אמהות משקיעות ואמהות שוקעות

הן מתחילות לתכנן את יום ההולדת הבא חצי שנה מראש, מקשטות עוגיות לתוך הלילה ומתעוררות שעה מוקדם יותר כדי לשלוח את הילד לגן עם קופסת בנטו שתפיל את הגננת, וגם את שאר האימהות כמובן. הכירו את הנשים שמאחורי קבוצת "אימהות משקיעות" בפייסבוק – הנשים שיגרמו לכם להתבייש בשניצל ובפירה שהכנתם לארוחת הצהריים

פילה
פילה | צילום: יחצ

בוקר אחד קמה אמא טובה דיה, מבינה שלא די לה בכך ומחליטה להיות אמא משקיעה. היא תופרת בגדים לבתה, יוצרת תחפושות מקוריות בפורים, טורחת על הכנת כריכים מעוצבים בצורת חיות ופרחים לארוחת עשר לילד. היא שוקדת על תכנון והפקת יום הולדת גרנדיוזי לילד שלושה חודשים לפני המועד,  וכשהבת שלה, 'אמא של שבת', תמצאו אותה טורחת במטבח ב-4 לפנות בוקר, אופה חלות חלומיות לכל ילד. ואז כשהכל ערוך ומתוקתק, רגע לפני שהיא צונחת מעייפות, היא מצלמת  ומעלה  את התמונות לעמוד הפייסבוק:  "אימהות משקיעות" ומצפה (גם אם אינה מודה) ל"וואו", "מוששששלם", או לפחות לכמה אלפי לייקים.

 

כי ככה זה.  בלקסיקון של אמא משקיעה  - 'גרנדיוזיות' אינה מלה גסה.

מהיום בו סיגל מירון, 35, שפית במקצועה, הפכה אמא לתאומים מיכה ועלמה (היום בני שנתיים ו-7 חודשים), היא יוצרת משחקים, פעילויות להתפתחות תינוקות וילדים, אופה ובונה ומה לא?

לפני שנה וחצי פתחה מירון את קבוצת "אימהות משקיעות" בפייסבוק ועד מהרה גילתה שהמון אימהות רוצות, כמותה, להיות "אימהות משקיעות".

 

את שואפת להיות אמא מושלמת?

"אם היינו 'מושלמות', היינו מפסיקות להשקיע. כל אמא עושה את המקסימום שלה למען עצמה, ילדיה וסביבתה. וכל עוד היא מאושרת מכך ושואפת להתפתח - זה הופך אותה למושלמת".

 

איך זה אצלך?

"אני אמא, בת זוג, אחות, בת וחברה. חיי כאמא מלאים בהשקעה, יצירה, למידה, פיתוח משחקים, פעילויות והפקות, ואני אוהבת ונהנית מכך".

 

זה בא על חשבון קריירה?

"כמו כל דבר בחיים - יש זמן להכל. כשאני עובדת, אני עובדת וכשאני עם המשפחה, אני נותנת להם את כל תשומת לב. כשכולם ישנים, במקום לצפות בטלוויזיה אני מתפנה לדברים שאני אוהבת: הכנת משחקים, עיצוב דפי צביעה ועוד.

 

מדובר בהוצאה כלכלית מיוחדת?

"להיפך. ההוצאות פוחתות. אני קונה חומרי יצירה ומכינה מהם משחקים, ממחזרת חומרי גלם שיש בבית והופכת אותם לשימושיים במקום לקנות חדש".

 

איך מגיבים הילדים?

"הילדים שלי נולדו למציאות בה אמא משקיעה בפיתוחם. הם יודעים שמרגע שאני אוספת אותם מהגן אני איתם נטו. במקום לשבת מול הטלוויזיה או האייפד, הם חווים בכל יום משהו חדש. לשים בצק למשחק, מכינים משחקי חשיבה או תחפושות, מבשלים ואופים".

 

אילו תגובות את מקבלת?

