כל אדם יכול להיקלע לכת מסוכנת

ברגעים של חולשה, כל אדם יכול ליפול לתוך כת תובענית ומסוכנת, המציעה פתרונות לשאלות קיומיות, ומנצלות את חולשתם של אנשים

זמן צפייה: 00:23

מצאתם הדרכה רוחנית, שיעור מדיטציה או טיפול אלטרנטיבי שנראה לכם מענה לכל מה שחיפשתם. אבל אם תעמיקו, תגלו שאתם אלו שתצטרכו לתת מעצמכם יותר ויותר עד שלא יישאר מכם כלום. מיליוני אנשים בעולם חשבו שהם חסינים בפני כתות, עד שנשאבו לעולם פוגעני על ידי שימוש בשבי מחשבתי מתוחכם ובטכניקות פסיכולוגיות לגיוס. "יש לכתות היום הרבה יותר הבנה בטכנולוגיה, לרבות שימוש בה לגיוס חברים חדשים ועסקים", מספרת פרופסור אמריטה יאניה לליך (Janja Lalich), מאוניברסיטת קליפורניה בשיקאגו, ארה"ב.

האם כתות הן חלק בלתי נפרד מהאנושות?
בני אדם הן חיות חברתיות, שתמיד חיפשו שייכות ותשובות לשאלות הגדולות של הקיום. במובן הזה, כולנו "מחפשים". ככל שהעולם והמציאות נעשו מורכבים יותר, כתות מצאו יותר ויותר דרכים להציע את התשובות לאותן שאלות, ותמיד יהיה מי שיקבלן. זה אף פעם לא נראה יוצא דופן וחריג במבט ראשון, עד שזה מאוחר מידי והאדם מושקע ועטוף לחלוטין במציאות הכבולה של הכת, והפנים את האידיאולוגיה אשר בתמורה שולטת על החשיבה וההתנהגות.

כמובן שלא כל קבוצה רוחנית או כזו שמתאגדת סביב רעיון או אידיאל מסוים היא כת. לליך מספרת על מבנה כללי שתמיד יכיל האידיאולוגיה ה"נכונה" לגאולתם של חברי הכת. "המבנה הנפוץ של כת כוללת, ותמיד כללה מנהיג כריזמטי, מערכת אמונות נשגבת שמכילה את התשובות לגבי העבר, ההווה והעתיד של האנושות. אותה מערכת גם מכילה את ה"מתכון" המדויק לגאולת חברי הכת בין אם מדובר בגאולה רוחנית, כלכלית, בריאותית וכדומה"

זה אף פעם לא נראה חריג במבט ראשון

אלפי כתות ברחבי העולם, חלקן בגודל של תא משפחתי

הדרך בה הקבוצה פועלת, אופן גיוס החברים וכוחו של המנהיג, הם הקובעים אם הקבוצה היא כת מסוכנת ופוגענית. "הכתות משתמשות בטכניקות פסיכולוגיות בסיסיות כדי לגייס, להנחיל השקפות עולם ואמונות ולהחזיק את מאמיניה כגון אשמה, בושה, אהבה, פחד, כעס, השפלה, וידוי, לחץ חברתי, דרישות סמכותיות וכדומה, שכאמור, תמיד אפקטיביים על בני האדם" מספרת פרופ' לליך. במילים אחרות, כת מפעילה אמצעי שכנוע פסיכולוגיים לצירוף חברים חדשים, וכך גם משאירה אותם.

לטענת פרופ' לליך, קשה לאמוד את המספר המדויק שלהן בעולם. "כתות לא מכריזות על עצמן כדי שנוכל לספור. אבל אפשר לדבר על סדר גודל של אלפי כתות ברחבי העולם, קטנות וגדולות, כולל כתות לא מוגדרות ותאי משפחה המתפקדים ככתות".

איך מתרחש תהליך הגיוס לכת בעידן המודרני?
לכתות היום הרבה יותר הבנה בטכנולוגיה, לרבות שימוש בה לגיוס חברים חדשים ועסקים. זה משתנה מכת לכת ותלוי בטיב תהליך הגיוס שלה. תהליך הגיוס מתחיל בהצגה כללית של הרעיונות ואז בד"כ ממשיך ללימודים כדי להנחיל את אותם רעיונות בסיסיים של האידיאולוגיה. במקביל, המגויס מופשט מערכיו, אמונותיו ותחביביו הקודמים, ולרוב מתבקש, או נדרש, להתנתק מחייו הקודמים ומהסובבים אותו. ככל שהמגויס מגיע במצב פגיע וחלש יותר, כך תהליך הגיוס המניפולטיבי יעיל יותר.

כתות מנסות להנחיל השקפות עולם ואמונות

מנהיגי כתות מחפשים את רגעי החולשה שלנו

כל אחד יכול להיקלע לכת. אך לפי האתר הישראלי לנפגעי כתות, זה קורה בדרך כלל לצעירים בני 20-30 פלוס, אקדמאים ובעלי רקע סוציו-אקונומי גבוה. "הרגעים בהם אנחנו פגיעים או חלשים מאוד נפוצים בחיינו. ייתכן ועברנו לעיר חדשה, סיימנו לימודים או איבדנו בן משפחה או חבר, פוטרנו מעבודה או אפילו עברנו רצף ארוך של ימים גשומים וכדומה. כוונתי היא שרגעי חולשה הן לא מחלה נפשית או תכונת אופי שלילית. זו רק נקודה בחיינו בה אנחנו יותר פתוחים לנחמה, תחושת קהילתיות ומשמעות".
מנהיגי כתות מזהים היטב את נקודות התורפה אצל חברי הכת, ומנצלים את פגיעותם על מנת לשעבדם.

