"אני יודעת שהיא לא היתה שם לבד"

הרבה שואלים אותי מה אני חושבת שקרה לה לטובית, אך אין כרגע אף אחד שיכול לדעת במאה אחוז מה קרה שם. לימור פנחסוב, היוצרת והבימאית של תיק בחקירה בבלוג מיוחד לאתר

זמן צפייה: 01:02:29

יום חורף, בחורה צעירה מתארגנת לשמירה בבסיס בו היא משרתת תקופה ארוכה, היא לובשת מעיל עבה, כובע על הראש וחגור מסורבל. את הנשק האישי שצמוד אליה כבר שנה וחצי, היא תולה על עצמה ויוצאת לעמדת השמירה. ככה אני מדמיינת אותה, את טובית, ברגעי השיגרה האלו של חיילת קרבית שעולה לשמירה. אני מנסה להמשיך ולדמיין, לראות אותה מכוונת את הנשק אל מצחה ויורה לעצמה בראש, אבל זה פשוט לא מצליח לי.

ככה יצאנו לדרך הארוכה אייל בלחסן ואני, בשביל להעמיק ולחקור את סיפור חייה ומותה של טובית. הכל התחיל אחרי הסרט שגיבוריו הפכו חלק מחיי, על פרשת מותו של יוסף סלמסה ז"ל. אחרי השידור בתכנית המערכת, התחילו להגיע אלי סיפורים דומים נוספים בכולם חזר המוטיב, אסור לסגור את התיק.

אין לנו מושג לאן נגיע בכל חקירה שנפתח

הרעיון לסדרה עלה בשיחה עם דפנה פרנר, הבעלים של חברת ההפקה, בהתחלה רעיון כללי ולאט לאט הוא מתגבש. פרזנטציה ראשונה מול מה שנוהגים לכנות - קברניטי הערוץ, כן יש באמת אנשים כאלו, התרגשות גדולה.

אני מנסה להסביר שהולכים לצלם סדרה שכל מה שיודעים בה, היא נקודת ההתחלה. אין לנו מושג לאן נגיע בכל חקירה שנפתח, אין לנו דרך לדעת איזה סרט ייצא בסוף מכל חלקי הפאזל שאנחנו שואפים לצלם, וזה, אנחנו מנסים לשכנע, כל היופי. קשה לי להסביר כמה נדיר האמון שנתנו בי, בנו, מהרגע הראשון. הצלחנו להתקדם לפרזנטציה שנייה ושלישית. אחרי אישור אחרון, המסע שלנו באופן רשמי התחיל.

מי ירה בטובית רדקליף
אין לנו מושג לאן נגיע בכל חקירה שנפתח | צילום: תיק בחקירה

כל זה היה לפני שנתיים והיום יש חמישה פרקים שהם חמישה תיקים פלילים מורכבים, עשירים, רציניים ומפתיעים, אני בוודאות יכולה להעיד כמה הופתענו אנחנו לאורך הדרך, אני גם יכולה להעיד שעוד עשרה  סיפורים נפלו לנו בדרך, או שהחקירה לא הצליחה להתקדם או שפשוט גילינו בבדיקות ראשוניות שאמנם התיק נסגר אבל טוב שכך.

ידענו שאנחנו צריכים מומחים שלא יפחדו לתת חוות דעת כנה

הסיפור הראשון אליו התגייסנו, היה זה של טובית, המשפחה שלה סיפרה לנו בכאב עצום, שלמרות שהצבא אמר התאבדות,  זה לא יכול להיות שהיא תתאבד. בהתחלה חשבנו שכנראה, כך תאמרנה רוב המשפחות שיקירהם התאבדו אבל בכל זאת היה משהו מיוחד בטובית, בחברות המיוחדות שלה ובאחותה ששיכנע אותנו.

התחנה הראשונה היתה אצל אבנר רוזנגרטן, נפגשנו אצלו במעבדה, אבנר הסתכל בניירות ומיד אמר שמשהו לא בסדר, הוא ביקש זמן להמשיך לקרוא ולבדוק. משם המשכנו אל יוסף יקותיאל (קותי), מומחה בליסטיקה, בניגוד לאבנר, את קותי לא הכרנו לפני, נפגשנו ביום קיץ לקפה קר, הסברנו את אופי התכנית, את הרצון לתעד את אחורי הקלעים של העבודה שלו. קותי קצת התפלא על שני החברה שיושבים מולו, ומבקשים לצלם אדם בלי לדעת מראש מה הוא יאמר. בשיחה גלוית לב אנחנו גילנו עד כמה האיש מחויב לאמת ומוכן להתמסר לה. ברור לנו מיד שכאלה אנשים אנחנו צריכים בסדרה, מומחים שלא יפחדו לתת חוות דעת כנה גם אם היא מנוגדת לדברים שקבעו חוקרי המשטרה וכמובן גם אם היא זהה.

