קפאין והרבה סוכר: לאיזה נזקים גורמים המשקאות המוגזים?

מהם היתרונות והחסרונות של משקאות הקיץ והאם באמת קיימת התמכרות לקוקה קולה? ד''ר מאיה רוזמן עושה סדר 

זמן צפייה: 09:10

משקאות מוגזים, מיצים ואייס קפה - מהם היתרונות והחסרונות של משקאות הקיץ והאם המשקאות התוססים באמת גורמים לנזקים בגוף? ד"ר מאיה רוזמן עם התשובות.

"המשקאות המוגזים מבוססים על מים, עם חומרים כימיים, חומצות, הרבה סוכר וקפאין, אז לא פלא שהם נחשבים לא בריאים", אומרת ד"ר מאיה רוזמן. "הטענות העיקריות זה על החומצה הזרחתית שיש במשקאות האלה, ואם שותים יותר מדי – זה עלול לשבש את האיזון בין סידן לזרחן בגוף, וזה גורם לפירוק העצמות, ובשילוב עם הסוכר - גם נזק לשיניים, בחלק מהם יש קפאין שגם משפיע על ספיגת הסידן וגם גורם לאיבוד נוזלים מהגוף. ולא רק זה - החודש פורסם מחקר שמצאו שצריכת משקאות תוססים בכמות גדולה - רגילים או דיאט – מגדילה את הסיכון להתקפי לב".

הרבה אנשים שותים אותם ולא מתכוונים להפסיק, אז מה המינון הנכון ומה עדיף?

"בירה שחורה היא הכי מומלצת. הרכיבים בה טבעיים, יש בה דגנים שמשביעים, פחות סוכר ואין בה חומצות. בשאר המוגזים - אם שותים עד 3 כוסות ליום כנראה שאפשר להימנע מרוב הנזקים הבריאותיים. למשל במשקאות המוגזים העדינים בטעמי פירות, יש פחות סוכר ופחות חומצות, גם בספרייט ותחליפיו יש פחות חומרים מזיקים. ולמשל המשקאות בטעמי תפוזים בדרך כלל מכילים יותר סוכר אז הם פחות עדיפים. ברוב המקרים- אם יש צבעי מאכל מדובר בצבעים טבעיים שלא מזיקים".

עוד בנושא:

עדיף לשתות משקה דיאט?

"בכוס משקה מוגז יש לפחות ארבע כפיות סוכר, בפחית לפחות שבע כפיות סוכר, דבר שמזיק לבריאות, לא משביע וגורם להשמנה, מצד שני, קשה להחליט מה יותר מזיק – סוכר או הממתיקים הסינתטיים, שמסרטנים, גורמים לכאבי בטן, בעיות ראיה, ובנוסף לזה- לפי המחקרים הם לא בהכרח עוזרים לירידה במשקל, ובחלק מהמקרים אפילו מגבירים את החשק לטעם המתוק. כך שאין תשובה חד משמעית וכל אחד צריך לבדוק לפי המינון שהוא שותה ולפי המצב הבריאותי".

יש דבר כזה התמכרות לקולה?

"הרבה אנשים טוענים שהם מכורים רק לקולה ולא לשום תחליף. אבל לפי חברת קוקה קולה אין שם חומרים ממכרים. חושבים שאולי ההתמכרות היא לקפאין, אבל חשוב לשים לב שבכוס קולה יש רק שליש מהקפאין שיש בכוס נס קפה, כך שאם יש התמכרות זה כנראה להרגל, למתיקות ולהנאה בשתייה למי שאוהב את זה".

מה לגבי ילדים?

"דווקא בילדים הכי חשוב להרגיל לשתות מים. מחקרים מראים שילדים ששותים 3-4 כוסות מיץ ליום – נעשים שבעים מהסוכר של המיץ ואוכלים פחות חלבונים או מזונות שחשובים לגדילה. ממילא יש עלייה רצינית במספר הילדים שסובלים מעודף משקל, כך שבמיוחד בתחום השתיה אפשר לחסוך קלוריות מיותרות.

"במאה גרם מיץ יש בערך 40 קלוריות, וזה אומר שבכוס יש 80 קלוריות – כמו במנה של פרי או כמו כריך מלחם קל, שהוא כמובן יותר משביע. ב-5 כוסות מיץ יש יותר קלוריות מפרוסת עוגת קצפת או מארוחת צהריים שלמה של עוף עם אורז. מיותר!
אם ממש חייבים שתייה מתוקה – עדיף מיץ דיאטטי, אבל רק כזה שהממתיק שלו הוא סוכרלוז. שזה ממתיק שעשוי מסוכר, ולא התגלה כמזיק לבריאות".

אייס קפה משמין יחסית למשקאות קיץ אחרים?

"דווקא לאייס קפה יש כמה יתרונות כי אין בו רק סוכר כמו במשקאות קלים אחרים, אלא גם הרבה חלבונים וסידן, וגם ויטמין A, ויטמין D ואפילו ויטמין B12. מצד שני, צריך לקחת בחשבון שיש פה קפאין בכמות גדולה יותר אפילו מקולה למשל,
הקלוריות - באייס קפה בבתי הקפה לפחות 300-400 קלוריות שזה כמו לאכול משולש פיצה. כך שגם מבחינה תזונתית – אייס קפה יותר דומה לארוחה מלאה, ופחות לשתייה".