנגזר עלינו לסחוב שק של רגשות אשם? יש מי שמצליחה לומר בפה מלא שהיא אכן מצליחה לשלב את כל העולמות? לרגל יום האישה הבינלאומי פנינו לכמה אמהות עסוקות בכל הזירות כדי לשמוע מהן תובנות.

 

מלי נורמנד נוימן, מנהלת מוקד שירות לקוחות סימילאק וחברת הנהלה באבוט ישראל, מנהלת כ-30 נשים, בת 42, נשואה לאורי ואמא לשלושה: אשל (15) דריה (11), בארי (6), גרה בבנימינה ועובדת ברמת החייל בתל אביב למעלה מתשע שנים. איך היום שלה נראה?

 

"את שגרת היומיום שלי אני מתחילה כבר בשעה חמש בבוקר, כאשר שלוש פעמים בשבוע אני עולה על בגדי ספורט ויוצאת בשש לריצה משותפת עם חברה ופעמיים בשבוע אני מתאמצת להגיע לאימון TRX. בסביבות 7:20 יוצאת מבנימינה לכיוון המשרד בתל אביב. לרוב אני מגיעה הביתה בסביבות שמונה בערב, יש ימים שגם ב-21:00. פעמיים בשבוע אני משתדלת להגיע מוקדם יותר בסביבות 17:00-16:30, כך שאוכל לבלות עם הילדים. לשמחתי מקום העבודה שלי רואה את העובד לא רק כאיש מקצוע שצריך לייצר תפוקה, אלא גם כאדם שיש לו חיים מלאים שכוללים גם את היותו איש משפחה ושחשוב לאזן בין השניים", היא מספרת.

 

"אנחנו משפחה דתית, כך שביום חמישי בערב אני מתחילה את 'משמרת ב' עם ההכנות לקראת שבת (בישולים, אפיית עוגות וחלות, סידורים ועוד) - משמרת שלעתים נמשכת גם לאחר חצות. אל שלבי ההכנות מצטרף אורי בעלי, שמנהל קריירה אינטנסיבית משל עצמו כמנהל מכירות ארצי בחברת תרופות, אחרי שערך קניות לבית (אני לא זוכרת מתי בפעם האחרונה הייתי בסופרמרקט). הוא עולה על מדי הסו שף ומבשל. אמנם יום חמישי הוא יום ארוך ועמוס, אבל אין כמו הרגע שהילדים יוצאים מהמקלחות בערב והבית מלא בריח של בישולים והלב שלי נמס מהתרגשות ממשפט אחד שהם תמיד אומרים - 'יש פה ריח של האוכל הטעים של אמא', וזה שווה הכל".

 

יד על הלב, האם את חשה שאת עושה ויתורים כואבים כדי להספיק הכל?

"להיפך. אני מרגישה שהחיים שלי בבית מזינים את הקריירה שלי, ושהקריירה שלי מזינה את חיי המשפחה שלי. ב'סימילאק' אנחנו לא רק מדברים ומשדרים שמשפחה, בריאות ופיתוח אישי הם ערכים חשובים, אלא גם מיישמים זאת, וזו דוגמה נהדרת לילדים שלי. גם המסר של שוויון וקידום נשים. זה משהו שחשוב לי שהילדים שלי יראו וילמדו ממנו. אני מאמינה שעובדים שמנהלים חיי משפחה מלאים, גם מגיעים לעבודה עם אנרגיות, שהמשפחה היא מקור לתמיכה, העצמה, תורמת ליצירתיות וכד'. אז נכון שאני ישנה פחות או מבלה פחות, אבל עדיין לא מוותרת על לתפור לכל שלושת הילדים שלי כל שנה תחפושות לפורים, לאפות עוגות בכל סוף שבוע ותמיד להיות מעורבת בוועדים בבית ספר ובחיי הקהילה שלנו", אומרת נורמנד נוימן, "למרות שאני לא תמיד נוכחת פיזית, אני מאוד נוכחת ומשמעותית עבורם. אלו הדברים שרק נותנים לי עוד ועוד אנרגיה. הפן המשפחתי מאוד חשוב לי, וזה שבסוף שבוע יש לנו זמן איכות משותף לכל המשפחה מפצה על זה שהשבוע עצמו עמוס מאוד. בהרבה מקומות עבודה, עלולה ההתקדמות של עובדת להיבלם בעקבות יציאה לחופשת לידה אך אצלנו באבוט בכל זמן נתון מישהי לקראת או אחרי לידה וזה מובן מאליו להמשיך ולתת לה את המקום להתפתח. זו גישה שהמנכ"לית שלנו, יעל רבהון, מאוד מאמינה בה. הצלחתי להרחיב את המשפחה בזמן שאני באבוט ולנהל חיי משפחה מלאים, ובמקביל להתקדם בתפקיד שלי ולקחת על עצמי עוד תחומי אחראיות בארגון".

