אם השפה של מרב מיכאלי מעצבנת אתכם - אתם כנראה פשוט שונאים נשים

בחירתה של מיכאלי ליושבת ראש מפלגת העבודה העלתה גם את השיח סביב בחירתה לדבר בלשון נקבה, גם במחיר של שיבוש השפה העברית. זה הרי חמוד לשבש את המילה ״פשוטע״ או ״זוט עני״, אפילו משעשע, אבל כשיש מאחורי זה אג׳נדה? טפו, חילול הקודש! אם זה מציק ומעצבן אנשות מסוימות, אתם הבעיה, לא מיכאלי | דעה

מרב מיכאלי

השפה העברית שקמה לתחיה אי שם בסוף המאה התשע עשרה, היא אמנם שפה עשירה ויפה ומתפתחת אבל היא נוטה ללשון זכר. אין באמת מה להתווכח כאן, זו השפה שלנו. כמו שפות רבות אחרות גם בעברית יש צורות נבדלות למין זכר ולמין נקבה. אבל אם אנחנו רוצים להתייחס למשהו שאנחנו לא יודעים אם הוא זכר או נקבה, העברית נותנת לנו את המבע הניטרלי הנקרא "סתמי", אבל גם כאן המין הדקדוקי של המבע הסתמי הוא צורת הדקדוק הבסיסית - זכר.

ואז לפני כמה שנים קמה לה אחת בשם מרב מיכאלי (שגם מתעקשת לכתוב מרב בלי י', המעצבנת!) והחליטה שהיא מעבירה מסר מאוד ברור, אחיד ומאוד ישיר.

מרב מיכאלי
יותר מכל, שפה יכולה לקבע מציאות | מרב מיכאלי באולפן חדשות 13

שפה היא הרבה יותר מאמצעי לדבר עם המלצר (זוכרים שהיו מסעדות פעם?) או להעלות פוסט בפייסבוק - שפה יוצרת מציאות. היא מתווכת בין מה שקורה לכם ולכן בלב ובראש ומוציאה אותו החוצה כדי שגם אנחנו והעולם נדע. אבל יותר מכל היא יכולה גם לקבע את המציאות, היא יכולה לחרוץ גורלות על טעות של מילה או פסיק והיא יכולה להמית אסון.

אז כן, העובדה ש"ציבור" זה זכר, ו"אנשים" זה זכר - זו מציאות גברית שהשפה מקבעת. כי אם בחדר יש 99 נשים וגבר אחד, עדיין ישאלו "מה אתם חושבים". ולא, האקדמיה לא באמת הוציאה עדכון.

איזו מצחיקה גיתית פישר וה"טפתי חתו" | צילום: מתוך טלוויזיה מהעתיד

אבל תחשבו יותר לעומק מה באמת מפריע לכם. וכן אני בכוונה כותב "לכם", כי רוב התלונות שאני רואה ברשתות הן של גברים. אתם לא באמת חרדים לשפה העברית (כי אתם לא גיל חובב) וזה לא באמת מפריע לכם שהיא "מחרבת את העברית".

אתם צודקים, אין כזאת מילה "אנשות". עד לפני כמה שנים גם לא הייתה המילה "ראשת" כדי להציג אישה העומדת בראשות מדינה. אבל גם אין "הפשוטע", "זוט עני" או "אוחצ'ה" שיורדות לכם מאוד בקלות בגרון. גם העובדה שדרור קונטנטו מדברת בלשון נקבה בפריים טיים בערוץ 13 מתקבלת אצלכם באהדה. כי פה זה חמוד, ומשעשע ואיזה מהמם הוא דרור שהולך אחרי האמת שלו, ואיזו מצחיקה גיתית פישר וה"טפתי חתו" שהמציאה והפך לויראלי.

דרור קונטנטו
הולכת עם האמת שלה. דרור קונטנטו | צילום: מתוך האח הגדול

מעצבן אתכם שמיכאלי אומרת "אנשות" במקום "אנשים"? או כששאלו אותה האם דיברה עם עפר שלח אז ענתה "אנחנו מדברות"? - תתקדמו. תיקון מציאות זו מלחמת התשה. זו מלחמת התשה בפטריארכיה, בהדרת נשים, בשפה שאמורה להיות שוויונית ולייצר מקום לכולן ולכולם.

זעקת חילול הקודש המטופשת שלכם מבטאת משהו אחר, עמוק יותר משיבוש המילה "אנשים-אנשות". זה כנראה אומר שאיפשהו שם בפנים, עמוק עמוק איפה שאתם מחביאים את האני האמיתי שלכם מהעולם, אתם לא באמת חושבים שנשים שוות זכויות.