בניגוד לעמדת צה"ל: בנט הודיע - לא נשחרר יותר גופות מחבלים

שר הביטחון הנחה להיערך לכך שישראל לא תשחרר יותר גופות מבצעי פעולות טרור. המהלך דורש את אישור הקבינט וצפוי להיתקל בקשיים בבג"ץ; חבר קבינט בכיר לחדשות 13: "מה צריך את זה בכלל?"

זמן צפייה: 00:57

שר הביטחון נפתלי בנט הודיע היום (רביעי) שהנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להיערך לעצירה מוחלטת של שחרור גופות מחבלים. זאת, בניגוד לעמדת צה"ל ומערכת הביטחון בנושא. מהלך זה דורש את אישור הקבינט המדיני ביטחוני, וצפוי להיתקל בקשיים בבג"ץ.

על פי הנחיית שר הביטחון, כל גופות המחבלים שמוחזקות כעת ובעתיד יוחזקו בישראל, ללא שיוכם הארגוני ואופי הפיגוע שביצעו או תיכננו לבצע. שר בכיר בקבינט מסר לחדשות 13 כי הודעת בנט הגיעה בעקבות לחץ של משפחת גולדין, שבנם סגן הדר גולדין שגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה. "אני לא רואה מצב שתתקבל החלטה גורפת לא להחזיר גופות מחבלים. מה צריך את זה בכל? אנחנו לא חמאס, ולא סוחרים בגופות", אמר הבכיר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בנט: "דין טיל שלא פגע כטיל שפגע, מי שיורה – חוטף"

בנט: "האוטוריטה היחידה בצה"ל היא המפקדים – ולא אף אחד אחר"

השר גלנט ל"מטה המרכזי": "מינוי בנט לא תורם לביטחון המדינה"

שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי
שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לאה ושמחה גולדין התייחסו להנחיית שר הביטחון ואמרו: "מחזקים את החלטתו של בנט לעצור באופן מוחלט החזרת גופות מחבלים וקוראים לו להרחיב את ההחלטה ולהפסיק את השבתם של מחבלים חיים לעזה. לא יעלה על הדעת שבזמן שהחיילים נמצאים בידי חמאס נמשיך לשחרר מחבלים מתים או חיים. שחרור מחבלים הוא פרס שלא ניתן להעניק לחמאס בזמן שהוא מחזיק בידיו את החיילים והאזרחים". עוד נמסר מהמשפחה כי "ראש הממשלה נתניהו התחייב בפנינו כי לא תתקיים הסדרה מבלי להשיב את הבנים הביתה ואנו מצפים לראות שהפרוייקטים הכלכליים אזרחיים לא יקודמו כל עוד הבנים בעזה".

לפני כשלושה חודשים קבע הרכב מורחב של שבעה שופטים בבית משפט העליון שצה"ל יוכל להחזיק בגופות מחבלים לצרכי משא ומתן עם ארגוני טרור. בכך, הפך את ההחלטה הקודמת שקיבל בג"ץ לפני כשנתיים אשר לא מעניקה לו את הסמכות הזו. בפסק הדין נכתב כי "חתירה להשבת חללי וחיילי צה"ל, ואזרחי ישראל המוחזקים בידי ארגוני טרור, היא חלק מהגנה על ביטחון המדינה. ועל כן, נפסק כי יש בידי צה"ל את הסמכות להורות על קבורה ארעית של גופות מחבלים לצורך מו"מ עם ארגוני טרור".

עם זאת, ביהמ"ש הדגיש כי על מנת לא לפגוע בכבוד המת ובכבוד משפחתו, "יש להפעיל את הסמכות הזו באיזונים". עוד עלה מפסק הדין כי בחוק הבין-לאומי אין מניעה מהחזקת גופות במצבים מסויימים: "הדין הבין-לאומי אינו מסתייג מהחזקת גופות במסגרת עימות מזוין ואין בו עיגון לקושי משפטי הגלום בפרקטיקה זו".

גלעד ארדן | צילום: חדשות 13

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ברך על ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על החלטת בג"ץ שמאפשרת לנו להחזיק בגופות מחבלי החמאס כל עוד הוא מחזיק את גופות חיילינו. מחבל בזוי לא ראוי לכבוד - לא בחייו ולא במותו, לא ניתן לדרוש ממדינת ישראל לכבד גופות מחבלי חמאס בעוד ארגוני הטרור מחזיקים בגופות חיילינו. יש לאפשר לממשלה להפעיל לחץ על ארגוני הטרור להשבת גופות חללינו ואת אזרחינו ולא לכבול את ידינו במלחמה בטרור"