ערב טוב ישראל! חזרנו

חודש לא היינו על המסך ויש הרבה על מה לדבר

זמן צפייה: 03:33

חודש שלם לא היינו על המסך וכל כך הרבה דברים קרו להם, שאני לא יודעת מאיפה להתחיל. שמעון פרס הלך לעולמו, פינוי עמונה מתקרב להכרעה, התאגיד ייסגר לא ייסגר, המחדלים של צוק איתן, המחדלים של ארי שביט, המחדלים של קלינטון וטראמפ - מה לא? מכל טוב. והנה אתמול, בתור קינוח, יצא הספר שאני הכי מחכה לו כל השנה, הספר שמסעיר אותי יותר מ"חמישים גוונים של אפור", הלא הוא דו"ח מבקר המדינה.

אז אילו ליקויים ומחדלים מצא המבקר השנה? מה עוד לא עובד במדינה, חוץ ממה שתקוע כבר שנים? בואו נתחיל במלחמה בתאונות הדרכים, או ליתר דיוק, בחוסר המלחמה. רק הבוקר נהרגו שני בני אדם ושניים נפצעו קשה בשתי תאונות מחרידות. מקום מהמדינה ועד 2015 נהרגו בכבישים יותר משלושים ושניים אלף בני אדם, והמצב מחמיר מדי שנה. המבקר בדק ומצא שאין חינוך תעבורתי, בדיקת תקינות של רכבים לוקה בחסר, ואין אכיפה מספקת בכבישים. ומהי תגובת משרד התחבורה? ״יש לנו מנהל חדש!״ מעולה! נרגעתי. והמשרד גם מוסיף ואומר, פתח ציטוט: ״למרות העלייה במספר ההרוגים בשנים האחרונות, מספרם נמוך במחצית מלפני עשור״. קולטים? עכשיו נהרגים הרבה יותר, אבל לפני עשר שנים היה הרבה יותר גרוע. מעניין אם זה מנחם את משפחות ההרוגים.
מה עוד? הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. כאן אתם בטח אומרים, ״אלה מגינים עלינו אלה״ - אז זהו, שלא ממש. על פי דו"ח המבקר מקבלת הרשות יותר מ-10,000 תלונות בשנה, אבל אין לה נוהל לטיפול בתלונות, ובגלל שאין נוהל, רוב התלונות לא מטופלות ואנחנו יכולים לחפש את סבתא שלנו כדי לקבל מענה. נו, ומה התגובה של הרשות? שימו לב: "יש לנו נוהל לטיפול בתלונות, אבל הוא לא כתוב" ... וואו, יפה. אה כן, וגם שם יש מנהל חדש.
משרד הביטחון כבר אמרנו? כי במשרד הביטחון, מתברר, לא ערוכים לכבות שריפות, והרופאים גם מורידים פרופיל למתגייסים בלי בירור מעמיק ומפספסים בכארבעים אחוז מהמקרים. ומה עם ניצולי השואה? החברה לאיתור ולהשבת נכסים החזירה רק כחמישה-עשר אחוזים מנכסי הניצולים וממשיכה לא לעמוד ברוב יעדיה. ומה התגובה מהחברה? פתח ציטוט: "מאז הקמתה איתרה החברה רכוש של נספי שואה בישראל בשווי של כשני מיליארד שקל, וקיבלה החלטות השבה ליורשים החוקיים בהיקף של כשלושים אחוז... זה הישג חסר תקדים בקנה מידה עולמי. כשתנעל החברה את שעריה - יהיה זה בגאווה ובתחושת הישג". יעני, המבקר יכול להגיד מה שהוא רוצה, אנחנו מדהימים!
וזה שורש הבעיה: המבקר מבקר, המבקר מוציא כל שנה דו"ח עב כרס, המבקר חושף ליקויים ותחלואים שהדעת לא סובלת – ולנו יש מנהל חדש, ובטח שיש לנו נוהל הוא פשוט לא כתוב, ובכלל, אנחנו מדהימים ושאף אחד לא יגיד לכם אחרת. אז נתראה בדו"ח המבקר הבא, צופים יקרים, או כמו שעדיף לקרוא לו – חמישים גוונים של שחור.
בואו נתחיל