"אנשים שמבינים את המטרה והמהות של 'אימהות משקיעות' מאד מפרגנים. מנגד יש קומץ שאוהבים להתבדח ולהיות שיפוטיים כלפינו. "אימהות שוקעות" בחרו לבקר וללעוג בדיוק  כש"אימהות משקיעות" זכו לחשיפה ולפרגון בכל המדיה. אנחנו עסוקות בליצור ולפרגן אחת לשנייה ומעולם לא יצאנו באמירות פוגעניות על אימהות אחרות. הפרודיה עלינו ב'ארץ נהדרת' דווקא הייתה מעולה, גם אם הקצינו קצת את המציאות".

 

כשפוסט שהעלית אינו מקבל לייקים, זה מעליב?

"אני מבינה שההדרכה שהעליתי כנראה לא ענתה על צורך של החברות בקבוצה".

 

איזה פוסט זכה במרבית הלייקים?

"הדרכה להכנת 'בצק מלח'. כמות הלייקים והשיתופים לפוסט הזה, כמו גם התוצרים שאימהות יצרו והעלו, שברו את כל השיאים".

 

גם הילדים עוזרים


גלי דוב, 38 מפתח תקווה, בונה אתרי אינטרנט במקצועה, היא אמא משקיענית,  אם כי להיות אמא לחמישה ילדים (נעמה, 12, איתמר, 8, אביתר, 5, טליה, 3 ויונתן בן שנה) - זה פול טיים ג'וב פלוס.

 

מה הופך אותך לאמא משקיעה?

"אני מכינה לילדי הכל. גוזרת ויוצרת אביזרים למסיבות בהשראת אתרים אמריקנים בהם אני גולשת. אחד הרעיונות ששאבתי משם הוא מסיבה לקישוט כפכפים.

 

מידי שנה אני מפיקה חמישה ימי הולדת. שבועות לפני האירוע אני מתחילה בהכנות בסיוע הילדים - כולם מדפיסים, גוזרים, מכינים קישוטים וממתגים את יום ההולדת בהתאם לנושא הנבחר, ואופים יחד איתי את העוגה שהזמין ילד/ת יום ההולדת. אז מה אם המטבח נראה כמו אחרי פוגרום?

 

בחודש שעבר חגגנו בת מצווה לנעמה, בתי הבכורה. למעט הקייטרינג, יצרנו הכל בעצמנו: הזמנות, קליפ, תוכנית אמנותית, קופסאות נשיקות כמזכרות לאורחים, הכל".

 

 

פילה
פילה | צילום: גלי דוב

הילדים מרוצים?

"הילדים הקטנים עוזרים כמיטב יכולתם ושלושת הגדולים מצפים לזה. נעמה אף עולה עלי ברעיונות וביצירתיות. כמשפחה דתית, לנעמה יש חיבה לפסוקים ולביטויים מהמקורות. בפורים יצרנו תחפושת לפי הפסוק 'טוב לי תורתך מאלפי זהב וכסף'. תפרתי לה חצאית משטרות כסף שקנינו בחנות 'הכל בדולר' והודבקו בדבק חם, וחולצה שחורה עם הדפס של לוחות הברית. היא זכתה במקום הראשון.

ליונתן חגגנו יום הולדת שנה ממותגת עם במבה שהוא נורא אוהב. לטליה היתה מסיבת טלאטביז - יצרנו שולחן ממתקים בדמויות הטלאטביז. זה היה וואו".

 

אילו תגובות את מקבלת?

"אני מצלמת ומעלה את ההפקות  לבלוג שלי 'נעמוני' וגם ל'אימהות משקיעות' וזוכה לפרגון והתעניינות איפה קניתי ואיך הכנתי. יש גם תגובות עוקצניות. והכי מאכזבות הן אימהות שאומרות שמדובר בשטויות, אבל אצלן זה נובע מתסכול וקנאה. גם המערכון ב'ארץ נהדרת' היה מיותר, לא מצאתי את עצמי שם".

