איך בונים אמון עם אסיר חשדן שיושב בכלא?

המשימה הראשונה שלנו היתה להשתכנע בעצמנו שיש אמת בטענה של שמוליק אטיאס. כי בלי אמונה אישית, לא ניתן לשבור את הקונספציה המוצקה שהעמידה המשטרה

זמן צפייה: 02:01

שיחת הטלפון הראשונה שלי עם שמוליק אטיאס מכלא איילון, היתה כבר לפני שנה אבל היא זכורה לי במדויק עד היום, מהסיבה הפשוטה שהאיש פשוט אמר, לא תודה.
סיפרתי לו על הסדרה ועל כך שביקשנו מאיתנו לפתוח את תיק ההרשעה שלו, כי להרבה אנשים היה ברור (למרות שבשלב הזה, לנו עדין לא) שהוא חף מפשע. בסיום השיחה שמוליק ביקש לחשוב על ענין החשיפה שסרט כזה דורש ממנו, אבל על דבר אחד תשובתו היתה מיידית וחיובית – בדיקת הפוליגרף.

זה היה הסימן הראשון לאישיות המסוגרת והמופנמת של האיש הזה, שהיום אני מרגישה, שאייל בלחסן ואני מכירים אותו כל כך טוב למרות שמעולם לא נפגשנו ואלא אם יקרה משהו חדש, אז כנראה גם לא ניפגש.

שמוליק אטיאס
האם שמוליק אטיאס אכן הרוצח האמיתי?

איך בונים אמון עם אסיר שיושב בכלא, חשדן וכועס על העולם, אדם שיום יום מתעורר בהרגשה שהמערכת בגדה בו. הרבה שיחות טלפון ניהלנו, שמעתי שוב ושוב את התיאור של איך הלך אותו ערב, מה היה בינו ובין המנוח, למה ברח, ולמה בא להסגיר את עצמו. שמוליק חוזר על הפרטים, ואני מוצאת עצמי שואלת, שוב ושוב אבל למה מסרת וידוי, איך זה יכול להיות שככה דיברת עם המדובב, והוא עונה – אני טיפש.

_____

תיק בחקירה ב-2 דקות: תיק הרוצח החף מפשע

תיק בחקירה: תיק הרוצח החף מפשע - התכנית המלאה לצפייה ישירה

"אני בטוח ששמוליק אטיאס לא רצח את א'"

_____

קשה ביותר היתה לנו ההתמודדות עם פסק הדין, הוא חד משמעי, מרשיע ומשכנע – שמוליק אטיאס רוצח. המשימה הראשונה שלנו היתה להשתכנע בעצמנו שיש אמת בטענה של שמוליק שהוא חף מפשע כי בלי אמונה אישית של צוות החקירה, לא ניתן לשבור את הקונספציה המוצקה שהעמידה חקירת המשטרה.

תחנה ראשונה, היתה בדיקת הפוליגרף. מעבר לרזומה והניסיון הרב של יוחאי קיטרון – לשעבר ראש ענף פוליגרף בשב"כ, ידענו שאנחנו יכולים לסמוך עליו לחלוטין מהסיבה הפשוטה, בתיק קודם שבו ביקשנו ממנו לערוך בדיקה, יוחאי חזר אלינו עם תשובה חד משמעית: מצטער חברים יש לכם רצון טוב אבל מבחינת המכשיר שלי הבחור אשם. לכן הינו במתח אמיתי כשיוחאי נכנס לכלא לבדוק את שמוליק, אחרי יומיים הגיעה התשובה החד משמעית, מבחינת הפוליגרף שמוליק אטיאס, דובר אמת, הוא חף מפשע.

"תפקיד המשטרה הוא גם להרשיע חשוד אבל גם לזכות אותו"

עם הרוח הגבית הזאת יצאנו ללמוד לעומק את התיק הזה, אבל פה המקום לספר שספקות ליוו את אייל ואותי בהרבה רגעים, פעם אייל אומר ואוו, אולי הוא כן רצח, ופעם זה תורי להגיד שזה לא מסתדר, אולי הוא כן רצח. רק אחרי זמן מה של עבודה הבנו שהספקות טובים, הם מחדדים את המחשבה, ועוזרים לנו לחפש עוד ועוד סימני שאלה, לאתגר את חוקרי הסדרה בעוד ועוד שאלות ומחשבות ורעיונות.

