יוגורט או חלב? זו הגלידה שכדאי לכם לאכול

האם לגלידה יש ערך תזונתי, מה צריך לקח בחשבון כשאוכלים פרוזן יוגורט וכמה מים צריך לשתות בחום הכבד? ד''ר מאיה רוזמן עם התשובות

זמן צפייה: 08:09

כמה מים צריך לשתות בחום הכבד, האם לגלידות יש גם ערך תזונתי והאם עדיף לאכול גלידה על בסיס חלב או יוגורט? ד''ר מאיה רוזמן, מומחית לתזונה ודיאטה, עם המידע שכדאי להכיר.

כמה מים צריך לשתות בחום הכבד?

"קיים אובדן של מים מן הגוף - לא רק באמצעות השתן, אלא גם דרך העור - בהזעה, בדיבור, בנשימה ובעוד דרכים. כמות ההזעה משתנה מאדם לאדם, בהתאם לסוג עבודתו, ומקום פעילותו. כך גם שונה אובדן הנוזלים באמצעות מערכת הנשימה. לדוגמה, אדם שעובד כפועל בניין ומוציא אנרגיה רבה במשך רוב שעות המיום כשהוא בשמש ובחום - זקוק להרבה יותר נוזלים מאשר אדם העובד בישיבה בחדר ממוזג.

בכדי לדעת האם שותים מספיק, ניתן לבחון זאת באמצעות צבע השתן וכמותו. שתן מרוכז וכהה בכמות קטנה, מרמז על חוסר בנוזלים ועל צורך בשתיה מוגברת. שתן בהיר עד שקוף, בכמות גדולה, מעיד על כך ששתינו מספיק. גם כאבי ראש מעידים לא אחת על חוסר בנוזלים. בעיה נוספת המאפיינת אנשים שאינם שותים מספיק היא העצירות.

בזמן דיאטה, יש למים חשיבות נוספת - שתייה מרובה מונעת לעיתים קרובות תחושת רעב. לאחרונה נערך מחקר בו לקחו 84 אנשים בעודף משקל, חצי מהם נתבקשו לשתות חצי ליטר מים לפני ארוחת בוקר, עוד חצי ליטר לפני ארוחת צהריים, ועוד חצי לפני ארוחת ערב. התוצאה – האנשים ששתו ירדו 4.3 ק"ג ב-12 שבועות בלי דיאטה. החצי השני שלא שתו - ירדו 800 גרם".

גלידה נחשבת לפינוק, האם יש לה גם ערך תזונתי?

"אני מניחה שרוב האנשים שאוכלים גלידה לא ממש בודקים על האריזה כמה סידן יש בה, אבל כדאי לדעת שחלק גדול מהגלידות הן פינוק עם לא מעט יתרונות – למשל חלבונים וסידן ממש כמו שיש במעדני החלב, ברוב הגלידות רכיבים טבעיים, גם השילוב בין החלבונים מהחלב לבין הסוכר בגלידה – תורם לשובע ארוך יותר בהשוואה למתוקים אחרים. והיום יש מבחר עצום של גלידות עם אחוז שומן נמוך יחסית, שהחיסרון העיקרי שלהן הוא 25% סוכר – מה שאומר שבכל כוס גלידה שאוכלים – רבע מהכוס זה סוכר.

היתרונות של הגלידה:

1. הגלידה משביעה לזמן ארוך: השילוב של החלבונים עם השומן והסוכרים בגלידה, גורם לכך שהסוכר נספג בקצב איטי אל הגוף. מה זה אומר? גם שהגלידה משביעה לזמן ארוך יותר בהשוואה לשוקולד או עוגיות למשל, וגם שהיא מתאימה אם יש נטייה לסוכרת.
2. בגלידה חלבית יש חלבון כמו במוצרי חלב. מנת גלידה מכילה לפעמים יותר חלבון מאשר במעדן חלב ממוצע.
3. גלידה חלבית מכילה בדרך כלל כמות סידן גבוהה יותר מאשר בחלב!.כל מי שמחפש מקורות לסידן בתפריט יכול בהחלט לספור גם את הגלידה.
4. גלידת יוגורט מכילה רק 2% שומן, ופחות מ-120 קל' בכוס. גלידה כזו עם תוספות פירות מכל הסוגים יכולה להיות תחליף לארוחת ביניים בכל דיאטה.
5. גלידות סורבה אמנם מכילות 0% שומן, אבל יש בהן הרבה סוכר, ולכן הן לא דיאטטיות. מצד שני, יש בהן אחוז גבוה של פרי, סיבים תזונתיים, ורק צבעי מאכל טבעיים, אם בכלל".

גלידת יוגורט נשמעת "בריאה" יותר מגלידות אחרות, זה נכון?

"באופן כללי – כן. יש בהן בדרך כלל חצי מכמות הקלוריות של גלידות רגילות, ופחות מ- 2% שומן לעומת 10-20% שומן ברוב גלידות השמנת, יש בהן הרבה סידן– ממש כמו ביוגורט עצמו, וגם את היתרונות שיש ליוגורט: שמחזק את המערכת החיסונית, משפר את תפקוד המעיים ואפילו מפחית את הסיכון להתקפי לב וסרטן. אבל- כשמדובר בפרוזן יוגורט או ביוגורטיות צריך לקחת בחשבון את התוספות – אם מוסיפים פירות מקבלים מנת בריאות אמתית, אבל אם מוסיפים עוגיות, שוקולדים וסוכריות צבעוניות – אז בדיוק ההיפך – וכמובן שזה פחות בריא מכל הגלידות האחרות.
בכוס גלידת יוגורט ללא סוכר יש 90 קלוריות, עם סוכר 120-150 קלוריות. כך שאם מוסיפים קצת פירות מקבלים מנה של פחות מ-200 קלוריות. אם מוסיפים גם קצת גרנולה או אגוזים יש במנה בערך 400 קלוריות, שזה ממש כמו בארוחת צהריים מלאה, במקרה שמוסיפים עוגיות, מקופלת, חלבה, או סירופ – מגיעים בקלות ל-800 קלוריות, יותר משווארמה בפיתה".

מה עם הגלידות הדיאטטיות?

"בכולן כמות קלוריות נמוכה מאוד, מה שאומר שאפשר לאכול כוס וחצי גלידה או 3-4 ארטיקים דיאטטיים כארוחת ביניים אחת בזמן דיאטה, החיסרון בחלק מהגלידות האלו הוא אם יש בהן ממתתיקים מלאכותיים שמזיקים לבריאות, יש עדיפות לגלידות שמכילות אך ורק את הממתיק סוכרלוז שנחשב לא מזיק.