ישראל הסכימה לפשרה על מספר האסירים; ראש המוסד ישוב לארץ

בכיר ישראלי אמר כי "התגלעה מחלוקת משמעותית בעניין 'מפתחות' שחרור המחבלים. ראש המוסד יחזור הלילה לארץ; הערכה: תשובת חמאס - תוך 48 שעות. בכיר חמאס: "עמדת ישראל שלילית מאוד, תכשיל ההסכם"

זמן צפייה: 01:54

בעוד שהמשלחת הישראלית נמצאת בקטר, אמר הערב (שבת) בכיר ישראלי כי "התגלעה מחלוקת משמעותית בעניין 'מפתחות' שחרור המחבלים". הוא הוסיף כי "ארצות הברית הניחה הצעת פשרה שישראל השיבה לה בחיוב. כעת ממתינים לתשובת חמאס" - שתגיע לפי הערכות תוך 48 שעות. מקור בכיר בחמאס מסר לאל-ג'זירה כי "עמדת ישראל הייתה שלילית מאוד ונועדה להכשיל את ההסכם".

ראש המוסד דדי ברנע ישוב הלילה מקטר לישראל. הוא קיים יחד עם האלוף ניצן אלון וראש שב"כ רונן בר שיחות אינטנסיביות לקידום עסקת חטופים. המשלחת נפגשה בין היתר עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר וראש המודיעין המצרי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2303242002' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='הבית הלבן: הפערים בין הצדדים לגבי עסקה מצטמצמים' poster='' kid='1_9mnbnb55' duration='91']

מקור בחמאס מסר לרשת אל-ג'זירה כי "אין להצעה זו משמעות - ארצות הברית וישראל הן למעשה גוף אחד. אין סיבה לאופטימיות. חמאס יקשיח עמדות במשא ומתן". כמו כן, הוא טען כי ישראל התנתה עסקה בהחזרת 40 חטופים חיים מכל שכבות הגיל ודרשה את החזרת גופות הדר גולדין ואורון שאול - תמורת שחרור המחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש. כמו כן, הגורם טען כי ישראל שוללת את הפסקת המלחמה, נסיגת הכוחות וחזרת העקורים לצפון רצועת עזה ללא תנאים - אלא קבעה חזרה מוגבלת של 2000 עקורים מדי יום. עוד נמסר כי ישראל התנגדה לבקשת חמאס לשחרור 30 אסירים השפוטים למאסרי העולם תמורת כל חיילת והציעה חמישה בלבד שהיא זו שתקבע את זהותם.

אתמול הביע מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אופטימיות בקשר לעסקת חטופים: "ישנה התקדמות במגעים והפערים מצטמצמים בשבועות האחרונים - אך עדיין ישנה הרבה עבודה". את הדברים אמר בתום ביקור בזק בן יום בישראל, במהלכו נפגש בתל אביב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה.

מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב
מזכיר המדינה בלינקן משוחח עם משפחות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
ראש המוסד דדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע. יעמוד בראש המשלחת לקטר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, הערב מתקיימות הפגנות ברחבי הארץ למען שחרור החטופים, במלאת 169 ימים בשבי חמאס. ההפגנה המרכזית מתרחשת בכיכר החטופים שברחבת מוזיאון תל אביב, בדרישה: "לא חוזרים בלי עסקה. אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים".