פינלנד מבטלת את מקצועות הלימוד

מערכת החינוך הטובה בעולם עוברת מהפכה של ממש: לא עוד מקצועות יעודיים, אלא לימוד תופעות באופן רוחבי

זמן צפייה: 06:19

מערכת החינוך הפינית ידועה כאחת ממערכות החינוך הטובות ביותר בעולם, ובשנים האחרונות הובילה כמעט בכלל מדד אפשרי. אך ראשי המדינה לא מוכנים לעצור כאן ולצאת למהפכה של ממש בתחום החינוך - ביטול מקצועות הלימוד כפי שהם מוכרים לנו כיום.

כיום, מערכת השעות של התלמיד הממוצע מורכבת ממקצועות שונים כגון ספרות, אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה וכדומה. פינלנד מציעה לבטל את הגישה הזו ולא ללמד שיעור פיסיקה או שיעור מדעים, אלא לעבור למודל חשיבה אחר.

ראש מחלקת החינוך הפינית, מאריו קילונן Marjo Kyllonen מסביר את השינויים: "בתי הספר מלמדים בשיטה הישנה שהתאימה לחברה בתחילת המאה הקודמת. הצרכים של היום השתנו, וחייבים להתאים את המערכת למאה ה-21".

במקום שיעור יעודי למקצוע מסוים, מערכת החינוך תלמד תופעות (Phenomena) באופן אינטר-דיסציפלינרי. לדוגמא, מלחמת העולם השנייה, ללא ספק אירוע מכונן באנושות, תטופל במבט היסטורי, גיאוגרפי ומתמטי. דוגמא נוספת ואולי פשוטה יותר היא לקחת את הקורס "לעבוד בבית קפה": הקורס יכיל לימודי אנגלית, כלכלה וכישורים חברתיים.

בית ספר
השיטה של מורה-תלמיד תוחלף לקבוצות קטנות

תכנית הלימודים החדשה תושק לראשונה על תלמידים בשכבות הגבוהות, בני 16, שיוכלו לבחור אילו תופעות או נושאים הם רוצים ללמוד, וכיצד הם רואים את העתיד שלהם. כך התלמידים לא יצטרכו לעבור קורסים שלמים במתמטיקה ולחשוב איך נגזרות ופרבולות יעזרו לו בעתיד.

יחד עם השינוי בתכנית הלימודים, הפינים מחליטים לשנות את דרך ההוראה. השיטה המסורתית של מורה-תלמיד תוחלף לטובת קבוצות קטנות של שיח ודיון. מערכת החינוך בפינלנד דוגלת בעבודה שיתופית, מה שמצריך מהמורים להסתגל לשיטה החדשה. כבר היום, 70 אחוז מהמורים בהלסינקי כבר עוברים הכשרות נוספות לשיטת הלימודים החדשה, שכמובן מוסיפה להם למשכורת החודשית. בנט, לטיפולך

מקור