מה הסוד למצפון מאוזן, אם בכלל אפשר להגיע לאיזון כשמנהלים כמה זירות חשובות?

"כשנולד תינוק - נולדת גם אמא וגם נולד המצפון. היום עם שלושה ילדים אני יודעת שהוא כאן כדי להישאר, אבל לא הייתי בוחרת בשום דרך אחרת. אני מרגישה שאני מצליחה לנהל הרבה זירות הודות לתמיכה לה אני זוכה גם במקום העבודה גם בבית ובזוגיות וגם מההורים הנהדרים שלי. אצלנו טיפוח וקידום נשים הוא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של החברה. זה חלק מה-DNA הארגוני שלנו. באבוט ישראל 90% מהמועסקים הן נשים, ואני חברה בהנהלה שיושבות בה תשע נשים וגבר אחד. כולנו אמהות לילדים שצריכות לאזן בין קריירה לבית. כשאת נמצאת במקום עבודה שמעודד שילוב של קריירה משמעותית עם חיי משפחה זה רק גורם לך לתרום יותר לארגון. יש הרגשה שמבינים אותך, ולא במקרה מגזין Working Mother האמריקאי כלל את חברת אבוט בדירוג '10 החברות הטובות ביותר לנשים עובדות' כבר 16 שנים ברציפות. לא נדיר למצוא ילדים מסתובבים במסדרונות בימי החופש, ומקובל לצאת מוקדם הביתה ולהמשיך מאוחר יותר את העבודה מהבית ועוד. לא רק שהארגון פונה לאוכלוסייה של נשים ואימהות, הוא גם מעודד ומאפשר לעובדות לשלב בין קריירה משמעותית ומשפחה. אנחנו מאמינים בגישת WORK-LIFE BALANCE - והגישה הזו הוכיחה את עצמה. עם המסר הזה אני באה לעבודה והולכת הביתה", אומרת נורמנד נוימן.

אילו עקרונות זולגים מהבית לקריירה ולהיפך ומובילים לשיפור?

"כל חיי אמרתי שיש קווים משיקים בין הורות לניהול, והדברים שאני עושה כמנהלת אני עושה גם בבית ולהיפך. אני בקשר יומיומי עם נשים בתקופה המשמעותית ביותר בחייהן, עת הן הופכות לאמהות, ומצד שני עובדת בארגון שמאוד מאמין בתרומה של נשים. רק לשם המחשה, בעשור האחרון חל גידול של 42% באיוש תפקידי ניהול בידי נשים באבוט בעולם. אישה שהופכת להיות אמא מתחילה שלב מבלבל בחיים. פגשתי המון נשים שהכל השתנה להן ברגע שהן הפכו לאמהות, וחשוב מאוד גם בתקופות האלו להזכיר לעצמך מה את רוצה ואיזה חלומות יש לך, ולאן את שואפת להגיע בחיים, ולמרות שנוספו עוד אתגרים אפשר לעשות הכל. מבחינתי הסוד להצלחה הוא שיתוף ותמיכה של בן הזוג והמשפחה המורחבת. זה לא קל, אבל זה ישים. לא חושבת שהייתי מצליחה לעשות את כל זה בלי השותפות עם אורי, וככה זה גם בעבודה. יש לי שותפים להצלחה ולהישגים שזה הצוות הנהדר שלי. יש מסביבי בעבודה המון נשים חזקות שמצליחות להגיע להישגים מדהימים כי גם בבית וגם בעבודה הן נשארות מפוקסות, מכוונות גבוה ומצליחות בזכות זה להיות גם אמהות טובות וגם נשות קריירה מצטיינות", מספרת נורמנד נוימן.

