"רק אצל היהודים, כדי להיקבר אתה צריך להיות עשיר"

מאחורי הקלעים של עולם הקבורה בישראל נחשף ומגלה התנהלות של שוק וסחר המגלגל מאות מיליונים בשנה. צפו בקטע מתוך תחקיר המערכת שישודר הערב, אחרי החדשות

זמן צפייה: 04:29

בישראל נפטרים כל שנה כ - 40,000 איש, ושוק הקבורה מגלגל כחמש מאות מיליון ש״ח בשנה. תכנית המערכת שתשודר הערב, חמישי, מיד אחרי החדשות, מיקי חיימוביץ' יוצאת למסע אל מאחורי הקלעים של עולם הקבורה בישראל. בעסקה שעשתה המדינה עם חברות קדישא נקבע כי ביטוח לאומי אמור לממן את הליך הקבורה לאזרחים, אבל את בתי הקברות המדינה מצפה שקדישא יכסו על ידי מכירת קברים לציבור.

אחד המיזמים הכי גדולים שמבצעים חברה קדישא, הוא בית קברות עצום שנחפר מתחת לפני הקרקע ויכיל קברים בצפיפות שתגיע עד ל-5,000 קברים לדונם. העלות עבור הפרויקט השאפתני קרוב ל-200 מיליון שקלים רק לשלב הראשון. זו למעשה עיר תת קרקעית של קברים.

מדובר בעלויות בנייה אדירות וחסרות תקדים שחברות הקדישא מממנות על ידי מכירת קברים לציבור. "מי שקונה קבר בחיים, משלם לי עבור שלושה קברים. עבורו ועבור עוד שניים שאני נותן בחינם", מסביר מנהל החברה. "זה המנגנון שהמדינה החליטה לבנות על מנת שהיא לא תצטרך לממן את בניית בתי הקברות ולהשית את העלויות עלינו, על חברות הקדישא. אחר כך התדמית שלנו מצטיירת כתדמית של סחטנים".

[brightcove_iframe video_id='boker_02032017_03' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_d1y562ml' duration='1929']

"לא יכול להיות שממשלה מתנהלת כמו סוחר", מסביר שמואל סלבין, אחד הכלכלנים הבכירים במדינה כתב דו"ח מקיף על מצב הקבורה בישראל. צפו בקטע מתוך התחקיר שישודר הערב, מיד לאחר החדשות

המערכת | תעשיית המוות, הערב, חמישי מיד אחרי החדשות

המערכת פרקים מלאים