גבינות מלוחות - האם הן בריאות?

למה מלח נחשב לדבר רע וכמה נתרן הגוף שלנו צריך באמת? ד''ר מאיה רוזמן עם המידע שאתם חייבים להכיר

זמן צפייה: 07:31

חג שבועות בפתח ועמו צריכת הגבינות המלוחות. כמה מלח הגוף צריך? ד''ר מאיה רוזמן עם התשובות.

"למבוגרים לא ממליצים לעבור את ה-2300 מ"ג ליום, לילדים - לא יותר מ-1000 מ"ג (מה שיש בשקית חטיף אחת לפעמים). בפועל, אנשים צורכים מעל 5000 מ"ג. אז אמנם לא תמיד זה גורם ללחץ דם גבוה, בעיקר בצעירים, אבל בהחלט כדאי להפחית".

על האריזות כתוב כמות נתרן, איך יודעים כמה מלח זה?

"מה שצריך לדעת זה ש-1200 מ"ג נתרן זה שווה בערך לחצי כפית מלח. על הגבינה הבולגרית כתוב 1200 מ"ג נתרן במאה גרם – מנה ממוצעת שמוסיפים לסלט מכילה חצי כפית מלח".

למה מלח נחשב לדבר כל כך רע שצריך להיזהר ממנו?

"הגוף דווקא צריך מלח למאזן הנוזלים, ותפקוד העצבים והשרירים, אבל רוב האנשים אוכלים יותר מכפול מלח ממה שצריך, ומגיעים למעל 2 כפיות מלח ליום, וזה המון. כשצעירים הגוף יכול להתמודד עם זה, אבל במבוגרים זה עלול לגרום ללחץ דם גבוה, להתקפי לב, שבץ מוחי, לפגוע בראיה וגם בכליות. ברוב המבוגרים זה גם גורם לצבירת נוזלים. והבעיה העיקרית היא, שיש הסתגלות של חוש הטעם למלח, וככל שעובר הזמן– זקוקים ליותר ויותר מלח כדי להרגיש את המליחות".

ממה הכי צריך להיזהר?

מסתבר שרק 10% מהמלח שאנחנו אוכלים מגיע מהבישולים והמלחייה בזמן הארוחה. אפילו באבקות מרק אין כל כך הרבה - אם בסיר מרק שמים שתי כפות אבקה שבשתיהן יחד פחות מחצי כפית מלח, וגם הן במקום להוסיף מלח למרק, כך שזה לא מהווה בעיה. רוב המלח ממזונות קנויים ומעובדים. חטיפים מלוחים, נקניקים ונקניקיות, רטבים כמו רוטב וסיה וקטשופ, ירקות חמוצים, גבינות בולגריות.