 

יש טיפים שתרצי לחלוק?

"משהו קטן וטוב - זה מתחיל בדברים הקטנים של תשומת לב, כמו לשים לילדים פתקים בסנדוויצ'ים של בית ספר עם כמה מילים של אהבה ממני, או איחול להצלחה במבחן שיש באותו יום, או איזה משפט חכם או ציטוט שיכול לעזור להם. הם אוהבים את זה ומתרגשים כל פעם מחדש. טיפ שני - רשימות. אני בן אדם שכל הזמן מנהל רשימות, וזה מסייע לי גם לעשות תעדוף של המשימות, כי יש הרבה דברים במקביל וככה אני מנתבת את האנרגיה במידה הנכונה. טיפ נוסף הוא ניהול ישיבה משפחתית (כן, יש חיה כזאת). אני מציעה אחת לכמה זמן לנהל ישיבות משפחתיות עם הילדים ולעלות דברים שמפריעים או סתם להגיד דברים מפרגנים אחד לשני. ולסיום הכי חשוב לשתף את בן הזוג כמה שיותר. חשוב שהדברים יעשו ביחד, ואז גם המשימות נחלקות בין שניים וזה מקל. זו דוגמה טובה לילדים וחשוב מאוד עבורם שהאבא הוא משמעותי ונוכח", מסכמת נורמנד נוימן.

 

 

טלי מצליח, הבעלים של חברת לבנדר קוסמטיקה טבעית, המפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרי טיפוח 100% טבעיים. נשואה לעידו משעל ואמא לארבעה ילדים, בר (21.5), ניצן (20), צוף (14) ומעיין (12), מתגוררת במושב עין עירון. לפני עשור היא הקימה את החברה יחד עם בן זוגה עידו.

 

מה סדר היום שלך מבחינת שעות בית ושעות עבודה?

"בעת הקמת העסק  לא שיערתי שהוא יהיה כל כך משמעותי בחיי והיום אנו מכנים אותו בחיבה הילד החמישי שלנו. ראשית, חנות המפעל שלנו נמצאת בכרכור, חמש דקות נסיעה מהבית, כך שאני קרובה פיזית לילדים", מספרת מצליח, "סדר היום שלי אינו קבוע ומושפע מאוד מהצרכים של העסק והמשפחה. אני מנהלת כמה יומנים מקבילים וכך אני ובן זוגי עוקבים ומסונכרנים אחרי סדר היום שלנו ושל הילדים. בבקרים אני בדרך כלל משתדלת להיות בבית ולהוציא את הילדים למסגרות השונות, אך יש בקרים בהם אני נדרשת לצאת בשעות מוקדמות. בימים כאלו בן זוגי מארגן אותם. בשעות הצהרים, אם אני באזור אני משתדלת  לקפוץ הביתה, לאכול צהריים עם הילדים ולוודא שחזרו עם חיוך מבית הספר. אני נשארת איתם קצת וחוזרת לעבודה או ממשיכה לעבוד מהבית. ביני לבין בן זוגי יש חלוקה שמתעדכנת מדי שבוע של מי מסיע את מי מהילדים לחוגים. לעתים קרובות אני מוצאת עצמי יושבת מול המחשב גם בשעות הערב, חוזרת לסיים דברים מול המחשב או בהודעות, אחרי שהילדים הולכים לישון, בדומה לנשים רבות שממשיכות לעבוד אחרי 21:00. מיום שישי ב-15:00 ועד יום ראשון בבוקר אני משתדלת לשכוח מהעבודה ולנוח עם המשפחה".

