הרצוג: "רוסיה עושה שימוש בכטב"מים איראנים באוקראינה"

הנשיא השתתף באירוע לציון שנתיים להסכמי אברהם, במהלכו קיים הנשיא שיחה עם שגריר ארצות הברית לשעבר דן שפירו, בה אמר כי איראן ממשיכה לספק אמצעי לחימה למתקפות הרוסיות באוקראינה. הערב צפוי הנשיא הרצוג להיפגש עם הנשיא ביידן

זמן צפייה: 00:41

הנשיא יצחק הרצוג שמבקר בארצות הברית, השתתף הלילה (רביעי) באירוע לציון שנתיים להסכמי אברהם של The Atlantic Council, במהלכו קיים הנשיא שיחה עם שגריר ארצות הברית לשעבר דן שפירו. בפתח השיחה הציג נשיא המדינה מידע מודיעיני הקובע כי נעשה שימוש בכטב"מים המיוצרים על ידי איראן נגד אזרחים במלחמה באוקראינה.

הנשיא פתח ואמר: "אזרחים חפים מפשע באוקראינה נהרגים, נפגעים וסובלים מנשק איראני. איראן הכחישה בתוקף שסיפקה כטב"מים למלחמה נגד אוקראינה. אבל איראן ממשיכה לספק את הכטב"מים הללו והם תוקפים בכל רחבי אוקראינה. כטב"מים מיוחדים שנועדו לייצר הרס בהיקפים גדולים".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הנשיא | צילום: חיים צח / לע''מ

הערב בשעה 19:45 (שעון ישראל), צפויה פגישת הרצוג עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בבית הלבן, זאת לאחר שאתמול נפגש עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.

הנשיא יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
הנשיא יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: קובי גדעון, לע''מ

אמש נמסר מטעם הנשיא כי הוא יציג במהלך ביקורו את ההוכחות: "במהלך השבועות האחרונים אנו עדים לכך שאמצעי לחימה איראניים מתקדמים מופעלים כנגד אזרחים חפים מפשע באוקראינה. באמצעות ניתוח חזותי הוכיחו במערכת הביטחון כי קיימים שברי כטב"מים באוקראינה אשר זהים לאלו המפותחים באיראן.

"נשיא המדינה יציג את התמונות המצורפות לגורמים המדיניים עמם יפגש, בהם ניתן לראות כטב"מי נפץ מסוג "שאהד-136" שהוכנו לשיגור במסגרת תרגיל שהתקיים באיראן בדצמבר 2021. בתמונה נוספת ניתן לראות את אותו דגם כטב"ם כפי שנפל במסגרת הלחימה באוקראינה. חרף ההכחשות האיראניות והנסיונות לטשטש את החותם האיראני ע"י הטבעת כיתובים ברוסית, ניתן לראות בתמונות כי מייצבי הכטב"מים זהים במבניהם, ממדיהם, ואופן מספורם".

עוד נמסר כי "כמו כן, ניתן להשוות בין מנוע הכטב"ם מתוצרת איראנית אשר הוצג במסגרת תערוכה באיראן באוקטובר 2014, לבין מנועי הכטב"מים שהופלו באוקראינה ולקבוע כי מדובר באותו מנוע, המשולב בכטב"מי 'שאהד -136"'.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הנשיא גם סיפר על חזונו למזרח תיכון מתחדש שישמש כברית אזורית למאבק במשבר האקלים: "אולי ייקח עוד דור שלם להגיע להסכם מזרח תיכוני, אבל אנחנו לא רחוקים מזה בהרבה נושאים. קחו לדוגמא את נושא האקלים. לדעתי, אם תסתכלו קצת קדימה, המרחב יספק בעתיד אנרגיה לאירופה, אפריקה ואסיה. לזה אני קורא המזרח התיכון המתחדש. כיום ישנו הסכם בין ישראל ליוון על מחברי אנרגיה, שיספקו יום אחד חשמל מאנרגיה סולארית מהאזור שלנו לאירופה. אז ניתן לחזות רעיונות עצומים, רעיונות גדולים, והמנהיגים באזור מאוד מתעניינים, והם מחפשים בישראל פתרונות טכנולוגיים".

הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירותי עבדאללה בן זאיד
הנשיא הרצוג יחד עם שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד | צילום: קובי גדעון/ לע״מ

בהמשך השיחה ציין הנשיא את ההשתלבות ההולכת וגוברת של ישראל במזרח התיכון: "שינוי הפרדיגמה בהסכמי אברהם הוביל גם לשינוי פרדיגמה פסיכולוגית - יותר ויותר ישראלים ושכנים ערבים ברחבי האזור מדברים אחד עם השני. כמובן בעיניי, הדיאלוג בין המוסלמי ליהודי, לא משנה היכן הוא מתקיים, הוא תמיד מבורך וחשוב. ואני רואה זאת בעצמי. ראיתי זאת במו עיניי במהלך ביקורי הממלכתי באיחוד האמירויות כאשר נוגנה "התקווה" בארמון המלוכה. בכוונתי לבקר גם בבחריין לקראת סוף השנה. הפרויקטים והרעיונות המשותפים שנבעו מתוך אותן בריתות הם מדהימים".