ילדים זה שמחה? מחקר חדש טוען שלא

מחקר חדש טוען שילדים לא גורמים לשמחה, אלא רק לתחושת אושר שפגה אחרי שנה. אז מה כן מביא?

מחקר מקיף שבדק את מדד האושר ב-4 מדינות מגלה כי להביא ילדים לעולם לא הופך אותנו למאושרים יותר. המחקר בדק את בריטניה, ארצות הברית, גרמניה ואוסטרליה ומצא כי תחושת האושר שבהפיכת אדם להורה, פגה לאחר 12 חודשים. לאחר מכן, אין שינוי ניכר ברווחה הנפשית אצל ההורים.

פרופ' אנדרו קלארק, מבית הספר לכלכלה של פריס, אשר היה שותף למחקר טען השבוע בכנס בלונדון כי "לא מצאנו השפעה גדולה באופן שיטתי בעקבות הצטרפות ילדים למשפחה".

בהמשך המחקר, שנקרא "מקור האושר", טוענים הכותבים שבעוד מציאת בן זוג מביאה אושר וודאי, הבאת ילדים לעולם, קשה יותר לאמוד. "אנשים שרוצים ואוהבים הרבה ילדים, מביאים הרבה ילדים. להשוות בין אנשים עם ילדים וכאלה ללא, זה בעצם כמו להשוות תחומי עניין" טען פרופ' קלארק.

תחושת האושר שבהפיכת אדם להורה פגה אחרי שנה
תחושת האושר שבהפיכת אדם להורה פגה אחרי שנה

לכן כדי לצלוח את ההשוואה, אם בדקו את מדד האושר אצל אמהות ואבות טרום הגעת הילדים, ואחריהם. בחישוב גס, ילדים מעלים את רמת שביעות הרצון ב0.25 נקודות (בסקאלה בין 1-10, כאשר 10 מייצג שביעות רצון גבוהה). עם זאת, ההשפעה על שביעות הרצון חוזרת ל-0 בתוך שנתיים.

המחקר בדק את 4 השנים הראשונות בחיי משפחה חדשה, לכן, טוען פרופ' קלארק, כי מחקר ארוך יותר יכול למצוא שינויים נוספים בהמשך הדרך. "אנחנו לא יודעים אם יש שינוי במדד האושר לאחר 20,30 או 40 שנה אחרי, כשהילדים כבר גדולים" הוסיף קלארק.

דווקא מציאת פרטנר לחיים משפיעה יותר על מדד האושר מאשר ילדים
דווקא מציאת פרטנר לחיים משפיעה יותר על מדד האושר מאשר ילדים

לשאלה האם משפחה היא בכלל התשובה לאושר, מסביר פרופ' קלארק שדווקא מציאת פרטנר לחיים משפיע באופן חזק ורציף יותר על מדד האושר בחיים מאשר ילדים. אם כי הוא טוען שאנחנו גם מסתגלים לאובדן פרטנר במהירות רבה יחסית. "עקבנו אחרי אנשים במשך 4 שנים לפני הפרידה מהפרטנר ועוד 4 שנים לאחר הפרידה, וראינו התאוששות יחסית מהירה".

"בשלוש המדינות שנבדקו, יש התרגשות לקראת הולדת התינוק, התרגשות כשהתינוק נולד והסתגלות מוחלטת בתוך שנתיים. המסקנה המתבקשת מהמחקר היא שילדים מביאים מידה קטנה של אושר ושביעות רצון, שלא מחזיקה מעמד, לעומת מציאת בן זוג.

[brightcove_iframe video_id='parenthood-articles-010' autoplay='1' credit='' kid='1_0gl2x1gl' duration='43']

תורגם במקור מאנגלית