היקף הראש של העובר ולא משקלו - ינבא את אופי הלידה

מחקר חדש קובע כי גודלו של ראש העובר הוא שיקבע את אופי וצורת הלידה. בנוסף, נשים הנושאות עוברים עם משקל גבוה יוכלו ללדת בלידה רגילה במקום בניתוח קיסרי

עיסוי תינוקות
עיסוי תינוקות | צילום: פוטוליה

בעוד כולם נרעשים מממצאי המחקר על לידת תינוקות עם היקפי ראש נמוכים במפרץ חיפה, מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי הדסה קובע כי היקף הראש של העובר ולא משקלו - יכול לנבא את אופי הלידה. האם תהיה לידה קיסרית או לידה מכשירנית?

 

לפחות 5% מהעוברים גדולים מהנורמה, החרגה המחייבת בדיקות לאשה ההרה, במטרה למנוע  היתקעות העובר בתעלת הלידה.

 

המחקר החדש בראשותו של פרופ' שמחה יגל, מנהל האגף לנשים ויולדות בהדסה, בשיתוף פרופ' דרורית צלניקר הוכנר, מנהלת המחלקה לנשים ויולדות בהדסה הר הצופים, ופרופ' יוסי עזרא, מנהל מחלקות האשפוז בסיבוכי הריון ויולדות בהדסה עין כרם, נועד להערכת נתונים של תינוקות גדולים.

 

לצורך כך נבחנו נתוני 30,000 עוברים מהשנים 2010-2012 ונבחן שיעור הניתוחים הקיסרים ושיעור הלידות המכשירניות ( לידות ואקום).

 

"עוברים במשקל גבוה (4.5 ק"ג) מיילדים לרוב בניתוח קיסרי או בלידה מכשירנית. זהו כלל אצבע מסורתי, שאינו מבוסס מחקרית ושבמחקר נבדק לעומק", אומר פרופ' שמחה יגל.

 

איך בדקתם?
"התייחסנו למשקל האמיתי ולהיקף הראש האמיתי לאחר הלידה ובדקנו את אחוז הניתוחים הקיסריים ואת הלידות המכשירניות (לידות ואקום), והסתבר כי בהערכת התינוק הגדול - דווקא היקף הראש מנבא טוב יותר את הסיכוי לניתוח קיסרי או לידת ואקום - ולא המשקל כפי שנהוג לחשוב.

כלומר, כשהעובר בעל משקל גבוה אבל עם היקף ראש שאינו גדול, קטן הסיכוי לניתוח קיסרי או לידת ואקום, בהשוואה לעובר במשקל רגיל שהיקף ראשו גדול יחסית".

מסקנת המחקר: המשתנה בעל החשיבות הגדולה האם יבוצע או לא ניתוח קיסרי הוא היקף הראש. נשים הנושאות עוברים עם משקל גבוה יוכלו ללדת בלידה רגילה במקום בניתוח קיסרי.

"תוצאות המחקר קיבלו אישוש נוסף", אומר פרופ' יגל. "כאשר בחנו את המקרים בהם נכשלה לידת ואקום התברר כי הסבירות לכישלון גדלה פי שלוש במקרה של היקף ראש גדול, כמו גם סבל לעובר בעל ראש גדול שיולד בואקום".
המחקר פורסם ב-AJOG, כתב העת האמריקני למיילדות וגינקולוגיה.

 

הריון
הריון | צילום: פוטוליה