כיצד חושפים את עולמם האישי של האוטיסטים?

בחמישי, תחקיר המערכת, "לנצח את הדממה", נותן הצצה לשיטה המאפשרת לאוטיסטים לתקשר עם הסביבה ומסייעת לבני המשפחה שלהם להכיר לראשונה את עולמם הפנימי

זמן צפייה: 05:42

קיימות גישות טיפוליות רבות לאוטיזם, ומקובל להתייחס לטיפול באוטיזם ככזה הנועד לשפר את התפקוד ואת איכות החיים. אחת מהן, היא השיטה שתוצג בחמישי (11.5) בתחקיר המערכת עם מיקי חיימוביץ', הנקראת "הבעה דרך הקלדה". את השיטה פיתחה יעל כהן, מטפלת בתנועה ומוסיקה בהכשרתה הפורמלית.

בבסיס השיטה קיימת התפיסה שקיים ידע פאסיבי, וישנו פער גדול בין מה שקיים בפנים למה שבא לידי ביטוי כלפי חוץ. השיח עם הילדים מותאם לגיל הכרונולוגי שלהם, מבחינת שפה ותכנים, וניתן מקום מרכזי לעולמו האישי של הילד. הוא מביא את עצמו ועולמו אל המרחב הטיפולי (קליניקה, כיתה, קבוצה), והדיאלוג מתפתח מתוך התכנים המעניינים אותו.

אבחון וגילוי מוקדמים חיוניים להתפתחות הילד
אבחון וגילוי מוקדמים חיוניים להתפתחות הילד | צילום: shutterstock

השיטה מיועדת לאוטיסטים MVB) Minimal Verbal), אשר במהלך מפגשים אישיים, או קבוצתיים, הם לומדים להקליד ולהביע כך את עולמם הפנימי . השיעורים הקבוצתיים מאפשרים למידה זה מזה והתייחסות ישירה של הילדים זה אל זה. הם מפתחים יכולת הקשבה, שיתוף, הדדיות וחברות בצד העצמה וביטוי עצמי.

רכישת ההקלדה מתרחשת במקביל לפיתוח הביטוי האישי, כך שהילד חווה חווית הצלחה בתחום שעד כה היה לעיתים קרובות מוקד של קושי וכשלון. כך מתקבלת השפה של הילד, כפי שהיא, והילד מפתח אמון בעצמו ומוטיבציה להמשיך להתאמן ולהתקדם.

[brightcove_iframe video_id='news-the-system-season-04-articles-002' autoplay='0' credit='' desc='מה זה אוטיזם?' kid='1_tws2j0b8' duration='74']

ההקלדה היא אמצעי לשינוי משמעותי בחיי האוטיסט ומשפחתו, ומהווה בסיס להתפתחות רגשית, תקשורתית, חברתית ותפקודית. תרגול ושימוש ביכולת ההקלדה, מתרחש במשך הזמן גם במסגרת הבית או עם אנשים שונים, ומאפשר שינוי משמעותי ביחסים בין הילד ובני המשפחה.

אמנם אין בדיקה גנטית שיכולה לאבחן אוטיזם, אך אבחון וגילוי מוקדמים חיוניים להתפתחות הילד הלוקה באוטיזם קלאסי ותסמונות אחרות מהקשת.

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים? קבלו את כל הפרטים על "הבעה דרך הקלדה"

המערכת עם מיקי חיימוביץ', חמישי (11.5), מיד אחרי החדשות

>> מה זה אוטיזם?

>> הטיפול הטוב לאוטיזם: הורות

>> חוקרים: אוטיזם עלול להיגרם מרגישות יתר למגע

המערכת