אוטיזם: מתי צריך לקחת לאבחון?

לקראת תחקיר המערכת שישודר מחר (חמישי), ד"ר יעל קמחי, מומחית בתחום הספקטרום האוטיסטי מסבירה כיצד השתנתה הגישה בחינוך ולמה הורים צריכים לשים לב?

זמן צפייה: 01:14

"כיום יש מספר מחקרים המראים כי סיבות סביבתיות ובהן גיל (מבוגר) של האב, פגות וטיפולי פוריות מסבירות מקרים רבים של אוטיזם", מסבירה ד"ר יעל קמחי. ד"ר קמחי, סגנית רקטור במכללת לוינסקי לחינוך, מומחית מזה כ- 20 שנה בתחום הבנת המאפיינים הקוגניטיביים-אקדמיים של תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, שימשה כמומחית תחום במתיא"ות (מרכזי תמיכה ישוביים אזוריים), מדריכה מחוזית בתחום החינוך הלשוני עבור תלמידים עם אוטיזם ולקויות מורכבות, מדריכה ארצית ללקויות מורכבות ואוטיזם, ואף כמפקחת בחינוך המיוחד ורפרנטית לנושא האוטיזם במחוז מרכז.

כיום מדובר בתהליך אבחנתי מדויק, הדורש מהמאבחן (פסיכיאטר, נוירולוג או פסיכולוג קליני) להישען על קריטריונים אבחנתיים ברורים, דבר המוביל לאבחון מדויק יותר מחד, ורב יותר מאידך. "יש מודעות גבוהה לאוטיזם בקרב חלק מהאוכלוסיה, אך עדיין קיימים סקטורים בהם המודעות נמוכה יותר. יש לקדם תהליכים חברתיים ובהם תהליכים של מתן לגיטימציה לאנשים עם צרכים מיוחדים", טענה ד"ר קמחי.

למה הורים צריכים לשים לב אצל ילדיהם כדי להביא אותם לאבחון?

כל התנהגות הנראית "מוזרה", לא מותאמת. אם מדובר באוטיזם, האם נענה לקריאת שמו, האם משתף במבט, האם מצביע על חפצים, האם מנסה למשוך את תשומת לב ההורה, האם משחק עם ילדים בני גילו.

80% מהלוקים באוטיזם הם ילדים.
חשוב לשים לב לרכיבים התקשורתיים והחברתיים של הילד. | צילום: FR123, Jozef Polc

.

האם ניתן לזהות אוטיזם בהריון?

נכון להיום - לא.

"כיום המגמה היא לאפשר להורים להיות שותפים לתהליך הבחירה"

הצרכים של הילדים על הספקטרום האוטיסטי משתנים לאורך השנים, ויש להתאים עבורם את המסגרות לאורך הזמן. "קיימות שלוש מסגרות לתלמידים עם אוטיזם – מסגרות סגורות – השייכות לחינוך המיוחד ובהן גנים ובתי ספר ייעודיים לתלמידים עם אוטיזם, כתות ייעודיות לתלמידים עם אוטיזם בבתי ספר רגילים, ושילוב בתמיכה דיפרנציאלית (הכוללת ליווי של מומחית תחום, מורת שילוב, סייעת וצוות פרא רפואי בהתאם לצורך ולזמינות במערכת החינוך)", הוסיפה.

כיצד השתנתה הגישה כלפי ילדים אוטיסטים בחינוך?

כיום המגמה היא לאפשר להורים להיות שותפים לתהליך הבחירה, כך שרצונם יבוא לידי ביטוי במרבית המקרים בהשמה של ילדם. הצרכים של הילדים משתנים לאורך השנים, ותלמידים יכולים לעבור בין ובתוך המסגרות בהתאם לצרכי התלמיד (וכמובן בעקבות ועדות השמה וועדות שילוב הנותנות את הזכאות לתמיכות השונות).

אוטיזם
צילום: shutterstock

"מורים רבים מביעים תסכול הנובע מחוסר ידע"

כיצד ההורה יכול לעזור למערכת החינוך?

ככל שיש שיתוף פעולה רב יותר, כך הסיכויים להצלחה גבוהים יותר. במרבית המקרים, ההורה הוא האדם שמכיר את הילד בצורה הטובה ביותר, יכולותיו וצרכיו. על כן, חשוב ביותר לקיים שיח גלוי ופתוח בין הבית למערכת החינוך.

בנוסף לכל תאריה, ד"ר קמחי גם מרצה במכללת לוינסקי לחינוך כשתחום המחקר שלה הוא התחום הקוגניטיבי אקדמי בקרב תלמידים על הספקטרום האוטיסטי. היא מאמינה בחשיבות של החיבור בין האקדמיה לשדה, ומתוך האמונה שיש צורך בהעמקת קשר זה, היא מקפידה על העברת הרצאות בהשתלמויות שונות ומגוונות ושיתוף בידע רלוונטי לעשייה החינוכית.

"מצד אחד חשוב להנחיל במוסדות לחינוך לאנשי הוראה , ידע, מיומנויות ודרכי עבודה מותאמות. בנוסף, דרכי עבודה עם הורים. כדי לקדם תלמידים בכלל, ותלמידים עם צרכים מיוחדים בפרט, חשוב לעבוד בשיתוף פעולה ובשקיפות", הוסיפה.

מה החלום שלך בכל הנוגע לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים?

החלום שלי להוביל שינוי בהכשרת המורים לצד הפיתוח המקצועי, כך שכבר בראשית דרכם בשלבי ההכשרה, ילמדו פרחי ההוראה אודות לקויות שונות ודרכי עבודה מותאמות, ובמהלך ההתפתחות המקצועית שלהם יוכלו להעמיק את ולהעשיר ידע זה. כך, יוכלו לתת מענה מיטבי לתלמידים בכיתתם, דבר שיעצים את תחושת מסוגלות של המורים. מחקרים הבוחנים עמדות אודות שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בכתות רגילות, מציגים כי למרות רצון לשלב ולתת מענה מיטבי, מורים רבים מביעים תסכול הנובע מחוסר ידע.

לעיתים קרובות, למרות רצונם לתת מענה מיטבי לתלמידים עם צרכים מיוחדים, חסרה להם ההכשרה המתאימה למתן המענה הנדרש. הטיפ העיקרי שהייתי נותנת למורה הוא להתמקצע במאפייני הלקות, ובמקביל, לבקש הדרכה וליווי מקצועיים כשילד עם צרכים מיוחדים לומד בכיתה.

המערכת עם מיקי חיימוביץ', חמישי (11.5), מיד אחרי החדשות

>> מה זה אוטיזם?

>> הטיפול הטוב לאוטיזם: הורות

>> חוקרים: אוטיזם עלול להיגרם מרגישות יתר למגע

המערכת