 

אילו עקרונות זולגים מהבית לקריירה ולהיפך ומובילים לשיפור?

"אני מאמינה שלכולנו יכולות גבוהות ושהאתגר והעמידה בו גורמים לתחושת יכולת והרגשת סיפוק ואהבה עצמית. אני דורשת מעצמי, מהילדים ומהעובדים לחשוב, להיות ערניים, לקחת אחריות על דברים, לתפקד בצוות ולשאוף גבוה. להבנתי, אדם צעיר או מבוגר שמבין מה הסיבה למעשיו, מה עומד מאחורי הדברים ולמה - עושה את הדברים מתוך הבנה, רצון ושותפות", מסבירה מצליח.

 

את מרגישה שאת מוותרת על משהו?

"אני מרגישה שאני מרוויחה המון עם הזכות לצמוח עם העסק שהתחיל מתחביב ונמצא בצמיחה מתמדת. המחיר הוא שהראש חושב קדימה בכל שעות היממה ויש מעט רגעים של שקט ורגיעה".

 

מה הסוד למצפון מאוזן, אם בכלל?

"היצמדו לחזון ולמטרה ברורים המאפשרים לכם ללכת בקו ישר אל היעד הן לגבי העסק והן לגבי המשפחה; עבדו קרוב לבית, זמן הוא משאב יקר; הגדירו ביומן אזורי זמן שהם מחוץ לעבודה - זמן המאפשר לנקות את הראש, להירגע להיטען; להיות בנוכחות מלאה כשנמצאים בבית, ולקחת חופשת משפחתית לפחות אחת לשנה", מסכמת מצליח את משנתה.

 

 

מלי
מלי | צילום: אלבום פרטי

ענת לב-אדלר, עורכת וסופרת, מחברת המדריכים "סודות של אמהות עובדות" ו"סודות של משפחות מאושרות" (בשיתוף מכון אדלר) ומחברת רב המכר "כותבת ומוחקת אהבה" (הוצאת ידיעות ספרים), מרצה לנשים על תהליכי שינוי והדרך לחשב מסלול מחדש באמצע החיים, מפרסמת את סדרת מחברות ההשראה "מחברות אותך לעצמך" של "דורנת", והכי אוהבת בעולם לחבר מילים לנשים ונשים למילים. בת 48, נשואה ואמא לשניים.

 

מה סדר היום שלך מבחינת שעות בית ושעות עבודה?

"אין אצלי הפרדה אמיתית בין שעות בית לשעות עבודה. מצד אחד אפשר להגיד 'לצערי', אבל מצד שני אני מברכת על כך, כיוון שהטכנולוגיה וגם סוג העבודה שלי מאפשרים לי לעבוד גם מהבית, וכך להרוויח יותר שעות עם המשפחה. גם אם אני יושבת ליד המחשב ועובדת, עורכת או כותבת, עצם העובדה שהילדים נכנסים ויוצאים ואני כאן, גורמת לי להרגיש בעניינים. העובדה הזו גם מאפשרת לי שקט נפשי מוחלט כאשר אני נמצאת בעבודה מחוץ לבית, אני לא מרגישה שאני מפסידה את הבית, וזה הרבה יותר קל. כמובן האחריות שלנו דווקא בעידן הזה שמאפשר גם וגם וגם ועוד ועוד ועוד, היא לדעת לעצור ולעשות את ההפרדה, ליצור את האיזון העדין כדי לאפשר לעצמנו גם זמן משפחה, זמן חברים, זמן תחביבים.אפשר להתמכר באופן מוחלט ליכולת לעבוד מהבית ואז לשכוח הכל, במיוחד אם אתם, כמוני, אוהבים מאוד את העבודה שלכם", אומרת לב-אדלר.

 

האם את חשה שאת עושה ויתורים כואבים באחד התחומים?

