הבית הלבן על החיסול בלבנון: נעשה צדק, יש סיכון ממשי להסלמה

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר כי חיסולו של בכיר חיזבאללה איבראהים עקיל הוא "תוצאה חיובית". עם זאת, הוא הזהיר מהידרדרות למערכה רחבה: "מנסים למנוע מלחמה כוללת". על המגעים לעסקה: "אנחנו לא בנקודה במו"מ שבה ניתן לשים הצעה על השולחן"

זמן צפייה: 03:23

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, התייחס היום (שבת) לחיסולו של בכיר חיזבאללה אבראהים עקיל אמש בשכונת הדאחייה בביירות, ואמר כי "נעשה צדק" - אך הזהיר מהידרדרות למערכה רחבה: "קיים סיכון ממשי להסלמה בגבול ישראל-לבנון".

"בכל פעם שנעשה צדק עם טרוריסט שיש לו דם אמריקני על הידיים זו תוצאה טובה", אמר סאליבן. "אני מקווה שלא נגיע למלחמה כוללת של ישראל עם לבנון, אנחנו ממשיכים לעבוד כדי למנוע זאת", הוסיף בכיר הבית הלבן, אך הדגיש כי "נסראללה בעצמו פתח חזית עם ישראל - היא לא התחילה לתקוף בלבנון בלי סיבה".

כמו כן, בהמשך למגעים התקועים לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה, היועץ לביטחון לאומי טען כי "יש דרך להגיע להסכם בין הצדדים, אבל אנחנו לא בנקודה בשיחות המו"מ שבה ניתן לשים הצעה על השולחן".

חיסול איבראהים עקיל
איבראהים עקיל | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר אתמול כי ישראל לא תיאמה עם ארצות הברית את התקיפה הדרמטית בבירת לבנון בה חוסל עקיל ובכירים נוספים בארגון הטרור חיזבאללה, בהם מפקדים ב'כוח רדואן' של הארגון.

בניין שהותקף בדאחייה בביירות
הבניין שהותקף בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

עם זאת, דבריו של סאליבן מגיעים ברקע העובדה שלארה"ב היה "חשבון פתוח" עם עקיל מזה כ-40 שנה, לאחר שבשנות ה-80 היה חבר באחת מזרועות הטרור של חיזבאללה, שהייתה אחראית על הפיגוע בשגרירות האמריקנית בביירות בשנת 1983. בפיגוע הקשה נרצחו 32 לבנונים, 17 אמריקנים ו-14 עוברי אורח.

בשנת 2015, מחלקת האוצר האמריקנית הכריזה על בכיר החיזבאללה כגורם בעל קשרים הדוקים להתארגנויות טרור, והוא סומן כמי שתרם תרומה משמעותית למערכה הצבאית של חיזבאללה בסוריה, נגד כוחות האופוזיציה במדינה. עקיל הוכרז כמבוקש על-ידי ארצות הברית - ששמה על ראשו פרס בגובה 7 מיליון דולר - והיה מבוקש גם על-ידי האינטרפול.