האם יש מאפיינים בולטים למנהיג כת?
מנהיגי כת הם בעלי סמכות, מלאי קסם עצמי, המתועל לרוב המתועל להשגת השאיפות והפנטזיות שלו. בין אם מדובר בכסף, מין או כוח. הם מניפולטיביים, שתלטנים, חכמים, מלאי תובנה, "טרוריסטים רגשיים", נרקיסיסטים, אנוכיים ולרוב אכזריים, רודפי בצע, תובעניים וחסרי אפתיה. עם הזמן, הם נעשים יותר פתולוגיים, ביחוד אם הם משתמשים באלכוהול ובסמים. אך כמובן, שחלקם פשוט פסיכופתיים.

האם יש סוגים חדשים של כתות בעקבות התפתחות הטכנולוגיה ושינויים חברתיים?
כל יום אני לומדת על כתות חדשות. כשאני חושבת שראיתי הכל, פתאום צצה לה עוד כת, במיוחד בעידן האינטרנט. חלקן, בהינתן מילה אחרת, הן פשוט מוזרות. ראיתי אנשים שגויסו לכת אך ורק דרך הרשת, באתרים או חדרי שיחות, חלקם אפילו לא ראו את המנהיג מעולם, או את שאר חברי הכת, והסתפקו בתמונה בלבד והתכתבות במייל.
כמו כן, ההשפעות הרחבות של תרבות העידן החדש, שהפכה לפופולרית משנות ה-70, פתחו צוהר להרבה יותר שרלטנים. תחומים כגון תקשור, גלגול נשמות, הדרכה רוחנית, קריסטלים בעלי כוחות, מקומות קדושים, מדיטציה, יוגה - נכנסו למיינסטרים ולחיי היום-יום של כולנו, מה שיצר שפע של גורואים ושמאנים שמנצלים את הסקרנות, הפתיחות והרעב לחיים טובים יותר של האנושות.

מנהיגי כת הם "טרוריסטים רגשיים"

בישראל פועלות כיום כ-100 כתות

לפי האתר הישראלי לנפגעי כתות, כיום פועלות כ-100 כתות שונות, ובהן עשרות אלפי איש, החווים מידי יום ניצול נפשי, פיזי, כלכלי ולעיתים גם מיני. מנהיגי הכת עושים שימוש שיטתי וציני במגוון טכניקות פסיכולוגיות ואמונות רוחניות שונות, אשר מחלישות את המאמינים, מנתקות אותם מהסביבה, ומבטלות את עצמיותם ועצמאותם. כך, נוצרים יחסי שעבוד ותלות מוחלטת של חברי הכת בקבוצה ומנהיגיה.

כבר בשנת 1987 פורסמו מסקנות ועדה בין-משרדית, בראשות חברת הכנסת מרים גלזר-תעסה, לבדיקת תופעת הכתות בישראל. מסקנות הוועדה היו כי חלק מהכתות הן פוגעניות ומסוכנות וכי הפעילות העבריינית המבוצעת במסגרת הכתות נוגעת במספר תחומים, ביניהם העלמות מס, פגיעה בחוקי ההגירה, סחר או שימוש בסמים, אגירת נשק ואימונים ללא רישיון, הונאה באיסוף תרומות וכספים ואלימות כלפי המתנגדים בקבוצה וכלפי החברים בה.

בשנת 2011 הקים שר הרווחה דאז, חבר הכנסת יצחק הרצוג, צוות משרדי על מנת לגבש קריטריונים לבחינת תופעת הכתות לצורך קביעת מדיניות בנושא. בדומה לוועדה משנת 87' הגיע הצוות למסקנות לפיהן יש לגבש מדיניות כוללת בנוגע למספר תחומים.

בתוך כך, המליץ הצוות על הקמת מאגר מידע בתחום הכתות אשר ירכז את המידע סביב התופעה בארץ, הקמת יחידה לטיפול בנפגעי כתות ובמשפחותיהם וחקיקת חוק נגד פעילות כתות. בשנת 2015, חברת הכנסת, אורלי לוי אבקסיס, הגישה הצעת חוק לטיפול בכתות פוגעניות. במסגרת הצעת החוק, העומד בראש כת פוגענית דינו מאסר לעשר שנים. כמו כן, יוקם מאגר מידע שיכיל פרטים מלאים על כתות פוגעניות בישראל. בנוסף, יוקם מערך אשר יעניק טיפול נפשי לנפגעי כתות ובני משפחותיהם.

כמה זמן לוקח לצאת מכת ולחזור לחברה?
זה תלוי בהרבה משתנים. כמה זמן היה האדם חבר בכת, לאיזו רמה בהיררכיה הגיע, בן כמה הוא, מה היה טיב הקשר בינו לבין מנהיג הכת, כיצד הצליח לצאת מהכת, האם יש לו משפחה או מכרים שעדיין חברים בכת, האם הוא עובר תהליך שיקומי ואילו כלים עומדים לרשותו מחוץ לכת. מניסיוני, כשפגשתי וחקרתי מאות יוצאי כתות, אני יכולה להעריך באופן גס שרק לאחר 5 שנים מהיציאה מהכת, שאותו אדם מרגיש שוב שלם עם עצמו.

פרופסור יאניה לליך, מאוניברסיטת קליפורניה בשיקאגו, ארה"ב, מחברת הספרים
Bounded Choice: True Believers and Charismatic Cults
ו- Take Back Your Life: Recovering from Cults and Abusive Relationships,
וחוקרת בתחום הסוציולוגיה אשר מתמקדת בכתות בדגש על יחסי כוחות, אידיאולוגיה ושליטה חברתית.