 

מתי יש לך זמן לעצמך?

"בשלב זה בחיי ויתרתי על עצמי. אני מרגישה שעלי לתת את כולי לילדים. אני יוצרת עבורם את זיכרונות הילדות שלהם, כפי שהורי עשו עבורי. חמש שנים לא הייתי בקולנוע או בתיאטרון. העשייה למען ילדי גורמת לי אושר. כשאהיה בת 50 אנוח ואלך עם בעלי לצפות בסרט".

 

יש הפקה שאת גאה בה במיוחד?

"לפני שנה ביום הולדתו הרביעי של אביתר הנושא היה פילים, כי זו החיה האהובה עליו. מאחר ולא מצאנו חומרים מוכנים עשינו הכל בכוחות עצמנו - צילמנו, הדבקנו על בקבוקים וכלים, קשטנו את הקירות עם פילים, הפרחנו בלוני פילים ואפיתי עוגת פיל. הוא היה מאושר. צילמתי את ההפקה על כל שלביה והעליתי לאינטרנט, וזכינו לשטף של לייקים ותגובות".

 

 

פילה
פילה | צילום: גלי דוב

"כשרוצים - מוצאים זמן וכח"

בחיפושיה אחר רעיונות והשראה להכנת אירועים לארבעת ילדיה, נחתה ערבה נוימן בקבוצת "אימהות משקיעות". בהתחלה הייתה צופה פאסיבית, שאבה רעיונות וקיבלה עצות מהאימהות, אך עם הזמן הפכה פעילה.

נוימן, בת 38 מנתניה, מורה לאנגלית, נשואה ואמא לתום בן 8.5, איתן בן 5.5 ולתאומים אריאל ומיכאל בני 4. "אני אוהבת לבלות עם ילדיי. אנחנו יוצאים לטיול רגלי שבועי בארץ, צופים ביחד בהצגות וסרטים וגם מבשלים ונהנים יחד במטבח".

 

יש אירוע שאת גאה בהכנתו?

"מיתוג יום ההולדת של תום בני הבכור עם גיבורי על. זו הייתה השקעה גדולה. הכנתי בעצמי את כל הקישוטים והכיבוד קיבל שמות של גיבורי על: סלט פסטה הפך ל'סלט קורי עכביש' וסלט חסה הפך ל'סלט הענק הירוק".

 

 

פילה
פילה | צילום: ערבה נוימן

את אמא מושלמת?

"אין דבר כזה אמא מושלמת. כל אחת מנסה לפי יכולתה להיות האם הכי טובה לילדיה".

 

ההשקעה באה על חשבון דברים אחרים?

"כשרוצים מוצאים זמן וכח לכל. אני משקיעה גם בעבודה וההשקעה בילדים היא על חשבון שעות השינה שלי".

 

מה מרוויחים מכך ילדיך?

"הילדים נהנים מאד, אוהבים להכין וליצור איתי יחד וזה הופך לבילוי המשפחתי שלנו. הילדים לומדים שזה כיף לתת".

 

הזדהית עם המערכון ב"ארץ נהדרת"?

"הפארודיה הייתה ממש מוגזמת. הדמויות שהוצגו לא מתקרבות למה שקורה אצלנו בקבוצה".

 

את נפגעת כשלא נותנים לייקים?

"ממש לא. אני מעלה את הצילומים לפייסבוק כדי לתת השראה לאימהות אחרות ואם זה לא מוצא חן בעיניהן זה לא מה שחשוב. העיקר שאני אוהבת את זה".

 

איזו הפקה קיבלה הכי פחות והכי הרבה לייקים?

"עוגת איירון מן שאפיתי ליום ההולדת של תום קיבלה מעט לייקים, וקופסת האוכל שהכנתי לו ליום הראשון ללימודים - כריך בצורת כפות רגליים בכפכפים - זכתה להכי הרבה לייקים".

