שחררו את הסטיגמות: אדם חזק לא צריך שרירים | טור דעה

למה אדם שרירי או בעל מבנה גוף גדול נחשב חזק, ואדם צנום או קטן ממדים נחשב חלש? דווקא במציאות של ימינו אין התייחסות לנפש או המנטליות של האדם בתיאור אדם חזק. מני ארנוס קורא לכם לשנות הגדרות

אנשים שונים

לפי האקדמיה ללשון, בהתייחס לבני אדם, ההגדרה למילה "חזק" היא "בעל כוח", אין שום אזכור לנפש האדם אלא רק לפיזיות שלו. אם אדם הוא חלש פיזית אבל מבחינה נפשית הוא יכול לעבור כמעט כל מכשול שיש, למה מבחינת השפה העברית הוא לא נחשב "חזק"?

אבל גם אם נניח לאקדמיה ונבדוק בחברה הישראלית, אם נצא לרחוב ונשאל את העוברים והשבים מה לדעתם הוא אדם חזק, נקבל תשובות בסגנון של "אדם עם שרירים" או "אדם גדול ממדים". מעטות הפעמים שאנשים יגידו שאדם חזק הוא אדם ששורד או אדם שמתמודד עם כל הקשיים בדרך ועדיין מצליח להגיע למטרה.

בחור משוויץ
המקום היחיד בו הגיבור לא יהיה בעל ממדים קלאסיים הוא בקומדיה כדי לעורר צחוק אצל הקהל | צילום: shutterstock

בעיני זה הכל מתחיל בטלוויזיה שלנו. בסדרות או בסרטים הגיבור שמציל את העולם הוא בדרך כלל גדול ממדים או שרירי. וגם אם לא, לדוגמא ספיידרמן, כוחות העל שיקבל יעניקו לו את הגודל הפיזי לו הוא זקוק כדי להציל את העולם. והנבלים? הם יהיו הנמוכים או צנומים שכל מטרתם הוא להשיג כוח על מנת לשלוט על העולם. והמקום היחיד בו הגיבור לא יהיה בעל ממדים קלאסיים הוא בקומדיה כדי לעורר צחוק אצל הקהל.

עוד בנושא:

אם גנץ לא יכנס לכנסת, זו תהיה הטעות הגדולה ביותר של ישראל | טור דעה

חודש לבחירות: נתניהו ולפיד נזכרו פתאום שיש ערבים טובים • טור

למה האלימות נגד נשים לא פותחת ישיבות ממשלה? תשאלו את ביבי, הוא כבר יגמגם בשידור חי

אני מכיר אישה בת 82, מטר חמישים בהנחת סוף עונה, עלתה לארץ לבד לפני כ- 50 שנה, איבדה את בעלה בגיל 53, בגיל 63 עברה ניתוח להוצאת גידול בבטן, בגיל 71 איבדה את בנה היחיד, ובגיל 82 עברה 2 ניתוחים קשים שוב בבטן. מישהו יכול לומר על אישה כזאת שהיא חלשה? אף אחד.

אני אדם נמוך יחסית, 1.65 ביום אופטימי, ורוב המכרים, החברים ובני המשפחה אומרים לי להתחזק, כדי שאוכל להתמודד עם אתגרים או מול אנשים. כי מבחינתם נמוך הופך אותי לחלש. אבל מה אתם יודעים על חיי? אילו דברים עברתי שחישלו אותי וחיסנו אותי ונתנו לי יתרונות שלשרירנים אין.

לא שיש לי בעיה עם אנשים שריריים או כאלה שמטפחים את הכוח הפיזי שלהם, זכותם. אבל אל תהפכו את נושא השרירים לחזות הכול.

אז יש לי בקשה קטנה אליכם, נטרלו את הסטיגמות, שחררו את השיפוטיות. אל תאמינו לטלוויזיה ולסרטים ולתרבות הפופולרית - החוזק הפיזי אולי יגרום לאדם לשרוד, אבל החוזק המנטלי הוא זה שיגרום לו לנצח, ואדם חזק לא חייב שרירים.