כל מה שרציתם לדעת על אבחונים בהפרעות קשב וריכוז

אחרי שעולה החשש כי התנהגות ילדכם מרמזת על הפרעת קשב וריכוז, אתם מושלכים למבוך של אבחונים. אז מאיפה מתחילים?

קים קרדשיאן
קים קרדשיאן | צילום: פוטוליה
שיר
שיר | צילום: פוטוליה

הפרעות קשב וריכוז - פרויקט מיוחד של הורים וילדים. והפעם: כל מה שרציתם לדעת על אבחונים

אחרי שעולה החשש כי התנהגות ילדכם מרמזת על הפרעת קשב וריכוז, אתם מושלכים למבוך של אבחונים. שמות לועזיים של אבחונים ממוחשבים נזרקים לאוויר, שמות של נוירולוגים ומאבחנים, שמות של תרופות (קונבנציונליות וטבעיות כאחד) וסוגי התאמות בבית ספר ובמבחנים. אז מאיפה מתחילים?

 

לפי משרד הבריאות מסלול האבחון הוא כזה: "על המורה/יועץ בית ספר להפנות את הילד והוריו, עם הטפסים הנדרשים, לרופא המטפל בקופה. הרופא המטפל יפנה את הילד לאחד המומחים לאבחון הפרעת קשב וריכוז. מומחה זה יחליט אם יש צורך בהפניה למבחן ממוחשב, במרבית המקרים האבחנה היא קלינית ואין צורך במבחן ממוחשב".

 

אולם הורים רבים לאו דווקא הולכים עקב בצד אגודל במסלול הזה, בעיקר בגלל חוסר אמון במערכת החינוך ובלבול לנוכח תעשיית האבחונים המשגשגת. העובדה שמשרד החינוך אינו נותן למשל הנחיה מדויקת בנוגע לסוג האבחון הממוחשב שלו הילד נדרש גורמת להורה לעשות את הבחירה לבדו, בחירה שלפעמים נשענת רק על המלצות הורים, זאת  בגלל חוסר הבנה בפרמטרים של האבחון.


לעוד כתבות בנושא:

האם יש אלטרנטיבה לטיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז?

טיפול במשפחות עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

איך מתייחסים במשרד החינוך לילדים עם הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז בגן

כל מה שצריך לדעת על הפרעות קשב

מהי הפרעת קשב?

מהי שיטת הטיפול פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT)?


 

 

 

 

סוגי המבחנים הממוחשבים והאבחונים להפרעת קשב וריכוז


T.O.V.A (Test of Variables of Attentio)

מבחן המסייע לרופא מומחה (נוירולוג, פסיכיאטר, רופא ילדים, רופא קשב או רופא משפחה) בקבלת החלטה באשר לקשיי קשב ופעלתנות יתר (ADHD), וכן בבדיקת היעילות של הטיפול התרופתי. בהחלטת רופא יתבצע חלק מהאבחון או כולו לאחר נטילת ריטלין.

 

הייחודיות של הבדיקה היא בכך שלא נדרש ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כפי שנעשה בבדיקות ממוחשבות אחרות. הבדיקה מתבצעת בשני חלקים, זאת לאחר אימון של כמה דקות שנעשה לפני שמתחילים. אצל נבדקים מגיל שש, כל חלק נמשך 21.8 דקות. לעומת זאת, אצל נבדקים בגילאים ארבע עד 5, משך הבדיקה הוא 10.9 דקות.

 

במהלך הבדיקה הנבדק יושב מול מסך מחשב כאשר הוא מחזיק בידו לחצן. על המסך מופיעה נקודה קבועה המשמשת כנקודת ייחוס לגירוי שיופיע על המסך. הגירוי הוא ריבוע לבן שמופיע מדי כמה שניות. לפעמים הריבוע מופיע מעל הנקודה ולפעמים מתחתיה. כאשר הנבדק מזהה שהריבוע מופיע מעל הנקודה עליו ללחוץ פעם אחת על הלחצן. לעומת זאת, כאשר הריבוע מופיע מתחת לנקודה, אין ללחוץ על הלחצן. קושי הבדיקה מותאם לגיל הנבדק.

 

על-פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות העוסק באבחון הפרעת קשב וריכוז, שפורסם בשנת 2010, בדיקת TOVA לבדה אינה מהווה אבחנה תקפה להפרעת קשב וריכוז והיא מהווה רק כלי עזר אחד באבחון.