 

יש הפקה שאת גאה בה במיוחד?

"יום הולדת 8 של תום בנושא 'הנוקמים' - שבוע עמלתי על הכנת הקישוטים, ארבעה ימים השקעתי בסידור אתר יום ההולדת ובמשך יומיים הכנתי את הכיבוד. התמונה קיבלה 341 לייקים".

 

 

פילה
פילה | צילום: ערבה נוימן

"אני לא בתחרות עם אימהות אחרות"

לפעמים סופי הקטנה אוכלת בגן כריך עם קוטג' שאמא הכינה, אבל רק לפעמים. לרוב אמה טורחת על הכנת  קופסת אוכל מושקעת, בתוכה היא מסדרת כריך מעוצב, ירקות ופירות חתוכים יפה ובהתאמת צבעים שתענוג לנגוס.קוראים לזה בנטו, אריזת מזון בשיטה יפנית המוצגת בצורה אסתטית ומגרה.

 

האם, טליה קליין פרז, 38, מכפר סבא, נשואה ואמא לסופי בת 4, ולתאומים קלואי ואיתן בני שנה ו-8 חודשים, בעלת חברה לשירותי תוכן באנגלית, ניהול רשתות חברתיות לחברות היי טק ומעבירה סדנאות בנטו.

 

"לא שיש לי כישרון גראפי מיוחד. אלא שאני מומחית באינטרנט וגולשת בקהילות של אימהות בעולם ובארץ  שמשתפות קבצים ורעיונות מגניבים. 80% מזה לא אוכל לעשות בעצמי", היא אומרת.

 

למה ילדה צריכה אוכל מעוצב לגן?

"זה התחיל ברצון לעודד את סופי לאכול ירקות ופירות. יש לי חותכנים בצורות שונות (לב, דינוזאור ועוד) לחיתוך כריכים, ירקות ופירות. אני מסדרת לה בקופסה בהתאמת הצבעים (לקבלת ויטמינים ומינרלים מומלץ לאכול ירקות ופירות בחמישה צבעים שונים מדי יום) נועצת מעל קיסמים חמודים בצורה חיות, פרחים ועוד, מצלמת ומעלה לעמוד הפייסבוק של אימהות משקיעות".

 

מעמוד "אימהות משקיעות" למדה טליה לאפות עוגות ועוגיות לימי הולדת, וגם לעשות תסרוקות מושקעות לבתה. "הדפסתי על מגנטים עשר תסרוקות, וכשצריך לאסוף את השיער סופי בוחרת מהן".

 

ומנגד, גם אימהות בקבוצה למדו ממנה, למשל איך להפיק יום הולדת בנושא סוכנים חשאיים, שהפיקה עבור אחייניתה בת השבע.

 

"יצרתי סוג של בית ספר למרגלים. הילדים עברו בתחנות השונות מצוידים בכרטיסים עם משימות מרתקות כשהם מצוידים בשפמים, משקפיים וכובעים מיוחדים שנקנו בחנות 'הכל בדולר'. הילדים מאד התלהבו".

 

דובר בהשקעה כספית לא מבוטלת...

"יוצא שאני מתחילה בהכנות חודשיים שלושה לפני יום ההולדת ומזמינה חומרים ופריטים מאתרים בחו"ל. לדוגמא  ליום הולדת שלוש לסופי בנושא 'פרוזן' הזמנתי מחו"ל אביזרים לקישוט השולחן והבית כבר בחג המולד".

 

ולחגוג יום הולדת לבת שלוש עם עוגת שוקולד ובלונים זה לא מספיק?

"אני לא בתחרות עם אימהות אחרות. גם אין לי כוונה להיות האמא הכי טובה בעיר, בארץ, בעולם או ביקום. אני פשוט נהנית לבלות כך עם הבת שלי. לפני שבע שנים אמא שלי נפטרה. היא לא הייתה בחתונה שלי ולא הייתה סבתא לילדים שלי. מה שנשאר לי ממנה אלה הזיכרונות. אני רוצה לבנות את הזיכרונות לילדים שלי".