[brightcove_iframe video_id='news-under-investigation-season-01-articles-001' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_guedc08n' duration='64']

קותי מסכים להצטרף, דבר ראשון, הוא קורא את הניירת ואומר בפשטות, מוזר. ביקור אצל עורכת הדין של המשפחה, יפית וייסבוך הפך אותנו לנסערים הרבה יותר. היא מעלה חשדות רבים ואנחנו מבינים שום דבר לא מסתדר פה, כלומר זה כבר לא תחושות של אמא אלא ממש ממצאים אוביקטיבים אמיתיים מהשטח שלא מסתדרים בכלל.

יחד עם עורכת הדין וייסבוך, אנחנו יוצאים למסע כואב בבירוקרטיה בשביל להצליח לקבל את המוצגים ולערוך בדיקות מעבדה של צוות החקירה שהקמנו, זה לא פשוט לחכות. זה המקום להדגיש, כמה שזה לא פשוט לחכות בעולם הטלוויזיה. הפקות תמיד צריכות הכל כאן ועכשיו.

מהפרק של טובית למדנו איך לבנות את הסדרה כולה

מתוך הקושי הזה מתגבש האופי המיוחד של ההפקה הזאת. אנחנו מבינים שהדרך היחידה להצליח להגיב מהר וביעילות, היא להיות צוות מצומצם ואינטימי. עודד קירמה הצלם הראשי של הסדרה, הוא עמוד השדרה של המשפחה שהקמנו פה גם לצורכי ההפקה וגם בכלל. איתנו מהיום הראשון גם לילך קדוש המפיקה הראשית, אישה חכמה ומנוסה שבלי התמיכה והחברות שלה לא הינו יכולים לצלוח את ההפקה הזאת.  טל מוניטה גם היא על ההפקה, אישה שהיא כולה אור של שפיות נעימה וחכמה. בהמשך הצטרפו מעיין אברהם והדר דינר המופלאות שהצליחו להיות חלק בלי נפרד מהמשפחה. אני גאה בצוות הקומנדו שהקמנו, כל הקפצה טלפונית נענתה בהתלהבות, כל עידכון הפך ענין מרכזי בחיינו, כך גם הרגעים הארוכים בהם פשוט מחכים ומחכים ויודעים לתת אחד לשני מילות עידוד ולנסות עוד שיחת נדנוד נעימה, או לפעמים גם עצבנית.

לימור פנחסוב ואייל בלחסן
''יצאנו לדרך הארוכה אייל בלחסן ואני, בשביל להעמיק ולחקור את סיפור חייה ומותה של טובית''. לימור פנחסוב

מהפרק של טובית למדנו איך לבנות את הסדרה כולה, גם בהפקה וגם בחדר העריכה, טלי קורין העורכת המוכשרת כל כך, הפכה חלק מחיי, אין לי ספק שאם נספור אז בחצי שנה באחרונה, בילנו יחד יותר שעות מאשר עם בן זוגי והילדים. למדנו להסכים ולא להסכים להתעצבן, לפעמים להתווכח וגם לצחוק הרבה.

הרבה שואלים אותי מה אני חושבת שקרה לה לטובית, אין כרגע אף אחד שיכול לדעת במאה אחוז מה קרה שם, אבל אני כן יודעת שהיא לא היתה שם לבד. אני יודעת שהיה עוד מישהו ואני מתפללת בשביל משפחתה שהחקירה המקיפה שהבאנו למסך תעזור להוציא את הצדק לאור. בימים אלו יש הליך של שופט חוקר, אנחנו שם בדיונים, מקשיבים לומדים ממשיכים להתעמק. עוד נעדכן בפרשת מותה של טובית רדקליף.

>> תיק בחקירה: מי ירה ברב"ט טובית רדקליף - התכנית המלאה לצפייה ישירה