מה גוגל באמת יודע עליכם? רמז: הכל

רובנו כבר הפנמנו את העובדה שגוגל יודע פחות או יותר, הכל מהכל עלינו. אבל איך מגיעים למידע הזה? מדריך מפורט

זמן צפייה: 00:37

בחמישי הקרוב, תחקיר המערכת עם מיקי חיימוביץ' יעסוק בנושא הפרטיות שלנו ברשת. דבר אחד בטוח, הפרטיות שלנו נמצאת בסכנה. המידע עלינו שווה הרבה כסף וכוח. כל מה שאנחנו עושים ברשת האינטרנט נרשם ומתועד. המידע העצום שאוגרת החברה הגדולה בעולם, גוגל, מועבר לחברות מסחריות, מפרסמים ובעצם כמעט לכל דורש שרוצה לדעת עלינו דבר או שניים.

בתיאוריה, אמנם מדובר בפרטים יבשים כמו גיל, מין, תחומי עניין, הרגלי חיפוש ומיקום. אבל המערכת גם שומרת כל נתון שהוספנו לפרופיל שלנו בגוגל או פייסבוק או כל רשת חברתית אחרת.

ברגע שנכנסים לגוגל, או למעשה לכל אתר ברשת, השרת מוריד למחשב קוקית (cookie), מחרוזת המשמשת למעקב ואגירת מידע עלינו. במקור, הרעיון של קוקית נוצר כדי לאפשר לשרתים לגשת באופן מהיר להעדפות המשתמש שלנו, כדי שלא נצטרך לזכור בע"פ ססמאות לדואר האלקטרוני, לדוגמא, ושעגלת הקניות האחרונה באתר קניות, תישמר לפעם הבאה.

אותה קוקית, מאפשרת לגוגל לעקוב אחר מה שחיפשנו ברשת, מתי חיפנו ועל איזו תוצאה לחצנו. הקוקית אמנם לא יודעת את שמנו במשרד הפנים, אבל היא יודעת את כתובת המחשב הפיזי שלנו (כתובת ה-IP). עם הזמן, גוגל שומרת מידע על מה שחיפשו מיליוני משתמשים ברחבי העולם ואת הרגלי הגלישה של כולנו, ואיש לא יודע לכמה זמן המידע הזה נשמר אצלה.

בנוסף, לאלו מאיתנו שמשתמשים בענן לשמירת מסמכים, אתם אומנם מנהלים את הענן ושטח האחסון שייך לכם, בין אם שילמתם עליו ובין אם קיבלתם אותו בחינם, אבל גוגל תמיד תוכל לקרוא את המסמכים השמורים בו.

יודעים עליכם הכל
גוגל תמיד יודע איפה אתם ומתי

 

רוצים לדעת בדיוק מה יודעים עליכם ברשת?

כדי להבין את גודל המידע שענקית החיפוש יודעת עלינו, סידרנו לכם כמה לינקים שיחשפו את החיים שלכם ברשת.

1. מה גוגל חושב עליכם
תוכלו לדעת אילו תחביבים גוגל טוען שיש לכם. לפי הרשימה שתופיע בלינק הבא, הוא מכוון את הפרסומות שתראו ברשת. הודעתם על אירוסין? אל תתפלאו שפתאום יופיעו לכם מלא פרסומות לתכנון חתונה
https://www.google.com/settings/u/0/ads/authenticated

גוגל מאפשר למפרסמים ומנהלי אתרים לדעת בדיוק אילו דפים ברשת צפיתם, על מה לחצתם, כמה פעמים ביקרתם באתר, כמה זמן נשארתם בעמוד מסוים וכדומה. כאן תוכלו לראות: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

2. איפה אתם בעולם
תוכלו לראות את ההיסטוריה הגיאוגרפית שלכם. אם העליתם תמונה מהטיול לתאילנד, מהביקור אצל ההורים ברעננה, או מהגיחה לאמסטרדם. גוגל עוקב ומפרטת את נתיב החיים שלכם לאורך הגלובוס. וכאן תוכלו לראות אותו:
https://www.google.com/maps/timeline

3. מה חיפשתם
אולי המידע הכי ברור שגוגל שומר, הוא היסטורית האתרים שביקרתם. בלינק הבא תוכלו לראות את כל האתרים שאי פעם ביקרתם בהם:
https://myactivity.google.com/myactivity

4. באילו סרטונים צפיתם

כל סרטון של חתול מנגן על תיבת סינית, כל ילד שניצל בשנייה האחרונה מצניחת כדור פורח וכל סרט מחאה שצפיתם (ושום מילה על פורנו) נשמר ומתועד. כנסו ללינק הבא:

https://www.youtube.com/feed/history/search_history

גוגל שומר הכל
גוגל שומר הכל

כל זה רלבנטי לכל אחד מאיתנו, אבל על אחת כמה וכמה לאנשי האנדרואיד, שהולכים עם חיבור ישיר ורציף לגוגל דרך הסמארטפון. אך האייפוניסטים ממש לא חסינים.
מספיק שתיכנסו להגדרות -> פרטיות -> שירותי מיקום -> שירותי מערכת -> מקומות בשימוש תדיר, ותגלו שאפל שומרת את כל המיקומים שאתם נוהגים לבלות בהם, עד לרמת הכתובת המדוייקת, תאריכים ושעות.

נשמע מפחיד, ואמנם את רוב הנתונים האלו אפשר למחוק ולבטל כמה מהאופציות, אבל צאו מנקודת הנחה שגם אם ביטלתם, מחקתם, שיניתם, עדכנתם, האינטרנט יודע הכל.

אם תרצו להיכנס עוד קצת לפאניקה, מוזמנים לנבור בכל הפרופיל שלכם בלינק הבא: https://myaccount.google.com/

המערכת עם מיקי חיימוביץ', חמישי, בשעה 21:00, ערוץ 2