 

אילו תגובות את מקבלת?

"ב-99% מהפעמים התגובות אוהדות. לעתים יש תגובות עוקצניות כמו 'למה להוציא את העיניים לילדים אחרים בגן'".

 

מהי התמונה שקיבלת עליה הכי הרבה לייקים?

"בפורים עשיתי סלפי מול המראה עם 'תחפושת' שאני עובדת עליה ארבע שנים - 'אמא עייפה לשלושה ילדים שרק רוצה לישון'. קיבלתי 3,200 לייקים ועשרות תגובות".

 

 

פילה
פילה | צילום: טליה קליין פרז
פילה
פילה | צילום: טליה קליין פרז

אימהות שוקעות
אורטל בירן גורפינקל, 32, מלווה נשים בתהליכי הגשמה, דולה ואם לשלוש בנות, פירסמה בעמוד הפייסבוק שלה פוסט שזכה ל-9,000 לייקים ומאות שיתופים והצית את מלחמת האימהות השוקעות באימהות המשקיעות.

 

"קוראים לי אורטל והילדה שלי 'אמא של שבת' מחר בגן. לא הכנתי חלה אישית בתבנית חד פעמית עטופה בצלופן לכל ילד, גם לא מאפינס שוקולד בלגי עם מרציפן בצורת חלה ולא הכנתי עוגיות עם שמות הילדים מוגשות על מגש זהב קטן. הילדה שלי תביא לגן וופלים וחלה (מהמאפיה). היא גם תביא סיפור שכתבה עם אבא שלה כדי לספר משהו על עצמה. אני מבטיחה לכן שהיא תשמח ותתרגש לא פחות (ואולי אפילו יותר) מכל ילד אחר שאמא שלו מצאה את עצמה קולעת חלות אישיות ל-32 ילדים באמצע הלילה...ילדים מאושרים מתשומת הלב, מהחגיגיות, מתחושת הייחוד שלהם.

מזיז להם ת'שרוך מה הם יחלקו לחברים, העיקר שיהיה להם מה לחלק!

*מוגש כשירות לציבור האימהות שקצת שכחו מה באמת הכיף בלהיות ילדים".

 

 

הרגזת את האמהות המשקיעות?

"מאז ילדותי אני מצביעה על הפיל בחדר כדי שכולם יראו כי אני רודפת צדק, אבל איני רוצה לפגוע באף אחת ומשתדלת שלא להיעלב. גם לא מאותה אמא שכתבה שאני 'אמא מזניחה' רק בגלל שבתי הביאה וופלים לשבת. אם בעקבות הפוסט אפילו אמא אחת תחליט שלא להצטרף למרוץ המטורף של אימהות משקיעות - עשיתי את שלי".

מה הפריע לך?

"השופוני הבומבסטי שמציגים בפייסבוק לא שווה כלום אם אין מאחוריו אהבה, הקשבה וחינוך לערכים. זכותה של כל אם לבחור איך להשקיע. אבל  כששם הקבוצה הוא 'אימהות משקיעות', אזי המשמעות היא שאימהות אחרות אינן משקיעות - וזה מקומם".

 

 

אמהות משקיעות - מה אומרים המומחים?

"זה לא מקרי שתופעת האמהות המשקיעות צצה  בעידן הפייסבוק והאינסטגרם. אנחנו חיים בתרבות ה'שופוני' - 'תראו אותי' 'תסתכלו כמה אני משקיעה, מוצלחת נפלאה'", אומרת הפסיכולוגית הקלינית גילת מלכאן סטיקלרו, מומחית לטיפול בילדים ובמשפחה.

 

וזה פסול?

