לישון עם ההורים: בעד או נגד?

למרות שמדובר בפתרון קליל להורים שמריגישים אפיסת כוחות בלילה והמלחמה על שינה במיטת הילד היא הדבר האחרון שבא להם להתעסק איתו האם הוא באמת פרקטי?

הרטבה
הרטבה | צילום: פוטוליה

בעד

עיקרון הרצף מתייחס לרצף התפתחותי של התינוק מהרחם אל העולם, כשההורים  הם המתווכים  ומהווים גורם מרכזי בעולמו.

 

שינה היא בעצם פרידה מעולם המציאות והמעשה אל עולם החלומות. לצורך כך הילד זקוק לתיווך של המבוגר להרגעה ולוויסות לפני השינה.

 

בתקופת הגיל הרך אחת ממשימות ההורות היא לעזור לילד לטפח בהדרגה את יכולת הנפרדות והעצמאות שלו והשינה היא אחת המשימות.

 

יתרונות: היתרון הגדול בשינה המשותפת, הוא בקרבה המיידית של האם לתינוק והיכולת להעניק לו ביטחון ורגיעה באופן מיידי החיוניים להתפתחותו.

 

נוחות: כשהתינוק בוכה בלילה ההורים אינם נדרשים לנדוד ממיטתם אל חדר הילד. מבני הזוג נחסכים ויכוחים  בשאלה 'תורו של מי לקום לילד?' נוח וקל  לטפל ולהרגיע אותו במיטה ולהמשיך לישון.

אינטימיות זוגית: לבני זוג שבחרו לגדל את ילדיהם לפי עקרון הרצף,  או אלה המאפשרים לילדיהם לישון איתם במיטתם, סביר שההתנהלות הזאת תביא להעצמת החיבור וביחד שלהם כזוג וכמשפחה.

 

פיצוי לילד: שינה משותפת אינה אמורה לשרת את רגשות האשם של ההורה העסוק, או בגלל שכעסו עליו במהלך היום. ואולם, לפעמים, החיבוק של הילד בלילה, משדר חום ורכות ויש בו משהו מנחם.

חשוב להגיד: המפגש המשמעותי בין הורים לילדיהם צריך להתקיים בשעות הערות.

 

***ד"ר עינת סקרה אטר, פסיכולוגית קלינית ומרצה לפסיכולוגיה בבית ספר לחינוך ובתוכנית לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך

 

 

 

נגד

בחודשים הראשונים לחייו בטוח יותר להציב את עריסת התינוק בלילה בחדר ההורים. אח"כ יש להוציא אותה, כי ההורים זקוקים למרחב הפרטי שלהם, מקום בו יוכלו להתרענן ולצבור כוחות ולחזק את הזוגיות

הילד גם זקוק לטריטוריה שלו במיטתו, שם הוא יוכל לפתח את הנפרדות והעצמאות שלו.

השינה של הילד  במיטתו משכללת את יכולת הויסות שלו. עם הזמן הוא גם ילמד להתעורר בנחת ואף להעסיק את עצמו במשחקים לפני שהוא קורא/בוכה להוריו.

 

כדי שהילד ילמד לישון במיטתו מומלץ להרדימו בטקס שינה קבוע. שמפריד בין מצב ערות לשינה. גם כשהוא מתעורר בלילה, יש לחזור על הטקס כדי להרדימו שוב.  בזמן הזה על הוריו להעביר לו מסר של אהבה, שיחוש אהוב ופתוח ויוכל לפתח עצמאות ונפרדות.

במקרים מיוחדים אפשר להתגמש ולהיענות לילד שמבקש לישון 'הלילה' עם הוריו, (חלום רע, רצון להתכרבל). כשיש שגרה אפשר לצאת ממנה לזמן מה וקל לחזור אליה.

 

פגיעה באינטימיות: כשהילד ישן במיטת ההורים בשעה שהם מקיימים יחסי מין, זה אינו דבר המתאים לנפשו הרכה. מי אמר שהוא אינו מבין?  ילדים רגישים לקולות ולצלילים ונותנים להם פרשנויות משלהם. להורה לא תהיה דרך לתקשר ולהבהיר לו מה ראה בשל היותו צעיר מדי.

 

מבחינה פיזיולוגית: פרופ' גיורא פילר, מנהל רפואת השינה של כללית במרחב חיפה ומחלקת הילדים בבית החולים כרמל" מחזק את דברי גרנות:

"שינה משותפת מעלה את הסיכון למוות בעריסה. בנוסף, היא פוגעת באיכות השינה של ההורים ושל הילד. השינה היא מחזורית. מחזור השינה של מבוגר הוא כשעה וחצי ושל ילד כשעה, כך שאין סנכרון. לאיכות השינה יש השלכות רבות על מצבם של ההורה והילד. ההורה יהיה עייף במשך היום, עצבני, רגיש ועירנותו תפגע. אצל הילד עלולה להיפגע המערכת החיסונית ומכאן נפגעת הגדילה והתפתחות שלו".

 

***איריס גרנות- מומחית לחינוך ולהתפתחות הילד, מרצה לגיל הרך, מנחת הורים וצוותים חינוכיים בארץ ובעולם. ומנהלת מרכז 'טיפ טף' לגיל הרך בחולון