מעשנת בהריון? אולי לא יהיו לך נכדים

מחקר חדש מגלה כי עישון במהלך ההריון פוגע בפוריות של הבנים הנולדים

עישון
עישון | צילום: שאטר סטוק

"אם תעשני בהריון אולי לא יהיו לך נכדים" - זוהי כותרתו של מחקר נוסף חדש שנערך באוניברסיטת  מערב אוסטרליה, שבחן את הפגיעה בפוריות גברים שהאימהות שלהם עישנו בהריון.

 

במחקר נבדקו מאות גברים בשנות העשרים לחייהם, שאימהותיהם היו במעקב בעבר במהלך ההיריון.

בבדיקות שנערכו למשתתפי המחקר, ובהן בדיקת זרע ואולטרסאונד של האשכים, נמצא כי ספירת הזרע של גברים שאימותיהן נהגו לעשן נמוכה ב-19% מזו של חבריהם שלא נחשפו לחומרים הרעילים של הסיגריות בעת שהיו ברחם האם.

 

המחקר שפורסם במגזין לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם קליני מזהיר בקביעתו כי יתכן שאימהות מעשנות בהריון לא יהיו סבתות לנכדים שיולדו להם מבניהם. אפשרות נוספת היא "רק" פגיעה בכושר הפריון של בניהם וסיכון שהם יסבלו מקשיים ועיכובים.

 

ממצא נוסף מהמחקר: בקרב הגברים שנחשפו לעישון כשהיו עוברים ברחם, היו שנולדו בטרם עת ובבגרותם סבלו משיעור נמוך של טוסטסטרון שפגע בזקפה ובדחף המיני שלהם.

 

"מחקר זה מצטרף למחקרים קודמים שהצביעו על השפעות שליליות נוספות של עישון בהריון כולל לידה מוקדמת של תינוקות במשקל נמוך. לפיכך מומלץ באופן חד משמעי להפסיק לעשן כבר בשלב בו מתכננים הריון. עשן הסיגריות מכיל כמות עצומה של רעלים קשים, והחשיפה אליו, כולל מעישון פאסיבי, גורמת לנזקים רבים", אומר ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות.

 

המחקר החדש הוא חלק מתחום מתפתח ברפואה, אפי-גנטיקה, אשר מצביע על ההשפעה הרבה שיש לאם על העובר כולל התקופה הראשונה לאחר הלידה, שהיא גבוהה מהמטען הגנטי הראשוני.