"לא", אומרת לב-אדלר בלי היסוס, "גם כשהילדים שלי היו יותר קטנים לא ויתרתי על קריירה ולא ויתרתי על הבית. ידעתי תמיד לאזן בין הדברים וליהנות מכל העולמות. העבודה שלי, כעורכת, כסופרת, יוצרת, מרצה, כותבת, היא המהות שלי ואני לא ראיתי בהפיכתי לאמא סוג של מעצור, אלא להיפך, זה היה מנוף אמיתי להמשיך וליצור ולהתפתח כי ההורות גורמת לנו להיפתח ולצמוח בכל כך הרבה רבדים.

 

אני תמיד אומרת שלפני שהילדים שלי נולדו הייתי הרבה פחות מגובשת. הפיכתי לאמא יצרה בתוכי סוג של סנטר, מרכז, לב, שסביבו הכל התרכז וכאשר את שלמה עם כל החלקים של החיים שלך את לא מוותרת על שום דבר, אלא הופכת גם את הפשרה לסוג של יתרון. החיים, אחרי הכל, הם אוסף של פשרות. צריך רק לעשות אותן בלב שלם ואוהב ולדעת שאי אפשר להספיק הכל ואי אפשר להספיק הכל לבד. לכן, תמיד העדפתי לעבוד עוד קצת, לכתוב עוד כתבה, לתת עוד הרצאה ושיהיה לי מספיק כסף לשלם למטפלת או לבייביסיטר, כי ידעתי שהחופש הזה לעשות את מה שאני אוהבת יגרום לי להיות מרוצה יותר גם באמהות שלי. הילדים שלי מרגישים ויודעים את זה גם היום. הם כל הזמן אומרים לי - טוב שאת ממשיכה לעבוד ואפילו שאת עובדת המון שעות אנחנו יודעים שאת נהנית וזה חשוב לנו. הילדים גם סופגים את ההתנהגות שלנו לתוכם בנשימות קטנות בלי שנרגיש אפילו ולכן הדוגמה שאני מעניקה להם בהיותי אמא עובדת שנהנית מכל העולמות היא חשובה מאין כמותה".

 

מה הסוד למצפון מאוזן, אם בכלל יש איזון?

"הסוד הוא לפטר את המצפון. להוציא אותו לחופש. להבין שאין דבר כזה אשמה, יש רק סדר עדיפויות ותכנון נכון והכרה בעובדה שאף אחד הוא לא סופרמן ואי אפשר להספיק הכל ולהיות תמיד בסדר עם כולם", אומרת לב-אדלר, "צריך להבין שאי אפשר להיות כל כך נחרצת ובקונטרול כל הזמן וצריך לשחרר צריך לתת לחיים לזרום ולהתנהל בתוכם מתוך הידיעה שאני עושה את הטוב ביותר שאני יכולה. הכוח שלי הוא במעגל החברות הטובות שלי שגם הן כולן קרייריסטיות כמוני ומעולם לא ויתרו על יום עבודה, ולא ויתרו על זמן עם הילדים, אלא יודעות לאזן בין הדברים. כולנו מדברות על זה כל הזמן ומבינות שאי אפשר להיות מושלמת, אבל אפשר לעשות את הדברים כמו שאנחנו חושבות שנכון לנו. ומה שנכון לי לא נכון למישהי אחרת. יש מי שכשהילד שלה עם חום הגוף שלה והנפש שלה רוצים להישאר בבית וזה מובן ואין שום דבר שיעצור אותה, גם לא בוס נרגן. ויש מישהי אחרת, כמוני למשל, שמשאירה ילד חולה עם מטפלת אהובה ואחראית ויודעת לסמוך וללכת לעבודה ולחזור הביתה למשמרת של אחר הצהריים ולא להרגיש שהיא מזניחה את פרי בטנה. כמובן שאם יש מצבים שבהם הנוכחות שלי נדרשת אני עוצרת את העולם ואני אמא נמרה ששולפת ציפורניים כדי להגן על ילדיה, ויעידו הילדים שלי איך פתחתי למענם גנים, איך ערבבתי מגמות ואיך זינקתי על מורים שלא עצרו באדום. ויחד עם זאת, אני יודעת משלב מאוד צעיר בחיי להאציל סמכויות, למדתי את זה מאמא שלי שהיא בעצמה אישה שעובדת עד היום, ולא ויתרה על קריירה בגלל שהיו לה ילדים ולא ויתרה על ילדים בגלל שהייתה לה קריירה, ותמיד הייתה הכי מתוקתקת והכי נוכחת גם כאן וגם כאן. אמא שלי היא המורה הכי גדולה שלי להתנהלות חכמה בחיים, בכל התחומים וגם בסוגיה של אמהות עובדות".