 

 

 

 

MOXO

מבחן ממוחשב המסייע לרופא המומחה (נוירולוג, פסיכיאטר, רופא ילדים או רופא משפחה) בקבלת החלטה באשר לקשיי קשב וריכוז ופעלתנות יתר (ADHD) וכן בבדיקת היעילות של טיפול תרופתי. המבחן מדגים את תגובת הנבדק הן בסביבה נטולת הסחות והן מול הסחות חזותיות וקוליות. בהחלטת רופא יתבצע חלק מהאבחון או כולו לאחר נטילת ריטלין. זהו מבחן ביצועי, פשוט, ידידותי לשימוש ונמשך רק 15 דקות לילד ו-18 דקות למבוגר.

 

למבחן יש ממשק משתמש ייחודי, הכולל גירויים שונים, למשל סרטוני וידיאו וצלילים, ומותאם ספציפית לכל גיל. תוצאותיו פשוטות להבנה וכוללות הסבר חזותי וטקסטואלי, המאפשר למאבחן, כמו למטופל, לזהות בבירור את מוקד ההפרעה. אגב, המונח MOXO  לקוח מתחום אמנויות הלחימה, זה שמו של טקס שמבצעים לוחמים לפני שמתחיל הקרב. במהלך הטקס הלוחם מדמה את הקרב העומד להתרחש, ומפעיל טכניקות של מיקוד וריכוז אגב התעלמות ממסיחים (חיצוניים או פנימיים). פירוש השם ביפנית הוא "רגע של בהירות".

 

BRC (BRAIN RESOURCE COGNITION)

מערכת ממוחשבת המופעלת באמצעות מסך מגע ומספקת אבחון מקיף של התפקודים הקוגניטיביים. נבדקים בה כלל תפקודי הקשב (קשב מתמשך, פיצול קשב, קשב סלקטיבי, אימפולסיביות ועיכוב תגובה), תפקודים ניהוליים (יכולת תכנון, ארגון, ויסות עצמי ולמידה מטעויות), זיכרון (מילולי, חזותי וחזותי-מרחבי), שפה ותפקודים סנסו-מוטוריים (זמן תגובה, הערכת זמן). בשל אופיו הייחודי של מבחן זה לא נדרש לבצע אותו פעמיים. המבדק נעשה בנוכחות מאבחן מקצועי, נמשך כשעה ורבע, וכולל כ-15 מטלות קצרות ומגוונות, המתבצעות אל מול מסך מגע. אם יש בתוצאותיו חריגות העשויות להעיד על הפרעת קשב וריכוז, קיימת אפשרות לבצע מבחן חוזר תחת השפעת ריטלין.

 

אבי נמני
אבי נמני | צילום: פוטוליה

(NeuroTrax (MindStreams

מבחן ממוחשב המופעל באמצעות עכבר ומקלדת ואשר מספק אבחון מקיף של תפקודים קוגניטיביים -  זיכרון, קשב, ריכוז, קשר עין-יד, יכולות מילוליות ועוד. בשל אופיו הייחודי של מבחן זה לא נדרש לבצע אותו פעמיים.

 

אבחון דידקטי

באבחון הדידקטי (הנמשך כשלוש שעות) נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, הבעה, זיכרון והתארגנות. מטרתו היא לסייע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים כדי לבנות או לשפר תכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

 

אבי נמני
אבי נמני | צילום: פוטוליה

אבחון פסיכו-דידקטי

באבחון הפסיכו-דידקטי נבדקים מקורם של קשיים בתחום הלמידה והקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של התלמיד. נערך מבחן להערכה של מנת משכל, מבחנים הבודקים מבנה אישיות, צרכים, חרדות, תפיסת עצמי, תפיסת עולם ועוד. הוא נמשך כשבע שעות ונפרש על פני כמה פגישות.

 

* הנתונים נלקחו מאתר קופ"ח מכבי, מקהילת קשב וריכוז באתר "כמוני - חברים לבריאות", מאתר המכון "מעגלי קשב - אבחון וטיפול הפרעות קשב וריכוז", ומאתר "מרכז תמר - מרכז טיפולים רב-תחומי המציע מגוון טיפולים ואבחונים לילד, למתבגר ולמשפחה"

 

בכתבה הבאה בסדרה - כל ההתאמות שתוכלו לקבל בעת מבחן