"המריבות הולכות וגדלות, אני מרגישה שהזוגיות שלי הולכת ונגמרת"

זוגיות בימי משבר: איך לעבור את התקופה ולהישאר ביחד? אתם שאלתם - ד"ר רונית שרון עונה

זמן צפייה: 06:06

מדינת ישראל בבידוד ובאופן טבעי הסערה הפיזית והרגשית בקרב נשים גברים וילדים הולכת וגדלה. הנתונים הסטטיסטים במדינת ישראל מראים שקיימת עליה משמעותית בבקשות לפתיחת תיקי גירושין במצבים שבהם זוגות ומשפחות שוהות זמן רב ובאופן אינטנסיבי יחדיו וכמובן משפחות אשר נמצאות במצבי לחץ ודחק כמו אבטל.

אנשים רבים חווים בתקופות אילו, חוויות של בדידות, מתח, חרדות מוגברות ואף מצבי דיכאון וכמובן חלקם מוציאים את הכעסים שלהם על הזמינים לנו ביותר - בני המשפחה.

אז מה לעשות ואיך לצלוח תקופה זו בשלום? לד"ר רונית שרון מטפלת זוגית ומשפחתית, פסיכותרפיסטית, ריכזה עבורכם עיצות זהב לתקופה זו:

1. תאום ציפיות: דברו ונסו להבין מה כל איחד מצפה מהשני. הקשיבו בסבלנות.

2. סדר יום מובנה ומסודר – שמירה על שגרה: קבעו יחד סדר יום מובנה ומסודר והחליטו מה עושים בכל אחד מימי השהות בבית. הכינו טבלא מסודרת וכתבו בה יחד את הפעילויות הצפויות לכל אחד ואחת מכם. הקפידו שסדר היום יכלול זמן ללימודים, פעילות גופנית זמן אישי, זמן זוגי וזמן משפחתי. הגבילו את זמן המסכים והחשיפה לחדשות. חשיפת יתר עלולה לגרום לדריכות מתח ומצבי חרדה ודיכאון. היו עיקביים ומאוחדים בהחלטתכם.

3. שיח ישיר וברור על תקופת הקורונה ומשמעויות שלה: ילדים ומבוגרים חשים חששות, מחשבות שליליות וחרדות מהבידוד מהקורונה והשלכותיה. חשוב לכנס את כל בני המשפחה ולדבר באופן ברור, כנה ומותאם לצרכים ולגילאים של הילדים על תקופת הקורונה והמגבלות שלה. בשיחה השתמשו במילים ברורות והסברים פשוטים וקצרים.

4. הקשבה והתעניינות: בררו , ממה הוא חושש ומה ניתן לעשות כדי להקל עליו. שמעו את דברי בן הזוג ולכו לקראתו. שימו לב - תקופת הקורונה והאבטלה שהיא גוררת עימה היא תקופה קשה לכל המשתתפים הן אילו שאיבדו את העבודה והן את מי שהיה בבית גם קודם לכן. זכרו -אין שום סיבה להפוך את ימי הקורונה לימים של התחשבנות ומקור לא אכזב לכעסים מריבות והתכות הדדיות.

5. מילות אהבה ופרגון: תקופת הקורונה היא הזדמנות נהדרת לפרגן לבן ולבת זוגכם. הקפידו להגיד ובמקרה זה לכתוב הודעות, לומר מילה טובה ולפרגן לבן ובת הזוג . חזקו את הדברים שהוא עושה, קנו לו מתנה אישית והראו לו ולה שאתם חשובים עליו, רואים את מצוקתו מעריכים ומוקירים אותו. הימנעו מאיומי פרידה וגירושין. במצבי מתח אנו נוהגים לומר דברים ולהתנהג באופן לא רציונלי.

6. מצבי אלימות בקרב בני זוג: ידוע שלאחר חופשות ושהות משותפת יחד הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה ובקרב בני זוג עולים. הקרבה הכפויה, ילדים ללא מסגרות, מצב אבטלה ואי וודאות כלכלית, כל אלה מעצימים את החשש למקרי אלימות נוספים.
היו עירניים למצב הזוגי ביניכם. היו עירנים למצבם של חברים ושכנים שלכם. שימו לב -במידת ויש הסלמה ביחסים ויש שימוש באלימות פיזית, רגשית, כלכלית, רוחנית ועוד  -זכרו אינכם לבד! שתפו מייד איש קרוב אליכם ובקשו את עזרתו. אמרו לעצמכם שבשום פנים ואופן אינכם אשמים. ובעיקר, פנו לעזרה לגורמי מקצוע אשר יתנו לכם כלים להתמודדות מיידית.
.
7. תכנון כלכלי: תקופת הקורונה מזמנת ירידה כלכלית משמעותית אך מאידך יש פחות הוצאות על תרבות ובילויים. הגדירו מראש את "העוגה התקציבית" ותכננו יחד את סכום ההוצאות בתחומי הקניות, ביגוד והוצאות שוטפות. קיבעו יחד סכום מסוים וקבוע מראש להוצאות ולקניות. זכרו, אן צורך להכנס למערבולת ולצאת לקניות לא מבוקרות.

8. חלוקת תפקידים: התפקידים בתקופת הקורונה משתנים. שוחחו בניכם וחלקו את התפקידים באופן שמותאם לצרכים המשתנים של כל אחד מבני הזוג.זכרו –שיח על חלוקת תפקידים ברורה תפחית ותצמצם רגשות של כעס, ניצול ועוד.

אפשר לצלוח את תקופת הקורונה ואפילו להישאר ביחד. נקווה שימי הקורונה יעברו כמה שיותר מהר עם כמה שפחות נפגעים פיזית ורגשית.