7 כללי זהב להרגלי אכילה נכונים לילדים

לגזור ולשמור – 7 טיפים חשובים שיעזרו לכם להקנות לילדכם הרגלי אכילה נכונים הכוללים גיוון מזונות וזמן ארוחה משפחתית

מכינים יחד ארוחת צהריים
מכינים יחד ארוחת צהריים | צילום: Getty Images / אימג'בנק
ביחד
ביחד | צילום: אימג

מה באחריות ההורים?

באחריות ההורים להכניס הביתה מזונות שטובים מבחינתם. ההורים עושים את הקניות ולכן יש להם שליטה על מה נכנס הביתה. באחריות ההורים להחליט איפה בבית אוכלים -  רק במטבח? בסלון? עם טלוויזיה, בלי טלוויזיה? באחריות ההורים לקבוע באיזו שעה מגישים את הארוחה, ומהרגע שהצלחת הוגשה לילד, הוא אחראי על מה להכניס לפה וכמה.

 

כן משיחין בשעת הסעודה

על ההורים מוטלת האחריות לנהל שיח קליל ונעים בזמן הארוחה. לא צריך לדבר על האוכל או על כמה הילד אוכל, אלא רצוי ומומלץ לנהל שיחת חולין קלילה. על מנת לא להעמיס על הילדים או לא להפוך את שעת הארוחה לזמן חקירה, רצוי שלא לתשאל אותם על מה ואיך עשו היום בגן/בי"ס, אלא לשתף בעצמם, לספר קצת מחוויות היום של ההורה.

 

דוגמה אישית

ילדים לומדים מהמודל ההורי. אם ההורה מקפיד על אכילה של מזונות בריאים והרגלי אכילה טובים, הדבר יחלחל לילדים. צריך סבלנות והרבה עידוד.

 

מאבקי כוח סביב האוכל

האוכל הוא אחד ממוקדי האש העיקריים בבתים רבים. חשוב שההורים יזכרו כי לילד שליטה מלאה על גופו ולכן ידו תמיד תהיה על העליונה. מאבקי כוח סביב אוכל יקלקלו את מערכת היחסים ולא ישפרו את הרגלי האכילה.

 

לילדים מנגנון רעב ושובע בריא

כל תינוק נולד עם מנגנון רעב ושובע בריא. ההורים צריכים ללמד את הילד להקשיב לגופו ולכבד את מה שהוא מרגיש. אם הילד אומר שהוא שבע, אמרו לו שאתם שמחים בשבילו ששבע ואל תדחקו בו לאכול עוד ביס אחרון ודי.

 

השף הצעיר

אחת הדרכים לעודד אכילה בריאה וגיוון היא לשתף את הילדים בהכנת הארוחה. כשהם שותפים לחוויה הם נחשפים לתהליך, לריחות, פתוחים יותר לטעום ולהתנסות ובמקביל מפתחים עצמאות ותחושת מסוגלות.

 

רעב זו לא מילה גסה

ילדים רבים מגיעים לשעת הארוחה לא רעבים. הם נשנשו במהלך אחה"צ וכשמגיעה שעת ארוחת הערב הם שבעים ומסרבים לאכול. חשוב לשים לב שהנשנושים יהיו מוגבלים ולאפשר להם לפתוח מרווח הגיוני בין הארוחות.

 

*** הטיפים מתייחסים לילדים שהתפתחותם תקינה, במשקל תקין ולא מחליפים המלצה רפואית

 

 

ילדים אוכלים ארוחת בוקר
ילדים אוכלים ארוחת בוקר