ספר חדש: פסיעות ראשונות במרחב – גישה רב-מערכתית להתפתחות התינוק

הספר החדש של ד"ר חוה שלהב יכול להביא לשיפור בתנועה, שיגרום לא רק לשכלול יכולתו הפיזית של המטופל, אלא גם ישפיע בהמשך חייו על יכולתו הרגשית, השכלית, התחושתית ואישיותו בכללותה

ספר
ספר | צילום: יחצ

ד"ר חוה שלהב הייתה מתלמידותיו של ד"ר משה פלדנקרייז, ובהמשך אף אסיסטנטית שלו ומי שלימדה את שיטת פלדנקרייז בארץ ובעולם. היא הקימה בגרמניה מחקר לחקר השיטה המושתתת על פיתוח מודעות באמצעות תנועה.

"במהלך 40 שנות עבודתי בשיטת פלדנקרייז, עם מגוון רחב של גילאים, פגשתי בשני מוטיבים מרכזיים", היא אומרת.

 

"האחד, לחלק מהמבוגרים הסובלים מכאבים כרוניים ומקשיים ביציבה היו בעיות של אוריינטציה,של שיווי משקל ושל תמונת גוף, שמתפתחות בשנתיים הראשונות לחיים. השני, הורים רבים היו מוטרדים בשאלות שונות לגבי גידול התינוקות והתפתחותם. חוסר הידע גרם לחוסר ביטחון בהורות שלהם, אשר השפיע על התינוק ועל התפתחותו. מתוך ההתבוננות הזו נולדה שיטת שלהב המבוססת על רעיונותיו ושיטותיו של ד"ר פלדנקרייז וגם שוזרת ידע מתחומים נוספים".

 

 

במה שונה ספרך מספרי הדרכה אחרים להורים?

"חלק גדול מספרי ההדרכה להורים מתמקדים רק בתיאור של מה שצריך לקרות בכל שלב התפתחותי. כיוון שהידע שלי מבוסס על הבנה רבת-שנים במערכות התנועה, החלטתי לכתוב ספר אשר יתאר את ההתפתחות מנקודת מבט מוטורית-תנועתית, עם התייחסות ליחסי הגומלין בין מערכת התנועה לשאר המערכות: התחושתית, הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית והשפתית".

 

"השיטה מיועדת לליווי והעשרה לתינוקות ולהוריהם מלידה ועד הליכה עצמאית. מדובר בשיטה    רב-מערכתית שאבן הפינה שלה היא התנועה, והיא מתמקדת בעיקר בשנתיים הראשונות של האדם. אלה שנים קריטיות המשמשות בסיס להתפתחות התקינה בהמשך וליכולת להתמודד עם קשיים בעתיד".

 

שלהב כותבת בספרה ש"אם תינוק מתעכב בהתפתחותו, צריך לעזור לו למצוא פתרונות לתנועה שתשרת את צרכיו, ולתינוק הזריז צריך לעזור להרחיב את הרפרטואר התנועתי, כך שהזריזות לא תבוא על חשבון האיכות". לדבריה, שיטתה יכולה להביא לשיפור בתנועה, והשיפורים הללו יביאו לא רק לשכלול יכולתו הפיזית של המטופל, אלא גם ישפיעו בהמשך חייו על יכולתו הרגשית, השכלית, התחושתית ואישיותו בכללותה. "אני תמיד מאמינה במוחו של התינוק", היא אומרת, "וביכולתו לשפר את אופן התפקוד שלו".

 

 

מה המקום שאת מייחדת להורים בשיטת זו? מהו אופן שיתופם בתהליך?

"שיתוף ההורים הוא בלב השיטה. לחלק מהם חסר את הידע לגבי מה קורה בכל שלב משלבי ההתפתחות של התינוק, והדבר גורם לעתים לחרדות ולחשש מפני גידול התינוק. לכן הידע שאני מגישה באופן מסודר יכול להפיג את החששות הללו וליצור הורות רגועה ובטוחה יותר. הם חלק אינטגרלי מהעבודה עם התינוק. הם לומדים איך לגעת בו (לשיטה יש טכניקות שונות של מגעים שונים), לשחק עמו, להאכיל אותו וליצור לו סביבה מקדמת ותומכת".

 

"אני מלמדת את ההורים לראות בתינוק שלהם מה כן מתפקד, כי לרוב יש נטייה להתמקד בקושי ולראות את מה שלא-מתפקד. ההתבוננות החיובית מקרינה על תחושת היכולת של התינוק ומשפיעה על היחסים בינו להוריו, ואילו ההתמקדות בקשיים ובחולשות יוצרת ומעמיקה תחושות של תסכול אצל שניהם. הורים שבויים בדרך כלל במיתוס שאם תינוקם לא ביצע את אחת מאבני הדרך ההתפתחותיות, הדבר יפריע לו בהמשך ההתפתחות. זה לא נכון. הם לומדים לתת כבוד לקצב האישי של התינוק, ולהאמין ביכולת שלו להבין כבר משלב מוקדם, עוד לפני שהוא מבטא זאת".

את המשנה התנועתית שלה שלהב פורשת בבהירות רבה ב-11 פרקים (וב-245 עמודים), שבכל אחד מהם מוצגות התיאוריה והפרקטיקה של השיטה. השתיים אף מובחנות באופן גרפי, למשל הסיפורים הטיפוליים כתובים בצבע כחול, והדפים שבהם ניתנים שיעורי התנועה מקבלים רקע אחר. הבחנה מעין זו חיונית לספרי הדרכה משופעי מידע והיא מקלה את הקריאה וההתמצאות בהם. ניכרת בספר הבנתה הרבה של שלהב בגוף ונפש האדם, וההסברים לשיעורי פיתוח מערכת התנועה ברורים. עם זאת, צרמו במהלך הקריאה שגיאות הגהה, גם אם לא היו רבות.

 

"פסיעות ראשונות במרחב - גישה רב-מערכתית להתפתחות התינוק", מאת ד"ר חוה שלהב עם אורלי גת ותומר הולנדר, הוצאת צבעונים, מחיר: 98 שקלים