"שם הקבוצה 'אימהות משקיעות' בעייתי. הכנת עוגה מרהיבה, הפקת יום הולדת גרנדיוזי או תחפושת שהאם תפרה אינם מעידים בהכרח על השקעה בצרכים הרגשיים של הילד. זו השקעה של האם במשאבים, בזמן ובאנרגיה. היא יוצאת מגדרה להשוויץ בהישגים. רוצה להוכיח קבל פייסבוק שהיא לא רק אמא טובה, היא מצוינת, היא מדהימה והיא מושלמת".

 

והילד מפסיד מכך?

"ההשקעה לא בהכרח תואמת את הצורך הרגשי של הילד. ילד  זקוק לפניות של האם, לסבלנות, להקשבה, לזמן משותף. אבל אמא שמשקיעה שעות בתפירה, אפיה וקישוט, אולי לא תהיה פנויה אליו. יתכן שהוא יפריע לה ואז היא תכעס עליו אם משהו ישתבש. להשקעה יתרה יש מחיר: היא גוזלת מהילד את אמו".

 

מה המסר שהוא מקבל?

"הילד שצופה באמו המשקיענית לומד שהכל חייב להיות גרנדיוזי, ובעתיד הוא ירצה רק מותגים וכל מה שמעורר התפעלות ומחמאות כדי להרגיש טוב.

התנהגות כזאת יוצרת הרחקה של הילד מהאני האמיתי שלו. במקום שירגיש אהוב בזכות עצמו, הוא לומד שהוא נאהב רק בגלל מה שנתן לסביבה: אם ביום הולדת בומבסיטי או בבגדים יוקרתיים".

 

אבל הרי כולנו שואפים לשלמות, לא?

"לא הכל צריך להיות מושלם. אימהות שמשקיעות שעות בהכנת עוגה או חלות לגן, מלמדות את הילד שלהן שאי אפשר להסתפק בדבר אלא אם הוא מושלם".

 

אבל אימהות היא המהות שלהן

"זו אשליה. אימהות שמשקיעות שעות בעיצוב ואפיה ובהפקות גרנזדיוניות, לא עושות שום דבר שקשור לאימהות. ההשקעה היא מסווה לציפייה שלהן לקריאות ההתפעלות וה'וואו'. על הדרך גם הילד נכנס לתמונה אבל לא מהסיבה הנכונה.

אילו הן היו מבלות עם הילד, משחקות איתו ומעשירות את עולמו במקום הפקות העל, הילד היה יוצא נשכר הרבה יותר".

 

 

פילה
פילה | צילום: יחצ

ההשקעה הפכה לעסק

כשהבן של מיטל בלושטיין היה בן 3 הוא ביקש ממנה להכין עוגת רכבת. "עשיתי משהו בבצק סוכר, שאני מקווה שאין לזה תיעוד", היא מספרת, "אבל בעקבות זה עשיתי קורסים בבצק סוכר והתחלתי לפסל לילדים שלי ולילדים של חברים עוגות".

 

התגובות המתלהבות של הסביבה הביאו את מיטל לעצב לחברים את אירועי היום הולדת לפי קונספט, כולל כל המזון שהוגש. "גיליתי שאני ממש נהנית מעיצוב האירוע כולו על פי חלומו של הילד או ההורה", היא אומרת.

 

אחרי שעשתה קורס קונדיטורים במשך חצי שנה וכן קורס הפקת ועיצוב אירועים בלימודי חוץ בשנקר היא הבינה שיש פה פוטניציאל לעסק. "היו ימי הולדת של הילדים, שלא רק הילד שהוזמן הגיע, אלא כל המשפחה שלו הייתה באה איתו, רק כדי לראות את העיצוב".

 

מאמא משקיעה הפכה מיטל לאמא עובדת בהשקעה. העבודה על כל אירוע בקונספט חדש לוקחת בין שבועיים לשלושה, כולל הרבה לילות לבנים, והמחיר מתחיל מ- 5000 ש״ח.

 

פילה
פילה | צילום: מיטל בלושטיין