ממשלת ישראל – קחי אחריות!

לקראת תחקיר המערכת שישודר הערב (חמישי), יו"ר ארגון יוצאי מרכז אירופה, דוד בועז, לשעבר הממונה של התקציבים במשרד האוצר, קורא לממשלת ישראל להכריז על מצב חירום לאומי

זמן צפייה: 00:40

מאת: דוד בועז

כמי שמכיר את תחום האשפוז הסיעודי במדינת ישראל ורמת המצפון שלו היא בדרגה בינונית ומטה – איננו יכול לישון בלילה בשקט. אלפי קשישים (כולל גם סיעודיים שאינם קשישים) שאינם יכולים לתפקד באופן עצמאי ולעתים קרובות, גם לא לבטא את רצונם וצרכיהם – ננטשים באופן ברוטלי ע"י ממשלת ישראל לגורלם המר מבלי לסייע להם בסיפוק צרכיהם הראשונים וביחס משפיל ומעליב.

מעבר לחרפה המוסרית של חברה שנוטשת את חוליה וזקניה, מקוממת התנהגות הממשלה שבאמצעות משרד הבריאות איננה מאפשרת ייבוא כוח אדם שיהיה מוכן לעסוק בסיעוד הקשישים, מקצוע שאין מוצאים לו עובדים בעיקר בגלל תנאי השכר העלובים והעבודה קשה. בניגוד למדיניות הממשלה שמתירה יבוא עובדים זרים לענפי החקלאות הבניה והתיירות, ענף האישפוז הסיעודי מעסיק עובדים זרים באופן לא חוקי, בלית ברירה, שהרי שר הבריאות מודה שיש בעיה, אך "משרדו בודק אפשרויות אחרות" לפיתרון הבעיה, אולי הוא מתכוון לניסיונות המדעיים שפורסמו לאחרונה בשיבוט בני אדם. אך אם נחזור למציאות, מקוממת בעיקר הטענה המתחסדת של משרד הבריאות על מגבלת התקציב. שאלה לאנשי משרד הבריאות ששומרים על תקציב המדינה בקנאות של "גיבורים על חלשים וחסרי ישע": שמעתם על פרויקט החמקן, הצוללות, מתווה הגז, מימון המפלגות, תיקצוב חברי כנסת ועוד ועוד. כל אלה מתממנים מתקציב המדינה בדיוק כמו תעריפי האישפוז הסיעודיים של משרד הבריאות שאינם ריאליים ביחס לדרישות התקן של משרד הבריאות.

מה בעצם רוצה משרד הבריאות להשיג בתחום האישפוז הסיעודי?
מה בעצם רוצה משרד הבריאות להשיג בתחום האישפוז הסיעודי?

קשה להבין את רוח הגבורה והמוטיבציה הגבוהה המפעמת בקברניטי משרד הבריאות במלחמתם בחולים חסרי הישע הסיעודיים. היימצא מישהו שילחש על אוזני (באופן חסוי לגמרי), מה בעצם רוצה משרד הבריאות להשיג בתחום האישפוז הסיעודי? להביא לסגירת המוסדות? להוציא את המאושפזים לרחובות? הרי רובם לא מסוגלים אפילו לקבץ נדבות! האם יש מישהו במשרד הבריאות שמוכן לטעון שמדיניות זו נובעת, באמת ובתמים ממגבלת תקציב? או ממגבלה אחרת? שיקום ויגיד!

אני קורא לממשלת ישראל להכריז לאלתר, נוכח המספר הרב של חולים שנפטרים ונפגעים בגלל טיפול לקוי, על מצב חירום לאומי בתחום האישפוז הגריאטרי. על הממשלה לגבש תכנית לאומית לטיפול בקשישים שתאפשר להם חיים בכבוד כיאה לחברה אזרחית שיש לה ערכים של חמלה ואנושיות במיוחד כלפי זקניה. הציבור בישראל איננו יכול לקבל יותר את התמונות הקשות של התעללות באוכלוסייה כה פגיעה. אנשים אלה יכולים להיות האמא, האבא, הסבא או הסבתא של כל אזרח במדינת ישראל ואולי זה הגורל הצפוי לצעירים שבינינו לכשיגיעו לגיל הזה?.

אם היה מספר נפגעים דומה כתוצאה מפעולות איבה, הייתה ממשלת ישראל מתכנסת זה מכבר להתייעצויות דחופות ומכריזה על מצב-חירום לאומי. כאדם העומד בראש ארגון יוצאי מרכז אירופה, העוסק בתחום "בתי ההורים" מזה עשרות שנים בתשעה מוסדות ברחבי הארץ המטפלים בלמעלה מאלף דיירים, חלקם סיעודיים, וכארגון המטפח את המורשת של אבותינו על ערכי חירות האדם וכבודו, אנו קוראים לממשלת ישראל לקחת אחריות על התחום הזה ולדאוג להקלת סבלם של אלפי קשישים. זוהי חובתנו האזרחית, אך יותר מכך – האנושית – לפעול למען אלו שהקימו את המדינה הזאת, נלחמו עליה, ועכשיו נותרים עזובים בקרב שבה המדינה מתנהגת כאילו היא אדישה לו לחלוטין.

הכותב הוא דוד בועז, יו"ר ארגון יוצאי מרכז אירופה (יקים), לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר

המערכת עם מיקי חיימוביץ', חמישי (4.5), מיד לאחר החדשות

אתם קבעתם: מה הציון של מערכת החינוך?

תשכחו ממערכת החינוך: אלה המקצועות שהילדים שלכם חייבים ללמוד

בחן את עצמך: האם אתם במקצוע שעתיד להיעלם?

חושבים שהפרנסה שלכם בטוחה? תחשבו שוב

המערכת