 

אילו עקרונות זולגים מהבית לקריירה ולהיפך?

"אני בנאדם טוטאלי והוליסטי, כשם שאין אצלי בגדים לערב ובגדים לבוקר, או בגדים לאירועים ובגדים ליומיום, כך גם בעניין המישורים השונים של החיים שלי. הכל סינרגי, הכל קשור בהכל והכל נובע מהכל ומשפיע על הכל. לכן קשה לי לענות על השאלה הזו באופן בו היא מוצגת, כי הקריירה שלי היא החיים שלי והחיים שלי הם הקריירה שלי, ובלי הקריירה לא הייתי האדם המאוזן שאני ומן הסתם לא הייתי טובה מספיק למשפחתי, ובלי משפחתי לא הייתי האישה היוצרת והאוהבת שאני ובלי ספק יצירתי הייתה נפגעת. כך שזה לא עקרונות שזולגים מהקריירה לבית ולהיפך, אלה הם הקריירה והבית והיצירה והילדים ובן הזוג והחברות הטובות והעבודה והמישורים השונים של חיי שמתמזגים אלה באלה לכדי מארג חיים שלם אחד שהוא אני", אומרת לב-אדלר.

 

יש לך טיפים לאיזון קריירה-בית?

"איזון הוא הדבר החשוב ביותר שמאפשר לנו להתמיד במירוץ על המסלול המהיר של המאה ה-21. כשבדקו לפני כמה שנים מה נשים הכי רוצות כיום, הסתבר שהדבר שהכי חסר לנו הוא זמן. אנחנו כל הזמן בתחושה של חוסר זמן כיוון שהעידן המודרני דורש מאיתנו להתנהל בו זמנית בהרבה מאוד חזיתות, דורש מאיתנו להיות כל הזמן זמינים, בהישג יד, להגיב מהר, לזוז קדימה. התביעה הזו מעייפת מאוד ולכן אנחנו חייבים לאזן את חיינו באמצעים שונים, כל אחד לפי העדפותיו. יש כאלה שרצים, יש כאלה שעושים מדיטציה, אצלי הכתיבה היא שמייצרת את האיזון. כאשר אני מרגישה שהטירוף של היומיום סוגר עלי אני יודעת שההתנקות וההתנתקות הטובה ביותר עבורי היא לשבת מול המחשב בחדר העבודה שלי ולכתוב את עצמי לדעת. זו המדיטציה הכי טובה שאני מכירה, לצד דמיון מודרך שאני אוהבת מאוד.

 

לפעמים אני מבקשת מחברותיי הטובות יעל אבני או ד"ר רונית נשר - שתיהן תותחיות על בדמיון מודרך - לקחת אותי למסע בתוך עצמי וזו פשוט מתנה נפלאה כדי לאזן את היומיום המטורף. אני גם מקפידה על יציאה לטבע כדי לאזן את הטכנולוגי בעזרת אמא אדמה. בן הזוג שלי הוא מקיבוץ גשר, ועמק הירדן עבורי הוא בית שני כבר הרבה מאוד שנים. כשאני מגיעה לשם, משוטטת בתוך השדות הירוקים, נושמת את המים התכולים או אפורים (תלוי במצב השמש) של הכנרת התחושות שלי מתאזנות מעצמן. אני ממליצה לכל אחד למצוא לעצמו את מחולל האיזון שלו", מסכמת לב-אדלר.

 

 

ענת
ענת | צילום: אלבום פרטי