כעת זה מוכח: עישון פסיבי בהריון מזיק

נשים בהריון יודעות כבר שנים רבות כי יש להימנע מעישון במהלך ההיריון, אך כעת מוכיח מחקר חדש כי עישון פסיבי בזמן הריון מזיק לעובר בשנתיים הראשונות לחייו

עישון
עישון | צילום: שאטרסטוק

העישון מזיק, כל שכן עישון מזיק בהריון ואת זה כולם יודעים. מזה עשרות שנים ידוע שהעישון גורם לסיבוכים בהריון, להיפרדות שליה ואף לאובדן הריון.

ילודים שהאימהות שלהם עישנו במהלך ההריון הם בעלי משקל נמוך יותר, חלקם מפחתים מומים מולדים וסיבוכים שלאחר לידה, כמו גם מחלות נשימתיות ואסטמה.
עכשיו מסתבר שגם לעישון פאסיבי יש השפעה שלילית על ההריון. מחקר חדש שהתפרסם בחודש שעבר במגזין למחלות נשימה European Respiratory Journal בחן את הקשר בין עישון פאסיבי אליו נחשפת האישה ההרה לבין הופעת צפצופים בנשימה אצל הילדים בשנתיים הראשונות לחייהם.
במהלך המחקר נבדקו כ-28 אלף אימהות וילודים מ-15 מדינות אירופאיות.

נמצא כי ילדים של אימהות שנחשפו לעישון פאסיבי במהלך ההריון (ולא עישנו בעצמן) סבלו מצפצופים בנשימה בשיעור של 11% יותר מהילדים שאימהותיהן לא נחשפו לעישון פאסיבי.

בנוסף, אצל ילודים ותינוקות שנחשפו לעישון פאסיבי מרגע לידתם ועד גיל שנתיים הסיכוי לצפצופים בנשימה עלה בשיעור של 29% לעומת ילדים אחרים.

בקרב ילודים שאימהותיהם עישנו וגם נחשפו לעישון פאסיבי בזמן ההיריון, עלה הסיכון להופעת צפצופים בנשימה בשיעור של 73%.

 

בכל הקבוצות שנבדקו עלה הסיכון לצפצופים בנשימה עקב חשיפה פאסיבית לעישון בעיקר אצל ילדים ממשפחות עם רקע אלרגי. ואם לא די בכך, מחקר נורבגי בחן את השפעת העישון גם בדורות קודמים. במחקר שפורסם לפני כשנה בעיתון המדעי Thorax נמצא קשר לעישון של הסבתא בזמן הריון של האם (הבת) והופעת אסטמה אצל הנכד.

דווח כי אצל  23% מהאימהות (הסבתות) של הנשים שעישנו בזמן שהיו בהריון, הסיכון לאסטמה אצל ילדיהן (הנכדים) היה גבוה יותר.

 

לדוגמא: בגיל 3 הסיכון לאסטמה היה גבוה בשיעור של 15% מילדים אחרים. (נבדקו 3000 ילדים במחקר). בגיל 7 הסיכון גבוה ב-21% (נבדקו 1700 ילדים).

 

"המחקרים הללו מחזקים את הדרישה המופנית לנשים לא לעשן בהריון ולהימנע ככל הניתן מחשיפה לעישון בסביבתן - לטובתן  ולמען בריאות העובר שברחמן", אומר פרופ' צבי פרידלנדר, מזכיר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות ומנהל מרכז "הדסה" ל-COPD ונזקי עישון.

 

 

הריון
הריון | צילום: פוטוליה