מה עדיף לאכול: לחם קל או לחם רגיל?

הבטן התנפחה ואתם סובלים מגזים וכאבי בטן? כך תפתרו את הבעיה בקלות - ד"ר מאיה רוזמן עם כל הפרטים

זמן צפייה: 08:54

הבטן התנפחה? סובלים מגזים וכאבי בטן? יתכן שאפשר לפתור את הבעיה בקלות על ידי מציאת הסיבה לתופעה זו. רבים סובלים מכאבי בטן חוזרים ונשנים, ולעיתים כאבים אלו מלווים בנפיחות באזור הבטן העליונה, גזים, ואי נוחות כללית במערכת העיכול. מאחר שלא תמיד מוצאים את הסיבה לכך בבדיקות הרפואיות, כדאי לבדוק האם יש קשר בין התזונה לבין כאבי הבטן, בכדי להפחית את עוצמת התחושה. ד"ר מאיה רוזמן עם המדריך המלא.

מה כדאי לבדוק?

• קושי בעיכול ירקות
• רגישות לחלב
• רגישות ללחם וחיטה
• ממתיקים מלאכותיים
• משקאות מוגזים

קושי בעיכול וירקות צריכת כמות גדולה של פירות וירקות עלולה לגרום לתחושת נפיחות חזקה מאוד בבטן. אולי חשתם פעם, שסלט ירקות גדול, למרות שמכיל מעט קלוריות… גרם להתנפחות של הבטן? ובייחוד אם הוא נצרך בשעות הערב? לכך יש מס' סיבות: ראשית, אם לא לועסים היטב את הירקות/פירות, מגיעות לקיבה חתיכות גדולות וקשות של הירקות, אותן צריכה הקיבה ללוש זמן רב עד שיהיו רכים מספיק ויוכלו לעבור למעיים לעיכול. כשמדובר בירקות "קשים", כמו מלפפון/גזר/ פלפל, לקיבה "יש הרבה עבודה", וירקות אלו נשארים בקיבה מס' שעות. כשמדובר בסלט גדול שנשאר בקיבה מס' שעות, אין פלא שמרגישים בטן נפוחה ומעיקה. גזים אלו נוצרים לאחר צריכת מזונות מסוימים, כמו חומוס, שעועית, אפונה, עדשים ושאר הקטניות, וכן כרוב, כרובית, ברוקולי, פלפל אדום ופירות הדר.

אולי יעניין אתכם גם:

המהפך של רנה: עברה ניתוח לשינוי מין והשילה 30 קילו ממשקלה

השילה 50 ק"ג ממשקלה והפכה למאמנת כושר וריצה

רגישות ללקטוז

הרגישות לסוכר החלב, הקרוי לקטוז, היא תופעה נפוצה, בישראל. הלקטוז מפורק במעיים על ידי אנזים מסוים, ששמו נקרא על פי החומר אותו הוא מפרק: לקטאז. באופן נורמלי, כאשר צורכים כמויות גדולות של חלב, יש מספיק אנזים לקטאז פעיל במעיים, אשר מפרק את הלקטוז ומאפשר לו להיספג לגוף. אבל, במקרים של רגישות, או כאשר צורכים כמויות גדולות יחסית של חלב מבלי שמורגלים בכך, חסר אנזים פעיל, והדבר גורם לקשיים בפירוק ועיכול הלקטוז. בעוד בחלב הרגיל כ-5% לקטוז, ביוגורטים מוחמצים יש 3-4% לקטוז, ובקוטג' ובגבינה צהובה יש 0.1 % בלבד. אפשר להשתמש בתכשירים מוכנים או כמוסות המכילות את האנזים לקטאז, אפשר לעבור לצריכת מוצרי סויה: חלב סויה, ו"מעדני חלב" מסויה מספקים לגוף אותה כמות חלבון ואותה כמות סידן, וכמובן שאין בהם לקטוז.

רגישות לגלוטן

הרגישות לגלוטן גורמת לכאבי בטן וגזים, והיום הרחיבו את ההגדרה – לא רק חולי צליאק, אלא אנשים שסובלים מכאבי בטן אבל לא נמצאו בבדיקות רפואיות כצליאקים. בכדי לאמת חשדות של רגישות לגלוטן רצוי לערוך בדיקה עצמית, ולהוציא מהתפריט למשך שבוע שלם את המזונות הבאים:

לחם לסוגיו, פסטה, פתיתים, סולת, קוסקוס, עוגות, עוגיות, בורגול, חיטה תפוחה, נבט חיטה, סובין, אבקות מרק, פירורי לחם...וגם שיפון, לחם שיפון, קמח שיפון, שעורה ומוצריה: גריסי פנינה, לתת, מאלט (בירה לבנה ובירה שחורה), קורנפלקס.

המזונות המותרים בזמן הבדיקה הם: פירות, ירקות, תפו"א, בטטות, קטניות (כמו חומוס, סויה) בשר/עוף/דגים (פרט לשניצלים שמצופים בפירורי לחם), ביצים, אגוזים, טחינה (ושומשום), גבינות, חלב ומוצריו... אורז, תירס וכל מוצריו (קמח תירס, עמילן תירס, פופקורן), גם כוסמת וקינואה. כיום ניתן לקנות מוצרים מיוחדים ללא גלוטן, כמו לחם, פסטה וכו'.

לחם קל מסוכן יותר

הלחם הקל עלול לגרום לכאבי בטן במידה גדולה יותר מאשר לחמים רגילים. הסיבה לכך היא חשיבותו הרבה של הגלוטן בתהליך ההתפחה של הלחם, והקניית הנפח הסופי למאפה. במקרים רבים, כדי ליצור פרוסת לחם קל גדולה יותר, מוסיפים אל תערובת הקמח עוד גלוטן גלמי נקי, בכדי ליצור לחם קל "גדול" יותר או "גבוה" יותר. הלחם הקל עלול לגרום לכאבי בטן גם עקב כמות הסיבים התזונתיים הגבוהה שיש בו. גזים ממעדני דיאט מסתבר, כי חלק גדול מן הממתיקים המלאכותיים חסרי הקלוריות בהם משתמשים להמתקת מעדני החלב הדיאטטיים, גורמים לכאבי בטן ולגאזים.

חלק מן האנשים סובלים מבעיית גזים ונפיחות באזור הבטן במשך שנים, לפעמים רק בגלל מוצרי החלב הדיאטטיים, ובשילוב עם מזונות אחרים המכילים ממתיקים מלאכותיים – בעיקר שתייה דיאט. מסתבר, כי הימנעות ממוצרי דיאט יכולה לחולל נפלאות ולפתור את הבעיה תוך ימים ספורים. במקרה זה אין צורך להימנע ממוצרי החלב בכללותם, אלא לעבור למוצרים הרגילים, בטעם הטבעי או כאלו שמכילים סוכר, אך להפחית לחלוטין מן התפריט את מוצרי הדיאט.
משקאות מוגזים הגזים שנמצאים בתוך המשקאות האלו עלולים לגרום לנפיחות וכאבי בטן מרגע השתיה ועד שהם נפלטים מן הגוף.