[brightcove_iframe video_id='news-under-investigation-season-01-articles-ep02-hazaza-02' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_qe76f6oa' duration='84']

בראיון שעשינו עם פרופ' סנגרו לסדרה הוא אמר "תפקיד המשטרה הוא גם להרשיע חשוד אבל גם לזכות אותו". כלומר חוקרי המשטרה, כשהם יושבים מול שמוליק אטיאס שבא להסגיר את עצמו, נמצאים בשני תפקידים סותרים – גם להגן עלינו, האזרחים שומרי החוק, מעבריינים אבל גם להגן על אותו חשוד, ובמקרה הזה שמוליק אטיאס. האם המשטרה עשתה כאן את שני התפקידים או האם היה יותר חשוב לסגור את התיק?

עברתי על הרבה חומרי חקירה, על מאות דפי תמלול של המדובב, בכולם ברור כמה האיש חלש, כמה הוא אבוד ובפשטות לא מתקשר עם העולם, עם החוקרים, עם המציאות. מצאתי את עצמי כמעט צועקת בתסכול, לא יכול להיות שאתם לא רואים, לא יכול להיות שלא שמעתם עכשיו שהוא משקר וממציא ומספר שטויות למדובב הזה שכל כך הרשים אותו. ויתרה מכך, איך יכול להיות שהאיש מספר כל הרבה פרטים שאתם יודעים, ואני מתעקשת, יודעים שהם לא אמת. אבל שלושת הפרטים שהם כן אמת, זה תורה מסיני. איך יכול להיות? או כמו שקותי אומר, איך אתם ישנים בלילה?

אנחנו מבקשים לפחות את הספק הסביר

עם התסכול הזה הגענו למומחי הסדרה, ראשון שהצטרף אלינו היה קותי, מומחה הבליסטיקה. בלי המוצגים התיק הזה אבוד, הוא אמר. אחרי חודשיים מצאנו אותם, כמו שראיתם בסרט, זרוקים בחצר עזובה, גם קותי שראה כבר מחדלים בימי חייו, הופתע מול הפגנה כזאת של זלזול וזחיחות. אני רוצה להאמין שכל אדם שמתוקף תפקידו, שולח אדם אחר למאסר עולם, חייב להפוך כל אבן כדי להיות בטוח בעצמו במאה אחוז אבל זה לא מה שראיתי בתיק הזה.

אחר כך הגיע שלו, הבלש הפרטי וד"ר מיכל מורג ועו"ד ברטל שהגיעו בהמשך. כולם מחזקים את ההרגשה שבתיק הזה אפשר לראות בבירור איך עושים סינון גס, כל מה שיכול להתאים להרשעה – מכניסים לסל. כל מה שלא מסתדר פשוט נמחק, פשוט בוחרים לא להתמודד איתו. או גרוע מכך לתרץ את כל מה שלא מסתדר, כתחכום-על של נאשם שלא גמר בית ספר.

[brightcove_iframe video_id='news-under-investigation-season-01-articles-005' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_j1ev0w8a' duration='64']

אז מה בעצם אנחנו מבקשים כאן, אנחנו מבקשים לפחות את הספק הסביר – רוצים למתוח קו ולהגיד שאנחנו כחברה רוצים שישבו בכלא רק אנשים שעשינו את המקסימום כדי להיות משוכנעים שהם אשמים.

תיק בחקירה, ימי חמישי, אחרי החדשות

תיק בחקירה ב-2 דקות: תיק הרוצח החף מפשע

תיק בחקירה: תיק הרוצח החף מפשע - התכנית המלאה לצפייה ישירה

"אני בטוח ששמוליק אטיאס לא רצח את א'"

יוצרי תיק בחקירה מדברים: "צדק עולה פה הרבה מאוד כסף"

צוות החוקרים מדבר: "יש משהו לא בריא במערכת המשפטית"