ממתקים בימי הולדת – כיף או מזיק?

מצד אחד – יום הולדת יש רק פעם בשנה, מצד שני הילדים הולכים לפעמים לכמה עשרות אירועים עשירים בממתקים במהלך השנה. אז, האם אתם בעד ממתקים בימי הולדת או נגד?

עןגה
עןגה | צילום: פוטוליה

בעד

"יום הולדת הוא יום חגיגי ומיוחד, לו הילד מחכה בכיליון עיניים. לכן, ביום זה אפשר להיות פחות נוקשים, לשים בצד את האג'נדות החינוכיות, למתוח את הגבולות ולהרשות לילד ליהנות מדברים שאינם חלק משגרת היום יום, להקצין מבלי שייגרם כל נזק.

 

אני בעד שפע ממתקים וחטיפים על שולחן הכיבוד במסיבה. הכיבוד הוא חלק מהחוויה, עוד היבט שגורם לילד לשמוח ביום הזה.

 

כפי שאנשים מבוגרים ששותים אלכוהול בשמחות או כשהם יוצאים לבילוי בבר או מסעדה, אינם נחשבים לאלכוהוליסטים, כך גם כיבוד ממתקים ביום ההולדת לא הופך את הילדים למכורים למתוק.

אישית, אני לא מהאמהות שקונות המון ממתקים. אני עורכת שולחן חגיגי ומקושט עם חטיפים כמו במבה, ביסלי, בייגלה, שיפודים מוכנים עם סוכריות ג'לי וגומי, סוכריות נחשים, טופי ושוקולד. בכל שנה אני מזמינה עוגת יום הולדת מעוצבת.

 

באזור מגורי בכרמיאל נשים רבות מתפרנסות מאפיה. לדוגמא, ביום ההולדת האחרון של שי, בני הבכור שהוא חובב כדוגל, הזמנתי עוגת שוקולד ומעליה קישוט בצורת החולצה של מסי עשוי משוקולד. בשנה קודמת הקישוט משוקולד היה של גיבורי על.

 

בנוסף, אנחנו מזמינים מגשי פיצה לילדים ובסיום המסיבה מחלקים שקית עם ממתקים שייקחו הביתה.

לא נתקלתי בהורים שעיקמו את האף בגלל הכיבוד המתוק בימי ההולדת של בני, אבל הבן שלי השתתף בחגיגת יום הולדת שבה הכיבוד כלל רק סלטים, ירקות ופירות. הוא ממש לא נהנה.

אני חושבת שאחרי הכל, כשילד מוזמן למסיבת יום הולדת, הוא מתכונן לקראתה, קונה מתנה, לעתים מוותר על חוג ולכן הוא רוצה ליהנות.

 

כמובן שמסיבת יום ההולדת אצלנו לא מתבססת רק על הכיבוד. יש גם אטרקציות והפעלות לילדים, כדי שהילד שלי יהיה שמח וירגיש מיוחד ביום הזה. גם על מנת שחבריו, שעשו מאמץ ובאו למסיבה שלו, ירגישו שאנחנו מכבדים אותם".

הכותבת היא יאנה מלניקוב, 34, מנהלת שיווק ומרכזת קריירה במכללה האקדמית צפת. אמא לשני בנים, שי (8.5) ויהונתן (3)

 

נגד

"נכון, יום הולדת חוגגים רק פעם בשנה, ועדיין אי אפשר להתעלם מהעובדה שבכל שנה הילד מוזמן לעוד 20-30 מסיבות יומולדת של ילדי הגן או הכיתה. בנוסף, מתקיימים שלל אירועים נוספים אליהם הוא הולך, שגם  בהם הכיבוד כולל ממתקים, חטיפים ושאר מזונות עשירים בסוכר, מלח, ושומן רווי.

 

מצער שאצלנו כל אירוע משמח מתקשר עם אוכל לא בריא בעוד השאיפה, גם על פי הנחייתו של שר הבריאות יעקב ליצמן, היא לצמצם את צריכת המזון הלא בריא ולהקנות לילדים הרגלים של תזונה נכונה.

במסיבות יום הולדת, לבד מהשולחן עמוס הממתקים והחטיפים שמסיט את תשומת לבו של הילד מהפעילות החברתית, הילדים מקבלים גם שקית ממתקים עם הפתעה, וממשיכים לחגוג עם הממתקים גם בבית. בחלק מהמסיבות מגישים לילדים גם מזון מתועש, כמו נקניקיות.

 

על פי נתונים עדכניים של משרד הבריאות הישראלי, כרבע מהילדים בגילאי בית הספר היסודי סובלים מעודף משקל ומהשמנה. אלה מצטרפים לנתונים מחקריים מהעולם בדבר עלייה מתמשכת בהשמנת ילדים. מחקרים אחרים קובעים כי תזונה לקויה הכוללת מזון מעובד, מזון עשיר בשומן רווי, מלח וסוכר, נמנים עם גורמי הסיכון הגבוהים בהתפתחות מחלות כרוניות בגלל השמנה, כגון יתר לחץ דם, סוכרת וסרטן.

 

באשר לצבעי מאכל שמקשטים את הכיבוד ואת העוגה: אלו עלולים, בחלקם, לגרום להיפראקטיביות ולתגובה אלרגית בקרב ילדים. בנוסף, הצבע העז מושך את הילדים והם אינם עומדים בפיתוי.

 

לטעמי, וכדי שהילד יחווה את יום הולדתו כיום מיוחד, אפשר לשתף אותו בהכנות. לצרף אותו, כבילוי זמן איכות עם אבא או אמא, לקניית כלים מיוחדים, נרות, בלונים, הפתעות ועוד.

 

הפוקוס במסיבת יום ההולדת לא צריך להיות על הכיבוד. הילדים יזכרו מהמסיבה את הפעילות המיוחדת ואת האווירה הטובה, לא האם אכלו סוכריות, במבה וביסלי.

 

ויש אלטרנטיבה. במקום ממתקים וחטיפים, אפשר לערוך שולחן חגיגי עם מאכלים בעלי ערך תזונתי.  פירות וירקות חתוכים בצורה אסתטית בעזרת חותכנים מיוחדים או מחדד גזר ועוד. להציע לילדים פיתה עם חומוס, כריכים מושקעים, מאפים קטנים, לחמניות גבינה, פשטידות קטנות, תירס ועוד מאכלים איכותיים המכילים סידן וחלבון.

 

במקום משקאות ממותקים יש להניח מים על השולחן, להוסיף לקנקני המים עלי נענע או חתיכות לימון ליצירת צבעוניות.

אין לוותר על עוגת יום הולדת. בכל זאת, אין, אין, אין חגיגה בלי עוגה. לקישוט, כדאי להשתמש בצבעי מאכל טבעיים מסלק, פפריקה, כורכום או אבקת קקאו.

חגיגת יום הולדת, תוך שמירה על בריאות הילדים והקניית הרגלי תזונה נכונה, אינם פוגמת בשמחת יום ההולדת".

הכותבת היא הדס כוכבי עקיבא, דיאטנית ילדים בחטיבה לרפואת ילדים, במרכז הרפואי "סורוקה"

 

צלחת עם פופקורן בצבעים
צלחת עם פופקורן בצבעים | צילום: שאטרסטוק