כולנו, בסופו של יום, נזדקק לשירותי קבורה

מגיעה לנו קבורה ללא תמורה, אלא אם כן אנו רוצים לרכוש חלקת קבר לעצמנו, בעודנו בחיים. יש להדק את הפיקוח על בתי העלמין כדי שיוכלו לתת את השירות המגיע לכולנו

זמן צפייה: 54:33

מאת: ח"כ יעל גרמן

שירותי הקבורה הם השירות הציבורי המובהק ביותר, מפני שכולנו, בסופו של יום, נזדקק לו. והנה דווקא שירות זה נמצא ברובו בידיים פרטיות, בידי חברות קבורה הנקראות חברה קדישא, שלא בהכרח קשורות זו לזו.

יש חברות הנותנות שירות אדיב מקצועי ורגיש, אך באחרות מוצאים עצמם אנשים, דווקא בשעת צערם ואבלם, מול מנהלי ועובדי בית העלמין, המתמקחים איתם על מחירי הקבורה. וזאת לדעת, כולנו משלמים באמצעות התשלום לביטוח הלאומי, עבור קבורתנו.

מגיעה לנו קבורה ללא תמורה, אלא אם כן אנו רוצים לרכוש חלקת קבר לעצמנו, בעודנו בחיים, לבני זוגנו או להורינו ואז יש תעריפים קבועים הנקבעים על ידי משרד הדתות: תושב יהודי המבקש לרכוש חלקת קבר בחייו שלא בישוב מגוריו, ישלם סכום שלא יעלה על 120% מהתעריף המפורט בתוספת הראשונה. תושב יהודי, שאינו תושב ירושלים, המבקש לרכוש בה חלקת קבר בחייו, ישלם סכום שלא יעלה על 130% מהתעריף המפורט בתוספת הראשונה. וכן הלאה. המחירים מחייבים כל עוד בבית העלמין יש מקום, אך ברגע שהוא נסגר, התעריפים עולים בצורה משמעותית. כך עושים מנהלי בתי הקברות הישנים כסף רב ממכירת חלקות קבורה בבתי הקברות "הסגורים".

הפעלת בתי העלמין על ידי חברות פרטיות והיעדר פיקוח, מביאים לעיתים לכך שקרובי הנפטרים נאלצים לשלם תעריפים גבוהים ובלתי מוצדקים. שירותי הקבורה צריכים להיות בניהול ציבורי ובפיקוח. מגיע לכל אחת ואחד מאיתנו לקבל את המגיע לנו, כך שקרובינו לא יעמדו במצב הבלתי אפשרי של התמקחות על מקום ומחיר דוקא בזמן הקשה ביותר עליהם.

המדינה, ומשרד הדתות בפרט, צריכים להדק את הפיקוח על בתי העלמין ולסייע לבתי העלמין הציבוריים, כדי שיוכלו לתת את השירות המגיע לכולנו.

המערכת פרקים מלאים